Mijn houten romp Open 60 :-D

Heey heey mensen,

Ik heb een aantal van jullie belooft wat foto's van mijn bouw op het forum te zetten dus ffies aantal fototjes klein gemaakt zodat ik ze met jullie kan delen :P ... Missch heeft er iemand nog tips of trucs ik hoor ze graag.

Gr Remco

afb15974.jpg

afb15975.jpg

afb15976.jpg

afb15977.jpg

afb15978.jpg

afb15979.jpg

afb15980.jpg

afb15981.jpg

afb15982.jpg

dat ziet er allemaal wel netjes uit.
je bent goed in houtbewerking denk ik?

maar ik heb zeker vraagtekens bij de verbinding van de kiel
ten opzichte van de romp. ik heb een flauw idee dat die niet stevig genoeg is
dat "blok" is wel sterk genoeg. maar het zal er vlak naast niet meer zo sterk
zijn en zal daar ook denk ik kapot gaan.

maar het is wel mooi om te zien hoe je dat lamineert!

heey bastiaan,

ik wist idd dat het naast het blok niet stevig genoeg is. Ik heb er nu net 2 klosjes naast gelijmt waarin ik ook meteen de 2 steekzwaarden vast zet ( deze zijn niet verstelbaar) net zulke klosjes maar dan zonder steekzwaarden maak ik ook nog aan de achterkant van de " zwaarkast"

houtbewerking is mijn opleiding... dus tja, vandaar al dat hout :-)

Remco

Als dat "kielblok" ook aan de bovenkant vast zit, dan zal het met de sterkte erg meevallen. Kantelen kan het dan niet meer, en dan heb je enkel nog wat drukkrachten over.

Met "de bovenkant" bedoel je waarschijnlijk het dek Skiff.
In dat geval ben ik het met je eens. Sterk genoeg.
(tenzij je het dek ook van fineer maakt)
In geval van fineer allen, zou een stukje triplex onder het dek kunnen volstaan om de krachten naar de romp af te lijden (leiden ?)

Overigens:
Mooi! Al dat hout!
Een paar lagen blanke lak er over om dat moois niet voor ons te verbergen.
Vakmanschap!

Wim

heey heey,

jha idd mijn dek komt ook vast aan het "kielblok"
Het dek heb ik gemaakt van 3 mm multiplex waar teak fineer op zit dus dat is stevig genoeg. Toch zet ik er in de romp nog een versteveging in voor die gram gewicht hoef ik het niet te laten. Hij weegt nu al 1,5 kilo dus erg veel prestaties bij heel weinig wind hoef ik niet te verw88.

@wim,
Thanx voor de complimenten :-) ik zet hem eerst 2 keer in de blanke epoxy eerste laag met 25 grams glasmat. Hierna doe ik er in de binnenkant 1 laagje blanke lak UV protect over en de romp een keer of 2. Ik maak geen boot van hout om hem te schilderen :-D hehe.

Gr Remco

wow, erg mooi gedaan met dat hout, zeer mooi bewerkt, ik doe al die moeite om een lichte boot te bouwen, wat mij wel interesseert is hoe het met het gewicht zit en en of je daar tijdens het zeilen nadeel van onder vindt.
Weet je al hoe je je zeilen gaat maken, en van welk matriaal?

maar knap werkt,

groet Robert

heey robert,

Thanx thanx thanx :-P.

Jha zeildoek heb ik al liggen ga het zeil extreem uitbouwen doe ook geen achterstag maar V zalingen om de mast achterover te houden. Ik heb gelamineerd dacron zeildoek erg gaaf missch iets aan de dikke kant maar voor die uitbouw heb ik ook wel stevigheid nodig. Waarscheinlijk moet ik de uitbouw ook nog wel verstevigen met zeillatjes.. maar dat merk ik vanzelf :-)

greets Remco

Over het in de epoxy zetten:

1e keer in epoxy rollen. De epoxy trekt voor een deel in het hout, en zwelt de houtvezels op.

Hierna voor ongeveer 60-80% schuren.

2e keer in epoxy met glasmat. de eerste laag voorkomt opzuigen van teveel epoxy, waardoor de glasmat wit kan uitslaan.
Zorg ervoor dat er geen lucht onder de mat achterblijft (die kans loop je nauwelijks met een 25 grams mat) en vooral dat er geen overtollige epoxy op de glasmat achterblijft, zichtbaar als een glimmende laag. Je zal meer tijd kwijt zijn met epoxy opdeppen (met een kwast) dan met epoxy aanbrengen. Zorg dat je de structuur van de glasweefsel blijft zien.

Na aantrekken van de epoxy (zodanig dat je je nagel er nog in kan drukken) kan je een derde laag aanbrengen. Hierna uitharden, glad schuren (met een schuurblokje, zodat het geheel strak blijft), fijn schuren met 220 of 280, en dan een laag blanke lak met UV filter erin (epoxy vergeelt namelijk in de zon). Een voorbeeld is 2 componenten dubbel UV van de IJssel.

thanx skiff het klinkt erg lochies.

je bent net op tijd wilde vanmiddag de glasmat erop zetten dus nu doe ik eerst een laagje zonder glasmat.

@all,

Heb nu de mast ook af :-) zalingen ook van carbon ziet er erg gaaf uit.

Greetz Remco

heey People,

Tijd geleden weer. Maar intussen wel vorderingen gemaakt. Deze foto's zijn van de doping. Zoals je wel ziet heb ik hem deze keer nog wel aan een touwtje vastgehouden en dit bleek ook wel nodig. Ik had hem niet onder controle, Om dit te verhelpen heb ik de roeren 2 keer zo groot gemaakt en dit werkt nu bijna helemaal Top. Ook de waterdichtheid van mijn luiken hield wensen over. Helaas. Daar heb ik nu alleen de ducktape oplossing nog voor dat is dus nogsteeds een puntje. Maar hij zeilt nu wel top, Ook met het windje van vandaag (wel met kleiner zeil dan van de foto's). Ook vandaag besloten om mijn bulb verder naar achteren op mijn kiel te bevestigen. Dit omdat de boot ruime wind iets weg heeft van een duikboot :roll: Gelukkig graaft hij zich niet tever in dus de snelheid blijft er goed in zitten.

Greetzz Remco

Ohwja ook nog een foto hoe het er nu van binnen uit ziet met het kielblok mastkoker en de bevestiging van het alles.

afb18954.jpg

afb18955.jpg

afb18956.jpg

afb18957.jpg

afb18958.jpg

afb18959.jpg

heej,

dat ziet er echt top uit. petje af,maar ik heb een paar vraagjes:hoe diep ligt je boot in het water, hoeveel weegt hij , en ik ben erg benieuwd naar hoe je je grootzeil zo mooi uitgebouwd hebt gekregen.

verder echt TOPPIE

groet Robert

heey robert,

Gelamineerd dacron is the key. Best duur zeildoek maar de uitbouw blijft wel goed staan. Iets te goed. Het moet nog wat soepeler worden door slijtage wil de uitbouw goed omklappen naar de andere kant hij staat nu over 1 boeg helemaal top andere boeg hetzelfde als van jou plaatje. De hele boot compleet weegt een kilo of 6 (volgens mij was dat zonder mast) maar die is carbon weegt dus ook niet zoveel. Mijn diepgang viel me erg tegen moet ik zeggen hij ligt op het diepste punt een cm of 2 in het water. Dat is ook waarch het punt waardoor mijn boot zo duikt een hoger vrijboord (het stuk romp tussen dek en waterlijn) zou een uitkomst zijn. Ook zou ik als ik deze boot nog wil mallen en in polyester of epoxy glasmat zou ik hem meer drijfvermogen willen geven en een vrijboord van een cm of 2 hoger.

ohwja van die 6 kilo zit er 2,5 op 50 cm diepte in de bulb

Gr Remco

over die bulb. als je daar intresse over hebt. ik heb er zelf een gemaakt.

klik hier

en dan halverwege staat het uitgelegd bij de fototjes.

Bulb heb ik gekocht was ummm 35 euro geloof ik. Scheeld een hoop moeite. Heb hem besteld bij sailsect zo heet het toch... iedergeval bij Provrost in Breskens hun stuurde hem gewoon op. 2 helften op elkaar plakken beetje schuren en fijlen en een prima blub.

Gr Remco

heej de complimenten van mij en m'n vader
(daar heb je stage gelopen Rob Voorberg)

Back