mijn loodaccu zakt weg...

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Ik heb een aantal weken geleden twee loodaccu's uit een noodstroomvoorziening gehaald. Het waren Panasonics LC-R127R2P1 modellen van 12 V.
Ik heb ze eens goed (14u) opgeladen met 500 m en de spanning was ok. Na een week, was er al heel wat verdwenen en ze hadden maar 10 V meer. Ineens was de ene accu helemaal leeg en niet meer te laden, ook niet met een autoacculader! De andere accu laat zich nu minder en minder opladen. Hij heeft nu wel 20 u aan een Graupner oplader met 500m gelegen en komt toch niet hoger dan 6 V.
Ik bemerkte dat er op de accu stond: constant voltage charge... Wil dat zeggen dat de accus constant moeten bijgeladen blijven? En is die ene nu niet meer te redden?

Hey

Tja hoe zal ik het zeggen. Deze batterijen zijn opgebruikt.
Deze hebben gedient voor een noodunit (verlichting of alarm of iets dergelijks). Die zijn na X tijd (gemiddeld 10 jaar zelfs minder) ramop.

Gewoon in mensentaal, versleten door het continu laden enzo.

Dat van continu laden wil gewoon zeggen dat deze batterij zo ontworpen zijn om continu een laadspanning op te zetten. Zodra die wegvalt gaat deze zijn spanning afgeven (vermogen) (Duhu, natuurlijk)
Alg is het ook zo dat die dan ongeveer die unitsysteem 1 uur of langer van stroom kan voorzien voor een juiste werking, (alarm, verlichting of veiligheidsystemen). Maar uit ervaring weten we dat die na die x tijd gewoon verslten zijn en niet meer lang werken of zelfs helemaal niet meer doordat de batterijen versleten zijn door het opladen.
Spijtig genoeg is het ook niet meer omkeerbaar. Dus doe geen moeite om dat te doen.

Beste oplossing => naar het containerpark brengen voor recyclage.
Voor niks anders goed meer.

Greetings.

Carlo aka Rambo zei:
...........Gewoon in mensentaal, versleten door het continu laden enzo.

Maar uit ervaring weten we dat die na die x tijd gewoon versleten zijn en niet meer lang werken of zelfs helemaal niet meer doordat de batterijen versleten zijn door het opladen.
Spijtig genoeg is het ook niet meer omkeerbaar. Dus doe geen moeite om dat te doen.............
Sorry Carlo maar dit klopt niet, tenminste niet als men de accu op de juiste wijze heeft gebruikt. Loodaccu's moeten met een constante spanning geladen worden zoals mindbender_tm al geeft ontdekt. Lees de stukjes die mohammed al heeft aangegeven maar eens goed door!
De fabrikanten van noodstroominstallaties weten heel goed hoe de loodaccu's geladen moeten worden en gebruiken dan ook de juiste laders in hun installaties. Daar gaan de accu's dus echt niet kapot van!
"Normaal" zal een loodaccu in zo'n installatie tussen de 3 tot 5 jaar meegaan. Daarna wordt hij vervangen omdat er dan de kans bestaat dat de accu er te snel mee ophoudt als hij "aan het werk" moet. Zo'n accu kan dan voor ons modelbouwers nog best een paar jaar mee gaan en als hij er dan mee kapt, ach dan is er niets aan de hand en koop je weer heel goedkoop een "nieuwe".
Helaas voor mindbender_tm ben ik bang dat hij zelf zijn accu's gemolt heeft door ze langdurig aan een lader te hangen die er een te hoge spanning op zet. Er is een flinke laag loodsulfaat op de platen ontstaan en de accu is onbruikbaar geworden. De kans om dat weg te krijgen is heel erg klein. Dus als je een nieuwe loodaccu koopt (of krijgt) koop dan ook een goede loodacculader. Ze zijn niet echt duur maar zorgen wel voor een lang leven van je accu. O ja, een lader voor je autoaccu is NIET geschikt voor dit soort loodaccu's. Ze laden de accu's veel te snel en mollen ze daarmee.
Loodaccu's zijn heel andere accu's dan NiCad en NiMH, denk daar goed aan!!!

Loodsulfaat door een te hoge laadspanning?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat loodsulfaat ontstond bij een accu die leeg werd weggezet.

De schade die ontstaat door een te hoge laadspanning, is bij mijn weten het verdampen van electroliet.

Altijd verkeerd gezien?

Groeten,
Gerben

Gerben je hebt gelijk. :!:
Het probleem is echter dat door het verdampen van het water uit het elektroliet de concentratie van het zuur veel hoger wordt. Hierdoor zal het deel van de platen dat nog wel "nat" is toch bedekt raken met een laag loodsulfaat. Dat deel van de platen dat droog is komen te staan zal "gewoon" oxideren het resultaat is vrijwel hetzelfde, onbruikbare platen.
Sorry dat ik het niet duidelijk genoeg heb omschreven. Het is zo vanzelfsprekend voor mij dat ik er te makkelijk van uit gaat dat anderen het ook direct snappen. :oops:

np,

Maar om even terug te komen, merk ik spijtig genoeg dat ze toch langer dan 5 jaar in een toestel blijven staan.

Algemeen wel te verstaan. Als het hier ook zo het geval is weet ik niet.
Maar ik spreek dan ook over toestellen die ook X aantal jaren aan de lader hebben gestaan.

Oude toestellen bleven alg, zal merk tot merk ook afhangen tesamen met de koopprijs van toen afhangen, ook een continu laadstroom opstaan.

Nu tegenwoordig gaan ze de batterij ook niet meer constant opladen maar ze zullen ze nu ook druppelladen zetten of afsluiten en ook de batterij zelf testen en controleren of deze nog goed is.

Maar begrijp me niet verkeerd, dit is algemeen, en kan zijn dat dit niet een toepassing is op dit probleem, maar kan wel een stuk voor te maken hebben. :wink:

snelle spanning daling bij lood accu's is over het algemeen RIP. een redmiddel die der is is door ze op een onderhoudslader te gooien. Dit hielp ook bij mijn brommer

Bij proffesionele installaties maakt men gebruik van laders die de accu in goede conditie houden. Een goede loodacculader geeft een spanning af van 13,8V. De maximale stroom is begrenst op een waarde die afhankelijk is van de accu waarvoor hij bestemt is. Als de accu niet volledig geladen is zal de lader stroom door de accu sturen en hem daarmee opladen. Naarmate de accu voller wordt stijgt de spanning en zal de stroom die de lader erdoor kan sturen steeds minder worden. Als de accu vol is zal de spanning van de accu 13,8V zijn. Als de spanning van de lader en van de accu gelijk zijn zal er geen stroom meer lopen. Deze situatie kan de accu vele jaren volhouden en in prima conditie blijven.
Er zijn honderden, misschien zelfs wel duizenden, noodstroom installaties die al vele jaren zo werken en dat ook zullen blijven doen. Een loodaccu "slijt" het meest van het ontladen, hoe verder hij ontladen wordt hoe slechter het voor de accu is. Natuurlijk is overladen ook zeer slecht voor een loodaccu maar bij gebruik van een goede loodacculader is de kans daarop zo goed als nul. Een druppellader die altijd een kleine laadstroom door de accu blijft sturen is op de lange duur ook niet goed voor de accu. En als je met een NiCad lader gedurende 20 uur 500mA door de accu gaat jassen mol je de accu en zal de levensduur heel hard achteruit gaan.

Back