Mijn motor past niet in mijn Charter......?!

• Topicstarter Topicstarter Alex10
  • Startdatum Startdatum
A

Alex10

Guest
Ik heb een Magnum XL32AII bij mijn Charter gekocht en ga die inbouwen.
Maaaaar, hij past natuurlijk niet helemaal.
D.w.z. -de uitlaat past niet lekker, het spriutstuk zit te laag en de uitlaat zit zelf te dicht op de motor. Nu is dat spruitstuk niet zo'n probleem dat zaag ik wel uit maar de uitlaat zelf....als ik die ga uitzagen moet dat hele zijschot eruit, dat lijkt me niet de bedoeling.

Aan de andere kant zit de regelaar dat is ook niet zo'n probleem die kan ik ook uitzagen.

-Is dit bij alle motoren zo of heb ik een uitzondering te pakken?
-Zijn er opzet stukken voor dat spruitstuk zodat de uitlaat verder naar buiten komt?

Alex

Kom op mensen, niemand???

Er zijn toch genoeg mensen met een Charter, hoe pastte jullie motor, ook niet in 1 keer toch.....?

Plaats eens een foto van de problemen dan kunnen we makkelijker zien wat er aan de hand is.

Als ik je probleem goed begrijp denk ik dat je het kan oplossen met een tussenstukje. Er zijn namelijk tussenstukjes te koop die je tussen de motor en de uitlaat in kan monteren zodat de uitlaat verder van de motor af komt te zitten. Of die ook voor jou moter te koop zijn weet ik niet maar dat kan je snel navragen bij je leverancier.

Ik ben er al uit, ik kan de motor hoger plaatsen waardoor het probleem verholpen is.

Alex

Moet je niet doen dan krijg je een aanzuig probleem.
Er gewoon een tussenstukje tussen zetten.
Die zijn voor elke uitlaad zo te koop volgens mij.

Als je dat te duur vind moet je gewoon een dik stuk balsa in de romp lijmen.
En dan net zo lang zagen/vijlen/schuren, tot je de uitlaat kwijt kan.
Dan een stukje siliconenslang aan de uitlaat zetten zodat de je niet tegen de romp blaast met de warme uitlaat gassen en de olie.
Het schoonste is een lage slang en die vast zetten aan het landingsgestel.
Bij de wielen dan ben je van veel vettigheid verlost.

Hi,

vorig jaar een Charter met OS MAX .25LA in elkaar gezet. Ook daar kreeg ik de uitlaat niet aangesloten. Een tussenstukje hielp; geen aanpassingen nodig aan de romp zelf.

Groet

Alex10 zei:
Ik ben er al uit, ik kan de motor hoger plaatsen waardoor het probleem verholpen is.
In een Charter styaat de motor al vrij hoog, dus wat jij voorstelt is geen goed idee. De 'tussenstuk-oplossing' is de enig juiste hier.

Ik heb ook zo'n tussenstuk nodig voor m'n Mvvs uitlaat het is de 3.5cc maar er bestaan geen tussenstukken van mvvs, passen er andere merken ? iemand die zelf ooit zo'n stukje heeft gemaakt ? zelf heb ik 0.0% verstand van frezen ofzo dusja...

het rotte is dat heel de bouw van m'n vliegtuig erdoor stil ligt :(

Het advies komt van Fox modelbouw, dit is nu al het tweede advies wat ik van hun krijg wat hier dan weer afgekraakt word......
Wat moet ik daar nou mee.

Ik zie het namelijk zo; als de verhoging op de bestaande mounting geplaatst word blijft de krachten verdeling hetzelfde.
En wat betreft de aanzuiging, de "aan"zuiging vind voor de motor plaats, de "output"achter de motor. Achter de motor zit de vooruit van de cabine waar de output dus tegen aan blaast, dit zorgt dan weer voor een neerwaartse druk op de romp. Het hoger plaatsen zorgt in mijn ogen ervoor dat de output over de romp gaat waardoor hij de druk beter kwijt kan. Zie het als een hulpmotor boven op een zwever.

Nu ben ik geen aerodinamicus, maar deze theorie "kan" wel kloppen volgens mij.....?

Wat jij...?

Alex

@Bruno
je zegt dat dat geen goed idee is ....
mij is hetzelfde advies gegeven ( 1 jaar geleden ofzo)
wat zijn de conseqenties hiervan ?????.
ik vlieg nu al 1 jaar met die verhoging en heb er geen last ofzo van gehad

afb11640.jpg

zo ziet het er nu bij mij uit
m.v.g Marijn

Alex10 zei:
... Ik zie het namelijk zo; als de verhoging op de bestaande mounting geplaatst word blijft de krachten verdeling hetzelfde. ..
Juist niet. De lijn waarlangs de trekkracht wordt uitgeoefend komt hoger te liggen, de hevel arm t.o.v. het zwaartepunt wordt kleiner. Of dit bij een Charter nou zo veel uitmaakt ...? Geen idee maar ik denk dat Bruno daar meer over kan zeggen.

Beste mensen,

er is hier sprake van een begripsverwarring. Ik bedoel met aanzuigen de aanzuigwerking die de motor heeft op de brandstof.
De meeste trainers met een motor rechtop hebben de tank t.o.v. de motor te laag liggen. Je moet de naald ver open zetten en als de tank half leeg is slaat de motor soms spontaan af (uitlaatdruk verandert hier niets aan, is alleen bepalend voor hoever de naald open moet). De grootste problemen ontstaan in bochten, als de motor tegen de G-kracht in de brandstof nog naar binnen moet zien te krijgen. Hoe groter het niveau verschil tussen sproeier en tank. Hoe erger dat effect.
De motor nog hoger inbouwen verergert dit probleem alleen nog maar. Bij wie dit desondanks toch goed gaat: houden zo en niet aankomen....

Het omhoog brengen van de treklijn van de motor is juist gunstiger voor het vliegbeeld, maar aangezien de tank niet hoger kan dan het deksel van het tankcompartiment, ben ik er geen voorstander van.

Dat tussenstukje van Tower lijkt mij ideaal....

En als ik nou een manier vind om de tank hoger te plaatsen ( ongeveer 1cm, net als de motor) dan is dat probleem dus verholpen...?
Ik moet anders voor de regelknop én de uitlaat uitfrezen, en dat vind ik een beetje zonde van de romp plus dat als mijn aerodinamica theorie wel enigzins klopt, zoals Bruno zegt, (jaja, had ik helemaal zelf bedacht ! hehe) is het voor mij als beginner wel fijn als de motor wat hoger staat....?!

Ik weet het, ben wel een lastpak met al mijn vragen, en soms ook wel eigenwijs, maar ja, ik wil het graag goed doen en niet voor verrassingen komen te staan als ik straks voor het eerst het luchtruim kies...

Alex

Helemaal geen lastpak! Vroegen de meeste beginners maar als hen iets niet helemaal duidelijk was. Je theorie beschrijft een verschijnsel, dat in werkelijkheid zo niet optreedt en dus geen enkele invloed heeft op het vliegbeeld....
Belangrijker zijn afstand tussen de treklijn en de lijn waarlangs de totale (lucht)weerstand van het model werkt. Liggen die -van opzij gezien- op 1 lijn, dan zul je bij meer of minder trekkracht nauwelijks een stijg- of daalreactie merken. Dat gebeurt pas als na toename van de snelheid de draagkracht is opgelopen.
Zit de treklijn ver onder de weerstandlijn, dan zal bij plotseling gasgeven de neus meteen omhoogkomen.
Het andere evenwicht is dat tussen draagkracht en gewicht. Dit is niet alleen van de grootte van deze krachten afhankelijk, maar ook van hun richting. Van alle krachten, die op het model werken zal alleen het gewicht altijd in dezelfde richting wijzen, namelijk naar de aarde....
Hierdoor zijn de evenwichten ook afhankelijk van de stand van het model. Daardoor zal -ook afhankelijk van de lay-out van het model- een ingezette beweging doorzetten of stoppen als een nieuw evenwicht is bereikt. Ik hoop dat je deze theoretische uiteenzetting nog kon volgen. Ik heb bewust een aantal zaken nog buiten beschouwing gelaten, omdat je anders door de (balsa) bomen het bos helemaal niet meer ziet...

Tank 1 cm omhoog? Als dat kan moet je het niet laten... Ik zou gaan voor wat houtwerk, maar dat is mijn opvatting. Ik heb mijn motor zo ingebouwd, is even wat werk, maar dan heb je ook wel wat:
BB%20houtbouw%20.jpg
BB10%20kl.jpg

BB4.jpg

ken je je motor en nou nog uit krijgen? :?

Ik zie namelijk geen scharnieren of iets dergelijks

---> wel mooi gedaan trouwens

Thanx :D
De motor kap zit met twee houten pennetjes aan de voorkant vast en aan de achterkant met een kort M3 inbus boutje door een stripje 1,5 mm triplex heen (zie je op de ruwbouw-foto). Als je goed kijkt zie je de schuinlopende naad tussen de kap en de romp. De spinner en prop moeten er af, de demper ook, dan kun je bij de motorboutjes...

Maar we waren hier met de Charter bezig.... :!:

ok, ik denk dat ik je wel begrijp Bruno. De tank kan ik niet verder omhoog zetten dus word het waarschijnlijk toch inbouwen. Heeft dit, zoals jij op de foto laat zien, trouwens geen negatieve invloed op de koeling? of zijn die inlaten van binnen omhoog gericht? En de vraag van Kelvin speelt bij mij ook, zit het van binnen geborgt?

Weer een hoop vragen, maar ja heb je weer wat te typen, hehe.

Alex

p.s. Ik zal eerdaags ook ff wat foto's uploaden.

Back