Mijn Graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door StefanF, 6 mei 2007.

  1. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik voeg me af is dat baksteen of gips wat je breekt want anders zit er behoorluk wat pit in de machine.
    het is dat het zo duur is maar aders wil ik ook zo'n tuin machine niet luilig bedoelt vind het top
     
  2. Robin Verkerk

    Robin Verkerk

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Ter Aar
    Ik vindt dit echt een ongelooflijk mooi project. helemaal TOP!
     
  3. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    dit is echt mooi man,KLASSE EN RESPECT TOP. :worship:

    hoezo duur :D :Dtis maar wat je wil,je kan het zo duur zelf maken als je wilt

    nou filmke is gelukt,dus nu een uitgebreid filmke

    of zie ik hem bij hobma
     
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo allemaal,
    bedankt voor jullie positieve reacties.
    Het witte spulletje is blok gasbeton (gips) echter met bakstenen gaat het ook (ligt er naast) alleen dan duurt het iets langer.

    Ron, als jij ook naar hobma komt dan zie je hem inderdaad live in action.

    Michel, het is zoals Ron al schrijft als je veel zelf maken kan valt de prijs wel mee.
    ik schat zo dan de mijne totaal zo'n 500Euro gekost heeft aan materiaal. maar aan uren zijn het er wel meer dan 1000 schat ik zo.
    daarbij moet je natuurlijk wel de machines hebben (of kopen) zoals een draaibank en freesmachine.
    Die kosten toch al gauw 1500Euro per machine.
    en dan heb je nog niks bijzonders.

    Groet stefan.
     
  5. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    hey stefanf,

    heb je messchien ook een paar bouw foto,s.om te presenteren.altijd interesant,voor iedereen om te zien hoe het gemaakt is.is jou machine een bestaand model?
     
  6. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Echte bouwfoto's heb ik niet omdat ik toen nog geen camera had.
    maar hier nog wat foto's.

    21april Modelshow Europe in Bemmel
    [​IMG]

    De afdek kap eraf.
    [​IMG]

    zonder accu.
    [​IMG]

    foto van opzij. Achter de machiniststoel zit de ontvanger en onder de stoel de zekering.
    [​IMG]

    De uitrusting twee bakken een knipper en de sloophamer.
    [​IMG]


    De motor besturing en de BEC voeding voor de ontvanger.
    Omdat het contragewicht van aluminium is, koelt deze meteen de Fets en de spannings stabilisator.
    [​IMG]

    Het draai gebeuren. De sleepringen zijn voor de voeding aansluiting in de onderwagen voor als ik lang aan het graven ben en het DSC signaal. Hiermee kan ik mijn machine met een kabel op de zender aansluiten zodat ik bij grote beursen geen problemen heb met bezette frequenties.
    In het gat in het midden valt een pen met Oringen voor de hydraulische draaidoorvoer welke de motoren voor de aandrijving van de rupsen van olie voorziet.

    [​IMG]

    Groet Stefan
     
  7. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    zo,even een dagje naar hobma,demodagen geweest.kennis gemaakt met stefan,wat een schitterende machine heeft hij.het was een leuke dag.ik kan je verzekeren,dat de machine van stefan echt power heeft.als je dan vergelijkt met de leimbach producten.ja dan kom je wel wat te kort.en stefan,heb je nog cilinders liggen,ben ik wel een beetje jaloers op.dat heb je echt mooi gemaakt man :wink:
    alleen jammer dat er niet veel te doen was met het grond verzet.je had veel tijd om een bakki koffie te drinken :D
    maar,het was een geweldige dag.veel te beleven op het model gebied,en natuurlijk veel geluk gehad met het weer
     
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo Ron,

    Helaas, ik heb geen hydrauliek winkel bij mij thuis :-(
    En even cilinders maken zit er ook niet is. Ik denk zo dat ik toch gauw zo'n 10uur per cilinder bezig ben, en daar heb ik met mij nieuw project geen tijd voor. Maar niet getreurd, ik ken iemand die ze misschien wel kan maken. Hij heet Cristiaan Hof en is draaie van beroep hier een linkje naar zijn site http://members.home.nl/chof/default.htm

    Er was vandaag een Belgische modelbouw club met zo'n 4 kipperbakken, dus zo'n beetje 6uur continu aan het graven geweest, zo'n cuub grond verzet en alleen maar een servo kapot gehad. Viel mijzelf niet tegen.

    Oja, over Leimbach gesproken. tijdens die 6 uurtje spitten kwam ik per ongeluk in aanraking met een Leimbach graafmachine (bak achter bak). Het resultaat was naast dat ik de Leimbach machine gewoon van zijn plaats had getrokken, de bak van de leimbach een beetje gemolt heb.
    N.l. de halve zijkant eruit was getrokken. Oops sorry.
    Is wel een beetje vaag dat die bakken gelijmd zijn.
     
  9. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Zo, effe afstoffen. Zoals een aantal van jullie weet, heb ik naast mijn Liebherr nog een kleiner 30tons graafmachine, welke ik rond 2002 gebouwd had. Toen was deze geel.
    2003.jpg
    Omdat deze me nog niet echt naar wens was, heb ik hem in 2005 omgebouwd, waarbij de cilinders wat dunner zijn geworden en de pomp wat kleiner. Tevens was hij daarna wit.
    2005.jpg
    Nadat ik rond 2009 de liebherr 974 en na verhuizen en verbouwen in 2017 de Cat 772 klaar was, begon ik me weer te regeren aan de destijds witte kraan.
    De oliepomp was n.l. niet verstelbaar, de rupsen oogden niet mooi, de hydromotor naast de giek moest weg, en de uitwendig vertande draaikrans was het ook ook niet.
    Daarom de kraan weer geupdate. Na bijna een jaar achter de computer alles uitdenken en passend zien te krijgen in de huidige kraan, ben ik daarna nog 2 jaar aan het ombouwen geweest. En hij is nu weer geel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    En een paar foto's
    20200301_182240.jpg 20200301_182358.jpg
    In zonder kap
    20200301_182314.jpg 20200301_182334.jpg
     
    ozy, Catwoman, Tjalldeboer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Het meeste werk was de nieuwe oliepomp, deze is net zoals die van de Liebherr regelbaar en op rubber dempers in de kraan geplaatst.
    Hieronder alle onderdelen.
    20190206_190511.jpg
    In in elkaar gebouwd 20190303_120956.jpg
    Deze pomp is functioneel hetzelfde als die van de Liebherr 974, alleen veel kleiner. 20191211_214154.jpg
     
    Catwoman, Tjalldeboer en marten77 vinden dit leuk.
  12. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De draaikrans was ook een behoorlijke klus. Qua tandwielen was dit nog een dingetje. Ik heb het rondsel van 9 tanden zelf moeten maken en harden. De andere tandwielen zijn reservedelen van een mini cirkelzaak van Bosch en de kegelwielen van een diff, allemaal gehard. De hydromotor past net in de koker onder het A-frame, dus die zie je nu niet meer.
    Hieronder de losse ondedelen.
    20181219_193435.jpg
    En hier deels in elkaar.
    20190103_080245.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2020
    M@rcel, Tjalldeboer, ruitje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Daarnaast nog de onderwagen aangepast zodat de nieuwe Premacon ketting hierop past. Deze ketting was 7mm breder dan de oude, dus kon alle rollen vervangen en de gaten in de onderwagen groter frezen. Omdat de rijsnelheid wat aan de lage kant was, meteen de aandrijvingen voor 80% nieuw gemaakt.
    voor:
    PICT0573.jpg
    en na
    20191129_113140.jpg
    De rupsaandrijving had eerst een dubbele planetaire overbrenging van 3,7 en nu een enkele van 6,75 waardoor deze 10mm korter wordt. Van deze aandrijving heb ik alleen het binnenvwerk van de hydromotor hergebruikt
    20191031_162644.jpg
    20191031_165204.jpg
     
    luchard, Catwoman, Rakthi en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,


    Welkom terug, na bijna 13 jaar.

    Mooi omgebouwd, SUPER !
    Dit is echt Hoge school techniek, hier kom ik nog niet in de buurt met mijn gepruts.

    SMILEY APPLAUS.gif SMILEY APPLAUS.gif

    De rupskraan ziet er nu veel beter uit, ook de rupskettingen is een goede verbetering.
    Nu heeft de rupskraan een eigen merknaam : JCB
    SMILEY SLEUTELEN.jpg


    (Volvo) petje af voor jou bouwkunsten.
    VOLVO PET.03.jpg
     
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Tja, ik leg de lat voor mezelf steeds weer wat hoger, zodat het wel uitdagend blijft en wil ook dat het goed te besturen, sterk en geluidsarm is. Hij gaat trouwens mee naar Ede.
    De leuk aanklikkers bedankt.
     
    bvdh en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Wow, dat heb je effe mooi gedaan. Knap en retestrak.
     
  17. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo Stefan,
    Wat leuk om te zien dat je weer met deze mooie hobby bezig bent.
    Prachtig om te zien wat voor vakman jij bent,echt petje af voor jou kunsten !!
    De kraan was al mooi maar nu perfect van binnen en buiten.
    Ben reuze benieuwd of je nog weer eens een mooi project gaat opstarten.

    Groet Arie
     
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    tja, ik wilde eigenlijk een liebherr 924 mobiele graafmachine bouwen, maar toen kwam deze er tussendoor. Voorlopig ben ik weer even klaar met bouwen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Een mooie mobiele kraan bij je machinepark zou niet misstaan denk ik.
     

Deel Deze Pagina