Mijn gestabiliseerde voeding geeft wisselende spanningen.

• Topicstarter Topicstarter multiplex
  • Startdatum Startdatum
M

multiplex

Guest
Mijn gestabiliseerde voeding geeft problemen soms heb ik geen uitgaande spanning en als ik hem een liefde vol tikje geef doet hij het weer en valt dan ook niet meer uit.
De uitgaande spanning wisseld nogal tussen de 13,6 en 15.2 volt.
Elke keer als ik hem een liefdevol tikje geef wisseld de spanning en gaat hij omhoog of omlaag.
Ik heb al gecontroleerd op losse contacten maar volgens mij zit alles vast.
weet iemand hier een oplossing voor of heeft een idee waar ik dit probleem moet gaan zoeken of is het einde oefening voor mijn voeding.

John

Tja, als het euvel zich voordoet als je hem een klap geeft lijkt het mij duidelijk dat er wat los zit hè ;)

Ik heb alles gecontroleerd maar kan niks vinden of het moet op de printplaat zitten.
En bij belasting loopt de uitgaande spanning na een tijdje ook op.
John

Als er op de printplaat potmeters zitten.
Even met een schoonmaakspul speciaal daar voor bestemd schoon spuiten.
Meestal slecht [contakt ]koolstofbanen.
Van daar dat je er even op moet tikken. :( :(

multiplex zei:
Ik heb alles gecontroleerd maar kan niks vinden of het moet op de printplaat zitten.
Lijkt mij uiterst waarschijnlijk dat het probleem op de printplaat zit. Waarschijnlijk zit er een soldering los van een eilandje. Goed controleren (wrikken met componenten en kijken of de soldeer verbinding mee beweegt) , desnoods even al de solderingen even vloeibaar maken met een soldeerbout (zoveel componenten zitten er toch niet in een voeding)

Als het een gestabiliseerde voeding met transformator is, zit er vrijwel zeker slechts 1 instelpotmeter in, waarmee de spanning op 13,8 Volt is ingesteld. Als deze potmeter slecht kontakt gaat maken, krijg je de geschetste problemen.

Uiteraard moet eerst de print volledig worden nagekeken op losse solderingen en moet de interne bedrading worden bekeken. Als dat allemaal in orde is, kun je de instelpotmeter bewerken:
- stekker uit het stopkontakt.
- eerst optekenen hoe de potmeter nu ingesteld staat.
- vervolgens een aantal keren rustig volledig heen en weer draaien.
- instelling terugzetten.
- stekker in het stopkontakt en controleren of de spanning stabiel blijft.

Het is inderdaaad een gestabiliseerde voeding met een trafo.
Ik heb de pot. meter een paar keer op en neer gedraaid en op de orginele stand terug gezet hij geeft nu dus weer mooi 13.8 volt aan en blijft daar ook op staan ook na wat minder liefde volle tikken.
De potmeter voelt wel een beetje los aan hij heeft geen weerstand bij het draaien dus ik denk dat de pot. meter niet de beste kwaliteit is.
Ik ga nu wat accu's laden en ontladen en kijken wat de voeding doet, mijn bevindingen komen later.
Alvast bedankt voor de tips. :D

John

Ik denk dat een nieuwe pot. meter erin zetten het beste is omdat met die andere de voeding niet echt betrouwbaar is.
Maandag even naar de winkel.

John

Back