Mijn Infinity 2 lader slaat niet automatisch af ! ! !

• Topicstarter Topicstarter @peter@
  • Startdatum Startdatum
@

@peter@

Guest
Vorig jaar kocht ik volgende batterijen op de beurs : GP 3300 mA

Daar mijn project een tijdje is blijven liggen zijn de batterijen ook in de kast blijven liggen :!:

Een paar dagen geleden heb ik ze alle vijf aan elkaar gesoldeerd en beginnen op te laden met een laadstroom van 300 mA

Normaal zou de lader automatisch moeten gestopt zijn na +/- 3300mA te hebben geladen maar toen ik thuis kwam van mijn werk was hij nog steeds aan het laden. Het scherm van de lader duidde +/- 6000mA aan.
De batterij was lichtjes warm.......... als je dat warm kunt noemen.

IK heb de batt daarna ontladen met 0.5A en na ontlading stond op het scherm +/-3200mA. En lader is automatisch gestopt.

Mijn vraag : Scheelt er iets met de batterijen of wat is de reden dat de lader bleef laden :?:

Wat kan de reden zijn! ! ! Te lange laadkaabels, te dunne, ferrietkern tever of tekort bij de lader, batterijen stuk, of de lader die niet goed meer functioneert............enz........

THX peter

Wat er precies aan de hand is weet ik ook niet, maar ik had precies hetzelfde met mijn nieuwe accu's. Op de club zeiden ze dat het wel "normaal" was, maar dat je het beste de accu's van je lader af kan halen bij max 4500 mA. Daarna ene keer ontladen en dan weer opladen. Dan slaat je lader als het goed is wel af...

Dit is langzaam laden en daarvoor zijn delta peak laders niet bedoeld. Met een dergelijk lage laadstroom levert de accu een slecht herkenbare delta peak en is het dus niet vreemd dat de lader niet stopt. Op zich is het wel prima om accu's, die voor het eerst worden gebruikt langzaam te laden. Je moet dan echter wel zelf de tijd een beetje in de gaten houden en/of de Tx/Rx-uitgang gebruiken. Deze laatste levert 250mA.

Een accu levert pas een duidelijke delta-peak (oftewel een duidelijk dalende spanning als 't ie vol is) als je op z'n minst met 0,5 C laadt.

ik heb hetzelfde voor gehad, met 2 paketten na elkaar (met dezelfde lader) en de laadstroom stond op 5A. 1 paket is echt onbruikbaar hierdoor. Bij het tweede was ik erbij om los te koppelen toen ze "warm" begonnen te worden. Dit was dan wel met NiCad en zeker geen nieuwe paketten. Wat de oorzaak geweest is weet ik niet, lader werkt nu terug perfect zonder dat er iets aan gebeurd is (al ben ik er niet zo gerust meer in).

Ik laad mijn batterijen steeds met kleine stromen.
Ik heb er geen voordeel om snel te laden daar ik alleen met benzine motoren vlieg uitgezonderd mijn schockflyer dan. Ik heb tijd genoeg om mijn cellen rustig te laden ! ! ! Ik helemaal geen held wat betreft de kennis over laad en ontlaadstromen van batterijen :oops:

Corien ik heb mijn batterijen pak net onladen met 1A en ben nu aan het laden met 1.5A. Dus ongeveer 0.5 C zoals jij me wist te vertellen.

Laat resultaat wel weten .

gtrn Peter

Hoi kurt,

Misschien heb ik meer geluk met mijn batt. pak daar ik laad met kleine stromen en zijn mijn cellen niet beschadigd :idea:

Even afwachten wat mijn lader nu gaat doen ? Het geeft wel een onveilig gevoel zoals je zelf al vertelde. Je gaat er toch vanuit dat je lader automatisch uitvalt als hij zijn werk gedaan heeft ! ! !

Peter, je kan die cellen gerust laden met een stroom van 3-5A. Dat moeten deze cellen gewoon aankunnen.
In dit geval zal de levensduur niet achteruit gaan als je met 3A laad ipv. 1,5A
Soms is het alleen maar goed om ze af en toe snel op te laden. maar dat is ook afhankelijk hoe snel je ze ontlaad.
bij deze laadstroom is de deta-piek ook veel groter, en zal deze betrouwbaarder afslaan.

Zo de batt zijn opgeladen met 1.5A en de lader is automatisch uitgevallen.

Lader geeft volgende waardes : Spanning is 7.33V en 3625 mA====) dus mag ik concluderen dat mijn cellen pakket in prima staat is :idea: :idea:
Ik ben naar de site van GP geweest. Ik versta het niet 100% maar uit de grafieken blijkt dat deze cellen toch vrij hoge laad- en ontlaadstromen kan verdragen zoals michiel b reeds wist te vertellen.

Peter

Peter, die GP3300 die kunnen wel wat hebben want ik ''ontlaad'' ze met 125 A. Zo te zien gebruik je ze als ontvangerpack en dan is het stekkertje de zwakste schakel, dan kun je beter met 1,5 A laden want bij 3 A continu voel je dat het stekkertje warm wordt.

Nou... 4 minuten, het zal eerder 1 minuut zijn, maar het lijkt me sterk dat die cellen 125A kunnen leveren, ik denk eerder dat het een typefoutje is, 12.5A?
Bij 125A zal er niet veel spanning overblijven lijkt me ....................... :cry:

Ndegeocello zei:
benvlieggraag zei:
Peter, die GP3300 die kunnen wel wat hebben want ik ''ontlaad'' ze met 125 A. .

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar hoe ontlaad jij ze met 125 A???

dit gebeurt wel meer, kijk maar eens bij de pylon racers.
hij ontlaad ze in zijn tuigje dikke borstelloos er in .even tot 10 tellen of minder en hij heeft 150/200 meter hoogte.
groeten wiebe.

Het is echt geen typefout, het is 125 A gemeten. Er blijft maar 7 Volt over bij 10 cellen en die stop ik in een hotliner. Het gas zet ik maar 10 sec. aan want dan is hij bijna uit het zicht verdwenen. Als ik rustig naar beneden zweef dan is de accu handwarm maar bij pittig op en neer ragen is hij bijna niet meer vast te pakken.

benvlieggraag zei:
Het is echt geen typefout, het is 125 A gemeten. Er blijft maar 7 Volt over bij 10 cellen en die stop ik in een hotliner. Het gas zet ik maar 10 sec. aan want dan is hij bijna uit het zicht verdwenen. Als ik rustig naar beneden zweef dan is de accu handwarm maar bij pittig op en neer ragen is hij bijna niet meer vast te pakken.

Heftig! :wink:

Back