Mijn Kavan Ranger.

Welke mogelijke oorzaken heb je al uit kunnen sluiten?

Stuur richting. Rudd-servo. Gyro werking. Alles verliep naar wens.
Ik krijg van een van de forum leden binnenkort een ander merk gyro toegestuurd. Durf hem bijna niet meer uit te proberen :( Nu is de schade nog beperkt gebleven.............

Ben een beetje in verwarring: met "staart sloeg linksom" bedoel je dat de staart naar links ging of de neus linksom draaide?

In het eerste geval moet je het met vrij grote waarschijnlijkheid zoeken in de staart aandrijving. Dat platgeslagen stukje staaldraad in dat eivormige buisje op het mechaniek, is een koppeling die ik nooit vertrouwd heb. En je hoort het absoluut niet als die doorroetsjt tussen alle mechanische geluiden die die Kavannen produceren.

Groet, Bert

Tja, herrie maakt deze ouwe bak zeker. De plek waar ik kan testen is gelukkig omgeven van de herrie makers dus geen probleem.
Zou je denken dat ie doorslaat? Dat kan toch bijna niet waar zijn Bert?

Tja, herrie maakt deze ouwe bak zeker. De plek waar ik kan testen is gelukkig omgeven van de herrie makers dus geen probleem.
Zou je denken dat ie doorslaat? Dat kan toch bijna niet waar zijn Bert?

Als de staart naar links (en de neus naar rechts) doorslaat, vrees ik dat er bjna geen andere mogelijkheid is dan een gebrek in de aandrijving. Bij de kavan kunnen dat eigenlijk alleen die "koppeling" en de pennetjes waarmee de tandwieltjes van het hekrotor gearboxje op de as vastzitten.

Heim heeft bij de ontwikkeling van zijn mechaniek (wat een doorontwikkeling op basis van de Kavan Jetranger was) niet voor niets voor een véél stevigere variant van dat "slot&veer" principe gekozen....

Groet, Bert

Als je dat aandrijfprincipe van Kavan nog gebruikt (platgeslagen 2mm draad past in platgeslagen buisje) dan denk ik dat Bert gelijk heeft en dat gewoon doorslaat. Ik heb die aandrijving iig vervangen door een Heim/Vario oplossing met 4 inbusjes die de draad aan weerszijden vastklemmen.

Staartaandrijving002.jpg

Oké, ik heb er weer een probleem(pje) bij begrijp ik. Ik ga eens zoeken naar een mogelijke oplossingen of mogelijkheden om iets te maken.

Thanks

Ja zoiets gaat het worden. Ik heb even niks meer leggen dus moet er vrijdag even voor naar ....piep......... Die zullen best iets hebben om dit probleem op te lossen.

Word weer vervolgt.

Zo, gisteren eindelijk eens gevlogen met deze heli. Zweet in mijn handen. Kolossaal zo'n heli als ie in de lucht hangt. Maar ik heb de knoop door gehakt hij gaat in de verkoop. Ik heb inmiddels diverse helikopters en eigenlijk vlieg ik er maar met 2 van mijn verzameling.

De oorzaak van het rond staal op de staart was inderdaad de staart aandrijving, (bedankt voor de tip bruteforce).
Door het gebruik van een mechanische gyro, (bedankt nog Huibert) heb ik hem toch de lucht in gekregen.

Inmiddels hier en daar wat kleine schades door mijn eigen lompheid maar een leuke heli voor een hobbyist zoals ik.

Graag gedaan. Jammer dat je hem wilt verkopen. De mijne komt ook maar sporadisch naar buiten omdat ik het risico op crashen zo klein mogelijk wil houden, maar ik vind hem bijzonder genoeg om erbij te houden voor meetings etc. Hij is zo mooi "scale" dat hij een apart opberg plaatsje heeft gekregen in het zicht.

Zo, gisteren eindelijk eens gevlogen met deze heli. Zweet in mijn handen. Kolossaal zo'n heli als ie in de lucht hangt. Maar ik heb de knoop door gehakt hij gaat in de verkoop. Ik heb inmiddels diverse helikopters en eigenlijk vlieg ik er maar met 2 van mijn verzameling.

De oorzaak van het rond staal op de staart was inderdaad de staart aandrijving, (bedankt voor de tip bruteforce).
Door het gebruik van een mechanische gyro, (bedankt nog Huibert) heb ik hem toch de lucht in gekregen.

Inmiddels hier en daar wat kleine schades door mijn eigen lompheid maar een leuke heli voor een hobbyist zoals ik.

Hij komt als het doorgaat bij ook weer een echte liefhebber terecht. Ik ga eerst de Graupner afmaken. Ook deze wil ik vliegend hebben. Of die in de verkoop gaat weet ik niet. Dus word weer vervolgt ;) En hij is naar zijn nieuwe eigenaar!

Laatst bewerkt:
Heb de Kavan gisteren tijdens de Compass after summer meet in Nistelrode kunnen bewonderen op de stand van Plotterwelt.

Absoluut een schitterende schaal Jet Ranger!

O-ja, leuk dat had Rob me niet verteld dat ie daar zou zijn (de heli bedoel ik dan).

Aan een kant heb ik er spijt van en aan de andere kant weer niet want dat geeft mij gelegenheid om weer iets anders te gaan bouwen.

Ik heb dat Rob er veel plezier aan mag beleven.

Grt G.

Daar had ik hem neergezet. Als het ging regenen dan stond hij droog onder de tent.

Mooi is hij zeker. Alleen moet er nog genoeg gedaan worden om hem goed vliegend te krijgen. Maar dat wordt een project voor volgend jaar.

@Gardian:
Nog succes met de Graupner Bell 212. Ik hoop dat je daar ook wat foto's van upload. Ik ben wel erg benieuwd naar dat toestel.

Misschien een leuk idee om heli's uit de jaren 70 bij elkaar te brengen.

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
Tja, dat er nog veel moest gebeuren dat was bekend. Volgens mij zijn wij ook nooit klaar.

De Bell 212 wordt een lange adem. Ik heb gisteren de motor opnieuw getest en later geheel gedemonteerd i.v.m. vreemde problemen met het afstellen. Ik ga deze motor als afgeschreven beschouwen omdat de toleranties ver overtroffen worden. We gaan zoeken naar ander materiaal.

Dat idee voor een bijeenkomst met jaren 70 heli's zou leuk zijn! Bij jullie op de club dan?

Groet G.

Altijd welkom.
Ik denk dat we dan een oltimer meeting van moeten maken. Er zijn genoeg vliegers met oldtimers. Al is het maar een bijeenkomst om te kijken of er animo voor is.

Groetjes Rob.

Als ik vrij ben dan ben ik aanwezig. Lekker slap ouweh.... over ouwe heli's.

Ik heb inmiddels een draaiend gedeelte van een DPD motor om mijn motor om te bouwen. Weer kopzorgen over die Bell.

Laatst bewerkt:
Back