Mijn heli ervaringen en vragen

Kale plekken heb ik hier niet. M'n grasperk is mooi verzorgd. ;)
Je tip om de mcpx te landen met throttle hold is misschien niet slecht. Maar da's ook zo slordig, niet?

Normaal kom ik langzaam "binnen" (landingspot: terras), hoover op 20-30cm in idle up, zet de heli neer, aftoeren in normal en dan pas throttle hold erop.

Maar zoals ik al zei wil ik af van dat opstijgen en landen op 4 à 5m van m'n huis (en glazen terrasdeuren).

Landen in het gras met de 300X geeft ook zo'n lelijke groene kleur op m'n witte tailblades. :p
 
Ja sorry, ik bedoelde met m'n Blade 300X.
Die mcpx vlieg ik zo dicht dat ik wel de wind voel die de heli raakt. Met de mcpx heb ik dan ook niet voor dat hij precies soms onverwacht uit de lucht komt vallen. (of ik moest ver over m'n timer vliegen ;) )
 
Oh bij ons op de club hebben we een gesloopte tafeltennistafel om op te landen en op te stijgen... ik durf met de 450 niet in het gras en de 250 ook niet. . een tip van een clublid was dan ook om hem op 30 cm in hoover te zetten wat rechts van de plaat, door je down wash kom je iets naar links en zet hem zo rustig mogelijk neer.. gaat hij iets te ver voor je gevoel doe je het opnieuw.. eerst had ik hier een minuut voor nodig maar langzaamaan wen je eraan en gaat het sneller. De 550 en groter bij ons hebben geen plaat nodig. En staat hij op de grond lekker throttle hold erop dan toert hij ook af
 
die dalingen wat jij ondervind met je 300 is naar mijn mening ook echt wind.

Net gevlogen met de atom een een stevig windje..en ook ik moest 'm zo af en toe geven opvangen. Puur windvlagen. Maar als je er eenmaal aan gewend ben leer je er wel mee om gaan.
 
Ik heb nog eens een vraagje over mijn Blade 300X. Nu ja, eigenlijk over het vliegen met heli's. Maar ik heb het vooral met m'n 300x, omdat ik die het meeste vlieg (na de mcpx).

Regelmatig heb ik bij het dalen (terwijl ik in idel up vlieg) voor dat hij mooi zakt en dan plots uit de lucht lijkt de vallen. Zodat ik snel redelijk wat pitch moet geven om te vermijden dat hij tegen de grond smakt.

Ik dacht aan 2 dingen:
- ik kom in de downwash van m'n eigen rotor terecht, maar ik heb de indruk dat het soms ook in trage voorwaardse vlucht is (al ben ik niet zeker)
- ik zak tot op een niveau waar geen wind is, de plotse mindere lift zorgt voor dit effect

Of maak ik een andere typische beginnersfout?
Helaas ben ik aan het leren zonder club, maar het is niet anders.

Gefeliciteerd! Je hebt de transitie-lift ontdekt....

Wat er gebeurt is het volgende: als je vliegt, komt je rotor "stilstaande" lucht tegen en de rotorbladen treffen die lucht met dezelfde invalshoek, als dat je pitch ongeveer staat.

De rotor drukt deze lucht naar beneden, en daardoor wekt de rotor lift op.
Omdat de heli zich verplaatst, is de heli onmiddellijk op een andere plek, waar de lucht nog steeds stilstaat. Niks aan de hand dus.

Nu ga je stil hangen, en opeens komt die rotor geen stilstaande lucht meer tegen, want de lucht die de rotor zojuist naar beneden gedrukt heeft, moet vervangen worden door "verse lucht"... Die lucht, die komt ergens vandaan, in geval van de heli hoofdzakelijk van boven, want dat is de "zuigende kant" van de rotor. Voorheen verplaatste de heli zich naar de verse lucht, nu begint de verse lucht zich richting de heli te verplaatsen. Letterlijk een kwestie van "als de berg niet naar Mohammed komt, moet Mohammed maar naar de berg".

Het vervelende is nu, dat die lucht, die in de rotor komt, reeds een snelheid naar beneden heeft, en daardoor vermindert de effectieve invalshoek van de bladen, en dus de lift.

Het klopt dus, dat vlak voordat de heli tot stilstand komt, de heli sterk de neiging krijgt "te vallen".
Als je altijd vanuit een willekeurige richting komt, zal dit effect nog heel lang onvoorspelbaar blijven (en het is aanleiding tot het misverstand dat je met de wind mee minder lift hebt maar dat is totale bullshit).

Wat helpt, is je afremfase wat geleidelijker af te bouwen: niet achterover hangen tot de snelheid nul is en dan vlak leggen met vol gas er op om hem op te vangen, maar gewoon een meter of twee van te voren (bij 450 size) tot wel 5, 6 meter van te voren bij grote schaalbakken beginnen met de neus weer te laten zakken.
Hoe geleidelijker je tot stilhangende hoover komt, hoe minder lastig het verschijnsel.
En je nadering ALTIJD tegen de wind in uitvoeren.... Dat scheelt ook heel veel.

Groet, Bert
 
Super uitleg Bert!
Zéér duidelijk, erg logisch en zeker iets om mee rekening te houden.

Jaja, ik heb nog véél te leren...
 
Eergisteren heb ik m'n Trex 450 sport V2 z'n maiden gegeven. Vliegt erg goed maar toch nog 2 probleempjes:

- Ik blijf met een (kleine) tailwag zitten. De staart durft al eens te schudden, vooral bij variaties in pitch bij hoover. Toerental blijft gelijk, ik vlieg in idle up.
Er zit een Align GP 790 gyro op. Ik had de gain origineel op 75% staan (HH), bij verhogen naar 80% werd het probleem erger (bijna constant) en de bewegingen sneller. Ondertussen zit ik op 68%, dus ik vermoed nog wat verlagen? Maar volgens de GP790 handleiding zet je de gain best zo hoog mogelijk.

- Tweede probleem is dat ik bij rudder uitslagen geen vloeiende beweging van de staart krijg. Eerder een "robot"-achtige beweging, dus met schokken. Hier weet ik dadelijk geen raad mee.
 
Laatst bewerkt:
Die combinatie van dingen geeft aan dat er in de hardware iets niet klopt.

Dat "robotachtige" als je input geeft, het niet vloeiend bewegen van de staart is vaak een puntje erg lage gain. maar die kun je niet opschroeven, omdat hij dan gaat hunten..

die kleine waggel in hoover is een beetje te bezien. is ie echt klein, zou ik er nog vrede mee hebben.
heb je er geen vrede mee, zul je moeten gaan kijken waar het vandaan komt.

Paar opties.
- governor staat aan. die kan erg rare dingen in de staart teweeg brengen.. dus ff piepjes luisteren, kijken of hij echt uit staat.
- speling in de aansturing vanaf servo naar bladhouder.
- trilling in de gyro. draden niet strak? niet tegen het frame? dikker schuimpje wil ook helpen soms
- op de servo een gaatje dichter naar het hart van de servo toe. wel je limits aanpassen natuurlijk...

vaak wil het ook nog wel eens schelen als je de staart eerst op normal instelt. dus de staartbladen een paar graden tegen torque meegeven, zodat hij automatisch al stilhangt in hoover. Dat is ff prutsen en proberen.. Maar vaak werkt de heading hold net ff wat lekkerder daarna.

Bij align wil de originele staartservo nog wel eens etteren. vroegah zette men hier zo'n ds420 op, tegenwoordig een 425 dacht ik.
Weet niet wat er bij jou op zit.. hoorde ook ergens dat er ook nog wel eens een 520 op zit standaard, en die moet gewoon goed zijn.

Maar.
eerst het lijstje afwerken. Servo is een laatste optie..
 
Bedankt! Ga ik controleren.
Servo lijkt goed, net als geleiding. Ik geloof dat't een DS420 is, maar zal het nog eens nakijken en posten.

Draden van de gyro heb ik gisteren nog nagekeken, die hangen voldoende los. Gyro zit wel op een erg dun schuimpje (1mm of zo), kan ik eens vervangen door een dikker, heb ik nog al gelezen dat die gyro's dat liever hebben.
 
sommige gyro's.. de aligns ben ik achter, dat deze graag een wat dikker foampje hebben.

qua servo, bij veel 450'ers die ik over het veld heb zien komen, was die 420 juist de bron van die kleine waggel in hoover...
in het begin gaat het vaak nog wel, is het er redelijk uit te krijgen, maar op iets langere termijn komt het terug.. om niet meer weg te gaan...

ds 520 of futaba 9257 zijn bewezen goede servo's. zijn wel een maatje groter dan de 420, kan bij de nieuwere lichtingen wat passingsprobleempjes geven.
maar liever dat, dan een wapperende staart..
Er zullen trouwens ook zat andere typen en merken zijn die ook goed werken, maar met deze 2 heb ikzelf en mensen om me heen erg goede ervaringen. mijn futaba (let op, merkvast!!! HK heeft ook de 9257 aanduiding gejat..) 9257 doet het al 6 jaar zonder gekke dingen..


Maar eerst de rest van het lijstje testen.. je weet nooit, ik kom er vaak achter dat ik net de verkeerde dingen tegenkom, dus het kan makkelijk dat jij wel een goede servo hebt.
 
bij mij zit de ds520 er standaard op, kijk even of je delay goed staat. plastic staart bladen waggelen ook meer dan carbon. futaba 9257 werkt perfect is wel 4.8v, beter dan de ds520. De ds420 heb ik ook van mijn 250 gehaald want die was niet strak te krijgen.

gain moet zo hoog mogelijk.. das logisch maar er staat niet of dat 30% is of 90%.
 
zo hoog mogelijk zonder hunt of andere vervelende bij verschijnselen...

de 9257 heeft inderdaad een step down nodig, als je boordspanning 6 volt is.
de mijne draait al zijn hele leven op die manier.

Trouwens, dat plastic harder waggelt dan carbon heeft niets met plastic of carbon te maken.. meer met het blad zelf
In veel gevallen zijn de plastic gevallen wat kleiner, of anders gevormd.
zou je een carbon blad in exact dezelfde vorm hebben, zal die waarschijnlijk hetzelfde gedrag vertonen.

En soms is net dat beetje extra gewicht in de rotor de oplossing. soms ook niet.
altijd een beetje testen wat werkt.
bij mij werken lange, kunststof bladen het beste. heb een tijd carbon gehad, maar die waren net een tik kleiner. heli draaide op een gegeven moment weg vol pitch, dus grotere erop gehangen ;-)
 
Ik vlieg nu met plastic staartbladen. Heb nog een ander setje met wat andere vorm, ook plastic. Dat is eveneens een test die ik eens kan doen.
 
Iemand ervaring met een kortstondige kortsluiting op een AR6210 ontvanger?

Zonet wil ik het voltage van de ESC uitmeten (omdat ik de ESC wil herprogrammeren en wou weten of deze nu op 5.0, 5.5 of 6.0V ingesteld stond). Dus neem mijn multimeter en wil aan de AR6210 bij de bind-poort gaan meten. Schiet ik even uit met mijn pen en ik raak zowel de + als de -, waarop de heli zich "reset" of eigenlijk gewoon begint aan een nieuwe initialisatie zoals wanneer je de lipo aansluit.

Dadelijk de lipo los gekoppeld. Nadien terug de lipo aangesloten en alles blijkt te werken zoals het hoort (meldingen ESC, connectie met zender, servo's). Voor alle zekerheid de heli en zender opnieuw laten binden.

Zijn er nog dingen die ik best eerst test voor ik met de heli weer de lucht in ga?
 
Je hebt eigenlijk geen kortsluiting op je ontvanger gehad (al is de kortsluitstroom via de + en - rails van je ontvanger gelopen), maar je hebt heel kort een kortsluiting op de BEC van je ESC gehad.

De spanning op de ontvanger is dus héél even nagenoeg nul geweest (als je de rails met elkaar verbind, is dat voor de ontvanger hetzelfde alsof er 0 volt voedingsspanning is) en je BEC heeft waarschijnlijk wel heel even moeten slikken, ja....

Als de pootjes van je binduitgang niet beschadigd zijn, is je ontvanger dat ook niet, want zoals gezegd, die heeft niet meer meegemaakt dan dat hij even geen voeding kreeg.

En je BEC, die is gewoon heel even overbelast geweest.... Of dat schade kan opleveren, daarvoor heb ik vééél te weinig kennis van electronica....

Groet, Bert
 
tipje: knip een stekker van een kapotte servo, en knip de + en - op verschillende lengtes.
steek die erin, kun je meten zonder al te veel kans op onzedelijk gedrag.

Of de ontvanger nog goed is.. zou het je niet durven zeggen.
alle plussen en minnen in de ontvanger zijn gewoon doorverbonden met een dik printspoor..
Ik verwacht niet dat de kortsluitstroom over andere componenten heen gegaan is.

Dat hij even resette, kan komen doordat de bec even inkakte.
waarschijnlijk gaat het hier om een 2 of 3 amp bec, iets meer kan hij wel leveren kortstondig, maar dat kan de ontvanger wel aan.
Ontvangers gaan in principe tot 5 ampere gewoon zonder problemen door.

ik zou eerder de bec onder belasting nog eens goed nameten (zonder fik graag ;-))
dus die stekker erin, meetpennen ff vast.
accu erop, en roeren met die sticks. en een tikkie tegenhouden op de swash, zodat hij ook nog wat moeite moet doen.
kakt het voltage ver in, is de Bec niet best meer.
zo niet, nis aan de hand ;-)
 
bij de weg, het is redelijk verstandig om die laatste test gewoon eens per jaar te herhalen.

Een BEC heeft een paar onderdelen, die door tijd en gebruik achteruit gaan. dus heeeeeeeeeeeeel langzaamaan kan hij wat minder amperes leveren.
Ik heb dit dus 1 keer aan de lijve ondervonden, een bec van een jaar of 4 stopte er even mee.

Niet prettig.
en met dat korte testje ben je er vrij vlot achter of de bec zijn werk nog aankan ;-)

moet ik wel zeggen dat de 450 toendertijd verschrikkelijke hoeveelheden vloog.. paar uur per week..
 
Bedankt voor de toch wat geruststellende antwoorden.
Het heeft echt maar een fractie van een seconde geduurd (pen schoot af en raakte beide contacten) dus zal er vermoedelijk niets defect zijn.

Dat de ontvanger op die manier even zonder stroom is komen te zitten verklaard natuurlijk waarom hij weer ging resetten.

Ik weet dat dit niet de meest handige (en veilige) manier was van meten. Maar aangezien ik nog maar pas bezig ben met de hobby (eind augustus een jaar geleden dat ik een coaxiale kocht) heb ik nog niet zo'n berg onderdelen liggen om bv. van een defecte servo een draad af te knippen. Want zo had ik het eigenlijk ook willen doen, stekker in de ontvanger en draad naar mijn multimeter. Misschien volgende keer toch maar zo'n draadje met stekker van de LHS meebrengen...

Ook interessant te weten die BEC "regelmatig" te testen. Zou ik anders nooit doen.
 
maar... die bec geeft toch een piepje als hij op je esc zit en je zou hem kunnen veranderen. . 5e piepje dacht ik.. ik zou er persoonlijk een aparte 3a bec op zetten. . kost een tientje zo gesoldeerd en ff via de open gaatjes op de gyro stekker.. instellen en vliegen maar
 
Back
Top