Mijn nieuwe F5B modellen.

zoals hier [post1111] al aangekondigd, de spiro romp is al binnen. Mijn eigenbouw vleugel past precies op het vleugelbed. De contour van de onderzijde klopt perfect.
Helaas moet ik flink aan de slag om de romp aan te pakken. De vorige eigenaar heeft het kielvlak afgesneden en er een "niet" passend richtingsroer aan gemaakt. De servo die dit aanstuurt zit in de weg met de losse neus van het model. Dit moet dus allemaal weer terug aangepast worden. Nu rest alleen de vraag of ik het kielvlak weer soits moet maken of dat ik het geoon domweg heel stomp (plusminus 1 cm dik) maak aan de achterlijst.

De motor en de regelaar zijn al in huis. Als motor komt er in eerste instantie deze KD36-60-11L 2200kv in met een Robbe planeta vertraging en een 15x10 of 15x12 prop met de budget 200 ampere regelaar. Als dat niet snel genoeg is komt de 4000Kv versie ervoor in de plaats....... die ligt hier ook ergens rond te zwerven.

Zodra ik tijd heb maak ik enkele foto's en plaats die wel hier en op ons clubforum.

Als 2de model wordt de Siren romp aangepast en komt daar ook een nieuwe vol balsa vleugel op. De materialen hiervoor zijn ook al in huis. Als motor komt daar de Scorpion 3026 Powercroco in uit dit draadtje scorpion-hk-3026-hk-4225-hk-4020-buitenloper-wikkelen Als prop komt daar een 11x10 ACC prop of als die er is een RFM variant op. Die motor gaat dan ook draaien op een 4s lipo en als regelaar de Markus 80 ampere versie. en zoals ik dat nu sie wordt de motor voor het motorspant gemonteerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke projecten TC01 :)

Ben erg benieuwd hoe je vleugel het gaat doen.
Kielvlak netjes dun maken aan de achterlijst, scheelt weerstand.

Groet,
Gerben

Vandaag de Spiro romp eens aangepakt. Er zat een richtingsroer op met een behoorlijk zware servo voor in de romp. Dit is allemaal verwijderd en daarnaast nog enkele andere kleine dingen. Vele van die dingen waren met epoxy verlijmd en lieten zo los zonder al teveel kracht te gebruiken. In totaal is er voor ongeveer 100 gram onnodig materiaal verwijderd uit de romp.
Nu nog enkele kleinere aanpassingen zoals het gat groter maken in het vleugelzadel zodat de lipo daar naar binnen kan. Ook twijfel ik nog over de manier waarop nu de verwijderbare neus vastzit. Deze zit nu helemaal tot de achterzijde van de vleugel en in dat stuk van de verwijderbare neus zitten de moeren om ook de vleugel mee vast te zetten. Het liefste zou ik dat hele dubbele gebeuren verwijderen en de neus met enkele schroefjes en tape vastzetten aan de romp. Maar dan moet ik nieuwe moeren monteren om de vleugel mee vast te zetten. Ook moet nu dat kielvlak aan de achterzijde weer dicht gemaakt worden. Nog even kijken hoe ik dat nu precies ga doen.

Dan rest alleen nog om die vleugel in het glas te zetten en we kunnen ermee vliegen.

De romp met stabilo eens op de weegschaal gelegd en die weegt nu 317 gram met 1 servo erin. Daar moet nog de motor en zo in en het kielvlak moet nog dicht gemaakt worden.

Maandag maar eens kijken of ik nog meer gewicht kan besparen door de verwijderbare neus aan te pakken. En dan dinsdag de vleugel voorzien van de nodige koolstof versterkingen en later in de week de glasmat erop.

Vanmorgen 2 van de 3 koolstof strippen op de vleugel aangebracht. De eeste zat er al in, die had ik enkele weken geleden al in de balsa weggewerkt. Nu heb ik aan de boven en onderzijde koolstofband verlijmd met epoxy.

Aan de bovenzijde een smalle strook en aan de onderzijde een brede strook koolstof. Omdat alle koolstof delen nu met elkaar verbonden zijn heb ik een H-balk?? als ligger. Zodra dit droog is kan ik gaan spelen met de glasmat. Er komt aan beide zijden 50 grams mat over de vleugel heen en als het een beetje goed uitkomt de vezel 45 graden verdraaid. Maar van te voren wel nog even het kabel kanaal en de gaten voor de servo's opvullen met depron zodat die mooi blijven en de glasmat daar ook goed komt te liggen.

Foto-U3Y4WFQA.jpg

Foto-FINK4CHN.jpg

Foto-4F33FRNT.jpg

Foto-SL4TTNWT.jpg

Ik ben vooral benieuwd wat het uiteindelijke gewicht is van de vleugel.

En normale F5B vleugel weegt ongeveer 460 gram ready to fly.

Ik zit nu op 380 gram volgens de keukenweegschaal (2 gram precies volgens de gegevens). Die 460 gram zal ik wel overheen gaan, maar dat is voor mij geen probleem. De volgende zal dan wel weer lichter worden door ander gewicht hout te zoeken.

Nu wel nog eens kijken hoe ik de scharnieren ga maken, ofwel tapescharnieren of ik moet iets van scheurweefsel mee inglassen, maar dat maakt alles alleen maar zwaarder en moeilijker.

Laatst bewerkt:
De vleugel is nu helemaal klaar voor de glasmat. De afgelopen dagen met kleine beetjes de roeren losgesneden, de vleugelbevestiging gemaakt en alles weer netjes een beetje in vorm geschuurd. En ja hij past heel mooi op de romp nu.

Nu eerst enkele uurtjes werken en dan vanmiddag zodra ik klaar ben de onderzijde voorzien van een stukje koolstof om de vleugelbevestiging te versterken en dan gelijk glasmat op de onderzijde. Dan kan eventueel zaterdag de bovenzijde voorzien worden van glasmat

De onderzijde van de vleugel zit in het glas. Dit ligt nu in de garage te drogen. Hopenlijk is het morgen vroeg ver genoeg uitgehard om de randen af te werken, dan kan in de middag de bovenzijde gedaan worden.

Verder nog gewerkt aan de romp. Hier heb ik provisorisch de motor ingehangen. De motor, vertraging en regelaar is nu een onderdeel. Morgen even enkele M4 boutjes halen en dan kan de motor er definitief in. Het gewicht van de romp inclusief servo, motorset en accu is ruim 1300 gram.
Wel moet ik de schuifneus gaan vastzetten op de een of andere manier. Normaal gebeurt dit met tape op de naad en de vleugelbouten, maar als ik die aandraai dan zakt het stukje waar de moeren inzitten en is het moeilijk om de vleugelbouten aan te draaien. Ik ga proberen om dat stukje vast te zetten met enkele druppels secondenlijm zodat dit ook weer redelijk makkelijk los kan.

Als ik kijk naar wat de meeste f5b modellen wegen (2000 tot 2100 gram) dan heb ik nog ruim 700 gram over die ik aan de vleugel, ontvanger en Unilog mag spenderen.

Als ik kijk naar wat de meeste f5b modellen wegen (2000 tot 2100 gram) dan heb ik nog ruim 700 gram over die ik aan de vleugel, ontvanger en Unilog mag spenderen.

TC dat is het FAI maximum gewicht, normaal wegeze ze tussen de 1500 en de 1700 gram ongeveer.

Gr Mark

Ok, ik had alleen even op F5B.nl gekeken naar de gewichten van de modellen die daar opgesomd zijn.

In het regelement daar staat alleen een minimumgewicht, verdere regelementen heb ik nog niet bekeken.

Reken voor F5B modellen maar op 1600-1700gram met een accu volgens FAi gewicht.
Vleugelbelasting zo rond de 60-65gr/dm2.

Groet,
Gerben

Zo, de eerste laag glas zit erop. Nu alleen nog de randjes bijwerken en dan kan de volgende laag erop.

Foto-XQABMRYV.jpg

Foto-ZQOTRGVJ.jpg

Foto-EY4XOTC6.jpg

en dan als laatste de roeren voorzien van glasmat.

De vleugel op zich is nu klaar, moet alleen deze week nog de roeren in het glas zetten. De servo's gaan er nu ook in, nu kan ik ook de kabelboom gaan maken.

Het vleugeltje is klaar. Alleen nog de stuurstangen en de kapjes over de servo's heen.
Helaas is de vleugel nu 620 gram zwaar. dat is dus 160 gram zwaarder dan de commerciele vleugels volgens Jos.

Bij een volgende vleugel zal ik beter opletten op het gewicht van de balsa planken en natuurlijk van de te gebruiken epoxy. Nu heb ik de epoxy met een borstel aangebracht, maar dat kan beter en lichter door een rollertje te gebruiken.

GroteFoto-COJZ6YRJ.jpg

Ook de romp die ik nu heb is te zwaar. Daar maak ik ook nog een nieuwe voor.

Mooi werk en snel gebouwd!

Ben benieuwd hoe het vliegt, zou het graag een keer zien in het echt.

Als je glas en carbon op balsa wilt lamineren is het beter dit eerst op een plastic folie uit te natten, het extra epoxy weg te halen met een oude bank pas en dan dit op de balsa vleugel te leggen. Je kunt zelfs wachten tot dat de epoxy wat begint in te dikken maar nog wel goed plakt.

Het gewicht van het balsa maakt ook een hoop uit. Even met de grammen weegschaal langs de modelbouwzaak.

Servo's maken ook zo 20 gram uit in totaal. Gebruik de ultra lighte Hyperion DS09 of goedkopere Dymond D60 x 4 en bespaar het gewicht hier.

Theo,

Mooi hoor!
En dat gewicht, niet te druk om maken. Zolang je (nog) niet met volle F5B vermogens vliegt, kun je dat gewicht met een lichtere accu makkelijk goed maken. Onder de 3kw kun je met een 300gr accu nog wel uit de voeten, scheelt al 150 tot 200gr.

Groet,
Gerben

Om te testen zou dit al voldoende moeten zijn. Volgens de berekening zou er 2,5 kw in komen. De lipo heb ik al een tijdje in huis, dat is een 4s 4000 Nanotech 45C continue en 90C piek van hobbycitty. De kleine 3s 2200 20c nanotech van hobbycitty ben ik zeer over te spreken, doet het vele malen beter dan de normale 25c 2200 sets.

De spiro romp is gewoon loodzwaar, een van de vorige eigenaren heeft in de neus enkele dikke lagen kool met heel veel epoxy ingelijmd en dat krijg ik er niet uit. Een nieuwe romp gaat er gewoon komen. Morgen eens kijken hoe en wat.

Hopenlijk komt mijn unilog binnenkort aan.

een lichtere balsa vleugel maken is geen probleem. Nu heb ik 2 heel zware en keiharde balsa planken van 12 mm dik gebruikt aan de voorkant en aan de achterzijde iets zachter balsa. Als ik de balsa voorraad van mijn favoriete winkelier kan doorwerken met de weegschaal dan krijg ik ook een lichtere kwaliteit die sterk is.

Ook de epoxy kan minder. Ik heb alles bij elkaar zo een kleine 80 gram aangemaakt voor de glasmatten en er ook opgesmeerd terwijl dat helemaal niet nodig was. Datzelfde geld voor de koolstof stroken die erop zitten, daar zit ook vrij veel epoxy door. Als je overal heel goed op het gewicht gaat letten dan kom je ook veel lichter uit dan nu.

Back