Mijn heli ervaringen en vragen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nevermore, 7 jan 2014.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Kan miscchien ook aan de Spektrum AR8000 liggen?

    Ah ja, heb op de ontvanger ook 2 condensatoren hangen als voltage protector om pieken in de stroomvraag van de Savox servo's op te vangen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik meen dat zoiets wel eens voor kan komen door 2 verschillende (gescheiden) minnen in een systeem.
    als ik me niet heel sterk vergis, is het signaal afhankelijk van de min. zijn de 2 minnen afwijkend, kan het dus zijn dat de signalen anders moeten zijn.
    heb je dus een signaal uit min gebied 1 (je ontvangeraccu) en een regelaar volledig in min gebied 2 (vliegaccu) kan dit soms rare effecten geven.
    en ziet de regelaar geen 0 (gebaseert op zijn eigen min), armt hij niet.

    maar, dat is even wat uit heel veel meelezen wel eens voorbij heb zien schieten. geen idee of dit het is, en of ik het 100% correct herhaald heb.
    degene die je hier antwoordt op kan geven, is Corrien. Ook wel bekend als futaba (en andere merken) helpdesk.
     
  3. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Dat van die verschillende minnen lijkt me wel een mogelijke verklaring.
    Hoe op te lossen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    minnen verbinden.

    Heb alleen geen flauw idee hoe het zit met de voltages dan.
    volgens mij moeten de 2 kringen elkaar verder niet beinvloeden als de minnen gekoppeld zijn.

    zal s ff kijken of ik dat topic ergens omhoog kan halen...
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan hem ff niet vinden.
    Ik zou wel even goed onderzoek doen.. Ik heb begrepen dat 2 stroombronnen in een systeem rare dingen kunnen doen met het signaal vanuit de ontvanger.
    Maar de echte hoed en rand weet ik niet..

    probeer Corrien of men. Grundman even naar je zaak te laten kijken.
    Die weten wel van de hoed en de rand...
    die kunnen je in ieder geval uitsluitsel geven over de minnen, en of het wijs is dit op elkaar aan te sluiten.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang de beide circuits verder niks met elkaar te maken hebben, kun je zelfs de plus van de ene stroombron verbinden met de min van de andere...Er is dan slechts één geleider, DUS geen circuit, DUS geen stroom door die geleider.

    Teken het maar uit....

    Maar als de circuits iets gezamelijks hebben, MOET je de minnen verbinden (dat hadden ook de plussen kunnen zijn ALS dat de standaard in de electronica zou zijn geweest, maar min op min is nu eenmaal zo afgesproken) Je kunt gerust bijvoorbeeld je ontvanger voeden uit een kleine aparte accu, en je servo's uit een separate grote accu. Je moet alleen de pulsdraden dan in de ontvanger steken, en de minnen van beide accu's met elkaar verbinden om de kring voor de pulsen weer te sluiten...

    Alleen daar gaat het WEL fout als je min van de ene met plus van de andere bron verbind....

    Zelfde principe...

    Groet, Bert
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Dan is dat het probleem niet. De BEC zit met 2 servodraden (hogere amperages nodig ) op 2 kanalen van de ontvanger.

    De ESC gaat met een servodraad (zonder de plus ) naar het throttle kanaal op dezelde ontvanger.
    Minnen zijn dus verbonden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat denk jij.
    is maar net hoe de regelaar in elkaar steekt.
    ook de regelaar heeft een + en - nodig om zelf te kunnen werken.
    die haalt hij dus niet uit de ontvanger, aangezien de + uit de stekker gehaald is.
    al stop je die terug zal dat weinig uitmaken, regelaar haalt gewoon zijn "eigen" stroom van zijn eigen accu af.
    is de BEC in werking, pikt hij gewoon zijn "zelf" gemaakte stroom in. zo niet, moet het toch ergens vandaan komen..

    de interne electronica van de regelaar kan dus makkelijk de - van de vliegaccu gebruiken, wat dus een andere min is dan degene van de ontvanger.
    als de regelaar zijn verwachte "0" berekent aan de hand van "zijn" min, klopt dat niet met de 0 die de ontvanger geeft.

    en als het niet uitmaakt om de minnen aan elkaar te zetten, is het misschien een test waard.
    deze problematiek komt niet zo gek vaak voor.. maar het gebeurt wel.
    zal misschien ook net even met de opbouw van de regelaar te maken hebben.
    Ik heb ook wel eens begrepen dat sommige regelaars het signaal/aansturingsdeel netjes los hebben zitten van het aandrijvingsdeel. Dat soort regelaars zouden vatbaar zijn voor deze problematiek..

    Is dit het niet, heb je echt iets vaags.
    0 is gewoon 0. het is dan erg bijzonder als de regelaar af en toe iets anders dan 0 ziet.
    dat moet dan toch ergens misgaan...
    soms kan een foute potmeter hier roet in het eten gooien.. (kun je zien in het monitor menu.. blijf je van de sticks af, moeten de waardes hetzelfde blijven)
    verkeerd ingeleerde regelaar.. maar dan doet ie het altijd. normaal dan
    throttle hold een andere waarde meegeven dan 0. bij sommige regelaars nodig om de regelaar te vertellen dat de bailout actief moet zijn. alleen armt de regelaar dan niet als je de vliegaccu eraan zet in throttle hold.

    Bij jou gebeurt het ook niet altijd. wat het erg lastig maakt.. en op iets veranderlijks wijst.
    zender zou een constante factor moeten zijn (gas altijd 0, niet in throttle hold etc)
    ontvanger is alleen een doorgeefluik, als het goed is.
    die voegt zelf niets toe. voor zover ik weet
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Als het een probleem van de min is, dan is eigenlijk de enige oplossing de BEC ook als BEC te gebruiken en aan te sluiten op de vlieglipo? Juist?
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nu moeten we geen dingen door elkaar gooien, aangezien je 2 bec's in je systeem hebt ;-)

    geen idee hoe zwaar je bec in de regelaar is?
    is die 6 amp of meer, kun je de ontvangeraccu en losse bec loshalen, en de bec op de regelaar "even" in werking stellen.
    ff geen gekke acrobatische kunstjes doen.

    Kun je hem nu keer op keer aansluiten zonder dat het probleem zich voordoet, kun je er vrij zeker van zijn dat het probleem daar ergens zit.
    heb je het probleem alsnog, komt de rest van lijstje onwaarschijnlijk naar voren.

    Hoe zat je probleem exact in elkaar trouwens?
    kwam het iedere 2 vluchten voor?
    of soms meerdere dagen niet, en dan 1 keer wel?
    Of kon je echt in 5 keer aansluiten recht achter elkaar, meerdere keren niet armen?

    Reden dat ik ff verder vraag, is voornamelijk dat je niet gaat vliegen met een bec die het misschien net ff niet aankan.
    Stel, die min is je probleem, zou je eigenlijk een draadje op de - van de vliegaccu moeten zetten, en die doorlussen met de - op de servostekker.
    kan natuurlijk een simpel draadje zijn, je kan hem op de print van de regelaar vastzetten, en servodraden solderen mag geen punt zijn.
    maar wel eerst zeker weten dat dit het probleem is
     
  11. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Door een fout in de programmering ESC heb ik een heli laten opstarten met dadelijk hoog toerental van de motor.
    Gevolg is een gestript maingear maar ook een lichte beschadiging van de mainblades omdat de bladegrips tegen de achterzijde blades sloegen (traagheid blades ).

    Er is een kapje uit de carbon 600mm mainblades van enkele mm breed en 1 a 2 mm diep. Is het veilig hier nog mee te vliegen? Is schaalvliegen, geen 3D en HS onder 1800rpm.

    [​IMG]

    Dit is er gebeurd, niet voor gevoelige kijkers.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die bladen zijn veilig (het kapje zit niet op een plek waar de krachten aangrijpen), maar ik zou wel even je feathering shaft controleren....

    Groet, Bert
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Reeds gedaan dmv. de klassieke manier met 1 blad er nog aan en dan de feathering shaft draaien. Bladtip gaf geen krimp.

    Ben nu nog aan het uitzoeken of de riemen, randwielen en lagers van de staartaandrijving in orde zijn.
    Voorlopig slechts één tand van een riem maar dat geeft geen problemen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb dat hapje ook.
    No problemo.

    Ik zou wel de staartriem verversen..
    Tand eruit= tandwiel schuurt over het onderliggend materiaal. En als de touwtjes door zijn, knapt ie
     
  15. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Staartaandrijving bestaat uit 3 stukken riem. Vooraan een korte van de mechaniek richting staart. Daar is de tand af.
    Dan zit er lager in de staart een lange en dan helemaal achteraan weer een korte omhoog.
    Vervelend die eerste korte want dat is gans de boel demonteren en uitbouwen...

    Zou dat echt meer slijtage geven dan wanneer er nog een tand staat? Verdorie toch!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  16. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ik zou het risico niet nemen met zo'n duur apparaat. Een riem van een paar tientjes of onherstelbare schade.. keuze is niet de moeilijkste lijkt me
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, 1 tand weg houdt in dat die riem daar een heftige opdonder heeft gehad.
    Daarnaast gaan de omliggende tandjes nu een beetje anders in het tandwiel liggen, waardoor ze raar wegslijten.
    Of ze breken af, omdat er gewoon een tand mist.
    breken ze af, gaat het tandwiel slippen op de plek waar geen tanden zitten, en snijd hij de wapening door.

    Maar voornamelijk punt 1, zo'n tand komt er niet zomaar af.
    Riem heeft een opdoffer gehad, wie weet heeft de wapening ook wel een stevige opdonder gehad.
    Waarschijnlijk wel iig
     

Deel Deze Pagina