Mijn heli ervaringen en vragen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nevermore, 7 jan 2014.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Sinds zondagochtend is de kogel door de kerk: ik heb me een Blade 500 3D besteld.
    Deze topic ga ik gebruiken om mijn ervaringen te delen zodat anderen hier ook iets aan hebben.

    Zelf heb ik nog heel wat te leren zowel naar het vliegen zelf als de techniek (onderhoud ed.).
    Mijn huidige ervaring met CP-heli's is een 40 "vluchten" met een Blade mcpx v2 en een paar uur Phoenix sim. Ben dus nog niet klaar om echt met de Blade 500 het luchtruim te kiezen.
    Waarom heb ik deze dan gekocht: mijn doel was om in het voorjaar van 2014 met ene 450 of 500-size heli te gaan vliegen en de Blade 500 3D stond voor een spotprijs nieuw te koop. (€250 BNF basic) Dus niet lang moeten twijfelen.

    Bedoeling is om nu nog veel sim-uren op de Blade 500x (FBL maar de 3D zit niet in Phoenix) en de Align T-Rex 500 (FB) te oefenen deze winter. Hopelijk kan ik ook nog heel wat lipo's leegvliegen op de mcpx. Da's toch altijd anders (en leuker) dan op de sim.

    Daarnaast ben ik volop aan het lezen over veilig omgaan met heli's en aan het opzoeken hoe je die dingen afstelt. Oa. over de FB/paddles moet ik me nog bijscholen...

    Ik heb al direct 2 vragen bij wat ik her en der gelezen heb:

    - Men raadt aan de heli de eerste maal op te toeren zonder de bladen, om te (veilig) kijken of alles naar behoren werkt en om trillingen op te sporen die niet aan de onbalans van de bladen ligt.
    Haal je dan ook de paddles weg? Of gewoon laten zitten bij deze test?

    - Een lipo aan de heli koppelen vraagt enkele veiligheidsmaatregelen.
    Eerst de zender aan, controleren of het juiste model geselecteerd is, throttle hold AAN.
    Ik zou dan automatisch de throttle ook volledig uit zetten (linker stick - mode 2 - in onderste stand bij "normale" mode - dus geen stunt) als bijkomende veiligheid.
    Maar nu lees ik op sommige fora dat je de throttle stick beter centraal zet omdat de ECS pas de motor wil aansturen wanneer je de stick terug helemaal naar nul brengt en dan terug "omhoog" beweegt.
    Klopt dit?
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2014
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eerste keer aansluiten met aangesloten motor MOET de motor los van het tandwiel..
    iig, wel zeer ernstig aan te raden.

    je weet nl nog niet of het gas gereversed moet worden of niet.
    als deze dus verkeerd staat, gaat de motor volle toeren lopen als je de stick onderin hebt liggen.
    throttle hold is domweg een gascurve die op 0 ligt, dus die werkt dan niet.

    Als je weet of dit goed gaat, en de motor de goede kant op draait, kun je hem netjes tegen het hoofdtandwiel zetten.

    persoonlijk toer ik die dingen nooit op zonder bladen.
    bladen (staart en hoofd) wel balanceren natuurlijk... gekke dingen zie je vaak snel genoeg.
    Al is zonder optoeren op een electro nog wel te doen. alleen verschrikkelijk oppassen wat je doet, de kop etc draait natuurlijk wel vlot rond, en zit wel kracht in.

    Paddles: Eigenlijk is een flybar heli veel makkelijker om in te stellen dan een fbl..
    vind ik dan
    eerst midstick = 0 graden
    dan zorgen dat positief en negatief 10 of 12 graden zijn.
    Cyclic zet ik zelf altijd gewoon zo groot mogelijk, zodat het spul in de uiterste standen net niet vastloopt.

    Als je graden checkt, altijd flybar haaks op de hoofdas zetten.
    hier heb je tools voor, persoonlijk heb ik het met mn timmermansoog ook altijd gered.
    Het is wel erg belangrijk dat alles soepel en vrij loopt in de kop.
    En het spreekt voor zich dat de flybar met paddles natuurlijk gecentreert moet zitten, paddles beide exact recht.
     
  3. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Je kan er niet bij alle esc's op vertrouwen dat ze de motor niet starten wanneer throttle niet 0 is. Op m'n 450 zit er een die in dat geval gewoon initialiseert en de motor start (wel softstart, heli instelling).
    Ik denk dat je in het begin zoals je voorstelt het beste gewoon de hold en stick naar beneden kan gebruiken.

    Eerst de zender aan en als laatste de zender uit is altijd goed.
    Bij de motor minimaal twee draden loskoppelen of verstellen zodat de tandwielen elkaar niet raken wanneer je dingen instelt. Of op z'n minst de bladen verwijderen.
    Stel dat de esc actief is en je zet in de normal/reverse per-ongeluk het thottle kanaal verkeerd om dan zal die zeker de motor starten.
    Kijk even wat er verder wat dat betreft in de handleiding staat qua instellingen etc. Als het is zoals de mcp-x en dergelijke heb je daarmee wellicht een goed begin.

    Als de de motor toch verstelt zodat die dus kan draaien zonder dat er wat gebeurd kan je ook de failsafe testen. Geef dan iets throttle, de motor hoeft natuurlijk niet hard te draaien, en zet vervolgens de zender uit. Als het goed is stopt de motor dan en het is toch goed om daar even zeker van te zijn.
    Je zou dan ook veilig kunnen testen wat er gebeurd wanneer je de lipo aansluit terwijl je de linker stick iets omhoog zet.
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik zag bij een Nederlandse (web)shop zowel een digitale als "mechanische" pitchmeter (de eerste kost 3x zoveel als de 2de). Zal ik me dus aanschaffen.
    Zijn er zo nog belangrijke / must-have tools die je vaak nodig hebt bij een 500-size (of grotere) heli? Dan bestel ik alles samen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ikzelf heb altijd de normale pitch meter gehad.
    Je mag zelf weten of je een digitale neemt ;-)

    Verder heb ik zelf nooit iets nodig gehad.
    Enigste wat je waarschijnlijk al hebt: een ball link tang
    Kun je makkelijk de linkjes van de balls halen, en er weer op doen.
    Niet noodzakelijk, wel makkelijk.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doe dit al 27 jaar (de eerste 3 jaar vloog ik fixed pitch ;) ) met een gewone geodriehoek danwel gradenboog van de HEMA (of de boekhandel kan ook uiteraard...).
    Satéh-prikker door het boutgat van de bladhouder, en dat is (mits de satéh-prikker recht is), absoluut net zo nauwkeurig als ALLES wat je voor veel geld kunt kopen voor dit doel....
    Heb je geen rechte Satéh-prikker, dan voldoet een boortje of een stuk rondstaal van de juiste maat ook prima!

    Zo simpel kan het zijn!

    Wil je echt goedkoop, dan is een cirkel trekken op een stuk karton, radius 5.7 cm, en op de omtrek een verdeling van 1 mm maken. Je afwijking is dan minder dan 1% en dus goed genoeg tot 15 graden. Maar ja... dat is wél écht een oplossing voor Zeeuwen en Friezen.... ;)

    Groet, Bert
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Blade 500 3D is toegekomen!
    Straks uitpakken, wel een grote doos zeg. ;)

    En me dan kunnen bedwingen nog NIET te gaan vliegen (eerst nog mcpx en sim ervaring verder opdoen)... Zal niet makkelijk zijn!

    Hoe zit't eigenlijk met dit model en statische ontlading? Gevoelig voor of niet?

    En in de online manual zag ik al dat men volgende settings voor de Dx6i aanraadt:

    THRO CUR L 2 3 4 H
    NORM 0% 60% 80% 80% 80%

    HOLD 10% 10% 10% 10% 10%

    PITC CUR L 2 3 4 H
    NORM 30% 40% 50% 75% 100%
    HOLD 0% 25% 50% 75% 100%

    Waarom de throttle nog 10% geven bij throttle hold? Ik zou die net als bij m'n blade mcpx 0% geven bij throttle hold.
    De pitch curve ga ik aanpassen naar 25 tot 30%(max. -4°) 40% 50% 70% 90%. Lijkt me veiliger om te starten, niet?
    Pitch curve bij throttle hold dan toch gelijk zetten aan normaal? Om bij autorotatie een gelijke/gekende pitchcurve te hebben (indien nodig).
    Of raden jullie mij die instellingen af?
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2014
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet te moeilijk doen. niet teveel rommelen met al die voorgebakken cijfertjes.

    lekker zelf meten. zelf bepalen.
    alle 3d heli's vliegen goed tussen de 8 tot 12 graden pitch.
    zelf zou ik 10 aanraden als je het rustig aan wilt doen.

    in normal inderdaad - 5 instellen als max, in idle up gewoon -10 tot +10
    in throttle hold heb ik persoonlijk gewoon -12 tot +12 staan. Met autoroteren vind ik het zelf wel prettig om gewoon met mijn "normale"pitchrange te werken.

    en tussen de verschillende idle ups en throttle hold niet teveel rommelen in de pitch curve. Krijg je alleen maar een ander gevoel van in de heli, iedere keer wennen.
    iig, ik hou er niet van. maakt dingen nodeloos ingewikkeld.

    Throttle curve in normal lekker van 0 meteen naar 80%, de rest lost de soft start wel op.

    Reden trouwens dat men in throttle hold 10% neerzet, is waarschijnlijk vanwege de bail out. Is regelaar specifiek, sommige werken idd met een percentage
    als je autoroteert, en je wilt de autorotatie afbreken, is het wel fijn als de regelaar dus juist NIET in de soft start schiet. Dat doet die 10%
    Sommige regelaars werken met een tijd dat de motor stil moet staan voor de soft start weer wordt ingeschakeld. Andere werken weer anders.

    best kans dat hij dan alsnog de motor wel volledig stil zet trouwens. kwestie uitproberen..
    Na een vlucht throttle hold erop, en kijken of hij helemaal tot stilstand komt.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Bedankt voor de nuttige info!
    Die 10% voor bail-out is weer iets wat ik bijgeleerd heb vandaag. Klinkt wel logisch.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Inderdaad is het zo,
    als je omschakelt naar throttle-hold
    en je de stik eens te veer naar beneden doet,
    gaat de regelaar uit en start nieuw in soft start,
    bail-out,
    en je red de heli in 99 % niet meer,
    omdat in 5 sec. van een softstart de heli al lang op de grond is.

    Wat @Student : al schreef,
    ga niet te veel rommelen met de instellingen,
    alles wat je verandert in pitch en throttle,
    heb je ook een andere RPM,
    en da is volgens mij bij Blade goed over na gedacht,
    anders om, sommige vliegen met verkeerde instellingen niet meer goed.

    Die throttle curve in Idle zou ik snel op 90 of misschien 85 % doen,
    als je peer ongeluk omschakelt, heb je plotseling
    een "knallende raket" voor je,
    ik zelf vlieg nu in idle 90-85-90,
    maar als je later 3 D vliegt, kan die weer hoger,
    da is een kwestie van gevoel,
    die eene vliegt 100% throttle in idle, de andere 100-80-100,
    ook afhankelijk wat je doet,

    vlieg je rondjes in idle met een curve van 100 en daalt in normaal vlucht
    (niet inverted), draait je motor ontzettend hoog, dat hoeft niet.

    suc6 verder, en wees voorzichtig,
    als je de throttle stik omhoog doet, gaat die ook omhoog,
    en let op waar die dan is,

    iemand schreef eens:
    als je 10 meter hoog gaat, ga dan ook 20 meter weg van jou,
    anders zit de heli plotseling boven jou hoofd, heel lastig

    Groet
    Uwe
     
  11. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik zou om te beginnen de waardes van de manual aan houden, helemaal niet verkeer om meet te beginnen

    Verder de pitch curve die je zelf aan geeft is niet aan te raden.
    Houd gewoon na midstick 50-75-100 aan. Als je later in idle 1 gaat vliegen en je daar een lineare curve hebt van 0-25-50-75-100 krijg je met jou curve een springende heli als je overschakelt.

    Wen je zelf aan de lineare curves en stel je max pitcht bereik in met je SWASH mix van de zender!!!

    Ook heb je in normal mode maar -2 0f -3 graden negatief nodig dus meten met je pitch meter op de bladen, je stick op low en je eerste punt van je pitch curve zo instellen dat je -2 of -3 graden meet, Je zal dan ongeveer op een curve uitkomen van 40-45-50-75-100.

    succes!!
     
  12. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Bedankt voor de tips! Zeker ook ivm. die swash mix!

    Vanavond de heli uitgepakt om eens rustig te bekijken. Da's wel andere koek zeg! Groot, stevig, zwaar,... Toch tov. wat ik gewoon was. Benieuwd wat dat in de lucht gaat geven. Ga me de volgende dagen eens verdiepen in de manual, Dx6i instellen en zonder rotorbladen en met afgekoppelde motor binden en "testen".

    Heb dadelijk nog wat vragen:

    - de bijgeleverde bouten + moeren zijn voorzien van een beetje kunststof in de moer. Hierbij ook nog loctite aanbrengen? Volgens wat ik overal lees is dat niet aangewezen bij zo'n bouten. Maar't is maar weinig kunststof vind ik...
    En kan je die moeren herbruiken? Of na losschroeven de vuilbak in?

    - welke klittenband raden jullie aan om te gebruiken op de lipo en battery tray? Gewoon een DHZ binnenstappen en daar van Tesa of 3M een rolletje zelfklevende klittenband kopen?

    - hoe geraak je makkelijk aan de stekkers van de draden motor? Die zitten in de ruimte tussen de battery tray en de ESC.
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo,

    eerst maar @gevaho:
    super idee met swashmix, doe ik ook zo,
    maar lang geen nieuwe heli meer ingestellt, ha ha

    @Nevermore:
    die moeren met plastic niet loctiten!
    je kan ze ook hergebruiken, zie je zelf als ze ergens te licht gaan,
    dan koop je nieuwe,
    trouwens woord in de automechaniek ook een moer gebruikt die
    is wat ingedeukt en loopt zwaar (wat de bedoeling is)

    klittenband gebruik ik die origineel van Blade, die erbij zitten,
    bedoel je band tussen de lipo en het frame,
    zo gebruik ik dat gewone zelfklevende klittenband

    en die stekkers van de motor halen,
    op de ene of de andere manier zijn ze toch ook daar op gegaan, of niet ??

    gr. Uwe
     
  14. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik bedoel de klittenband tussen lipo en frame, want de bijgeleverde 2 strips die rondom de lipo gaan beletten natuurlijk niet het schuiven van de lipo.
    Straks even langs de DHZ'er. Die heeft deze van Tesa liggen:
    20mm=250cm kost me €12,15. Kom ik wel even mee toe.

    Haha!
    Tuurlijk zijn ze er ooit ook op gegaan. Al vermoed ik dat ofwel de ESC pas nadien is geplaatst en vast gezet (tie-wrap) of men daarna pas de battery tray tussen het frame heeft geschroefd.
    Beide kunnen, wou alleen maar horen of iemand de snelste manier wist.

    De bouten om de blades vast te zetten zijn wel erg licht (van gewicht).
    Is dat aluminium of zo? Ik vind't wel vreemd om er carbon blades van +-50g elk die aan 2000rpm gaan rondspinnen mee vast te zetten. De bouten zien er echt niet stevig uit...
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    klittenband maakt niks uit, wat je gebruikt,
    het moet ook niet zo breed zijn als de lipo zelf,
    ik denk die van mij is ook zo iets van 2 cm breed,

    maar wat handig is,
    dat je op het frame dat harde stuk plakt,
    en voor de lipos heb je dat zachte spul over,
    zo blijft helaas een grote deel van jou klittenband over
    (dat harde in dit geval)
    maar je komt nooit tegen, dat de lipo hetzelfde is als het frame,
    en het voelt ook goed bij transport of opbergen,
    dat aan de lipo dat zachte spul plakt,

    en als ik maar langs kom, passen die lipos ook bij mij, haaaaa ha ha

    ja, en de motordraden, kan lastig zijn,
    anders heb ik nog nooit een heli gebonden en tevoren de motor los gemaakt,
    je moet alleen de juiste volgorde gebruiken,

    ... kijken of de motor / ESC gereverst moet worden (ook verschil tussen Futaba en Spectrum
    ... throttle hold gebruiken bij binden
    ... na de bind-proces eerst throttle stik naar beneden, dan throttle hold af,
    en houd de throttle hold schakelaar in de gaten, als die toch nog een keer gebruikt moet worden.

    suc6, gr. Uwe
     
  16. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ik haal mijn sticky klittenband altijd bij de C1000, geloof een meter voor 2 euro nog wat!!

    In het sorbo rek tussen het naaigaren en de elastiekjes :p
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ha ha , nu weet ik het ook weer, ::

    sorbo rek tussen het naaigaren en de elastiekjes

    da zijn ze..
    Groet,
    Uwe

    (die @gevaho: weet ook alles, he)
     
  18. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    je staat er soms van te kijken wat je allemaal voor je hobby gewoon in de supermarkt kan kopen ;-)
     
  19. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Een vraagje voor de instellingen van m'n Spektrum Dx6i.

    De manual zegt om in D/R stand "0" voor AILE, ELEV en RUDD 100% D/R in te stellen.
    En in stand "1" alles op 85%.

    Terwijl bij m'n mcpx de manual net voor stand "0" voor AILE en ELEV 70% (RUDD wel 100%) voorschreef en in stand "1" alles op 100%

    En ben ik juist dat ik bij de voorgeschreven D/R - Expo instellingen voor de Blade 500 3D best met de schakelaars op stand "1" kan starten? Daarmee is hij toch wat tammer?
     
  20. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Je kan het net zo instellen als met de mcpx, dus dan 85% op 0 en 100% op 1. Of evt andere waarden of helemaal geen dual rate, dat is persoonlijk.

    (posted with a tablet)
     

Deel Deze Pagina