Mijn nieuwe FPV toestelletje + installatie

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door stef stuntpiloot, 6 jan 2012.

  1. HBFP NL

    HBFP NL Guest

    Praktijk laat hele andere dingen zien. Het verandert wel niks aan het vermogen van de zender, toch vlieg ik erg veel verder met CL/SPW en dan heb ik het niet over 100m extra maar 300% verder minimaal.

    Het doet dus wat met de combinatie antenne/Vtx | antenne/Vrxi in relatie tot de afstand.

    Quasi leg je standpunt nog maar een keer uit :) Graag ook met wat ervarings perikelen.

    Wie betere oren heeft hoort meer, is het niet zo simpel?
     
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Om hiernaast weer terug te komen op het begin van het topic, ik bedacht mij net; die vorm die ik gemaakt heb is ook handig te gebruiken op mijn andere modellen, ik heb het gepast en het lijkt er op dat ik hem qua pasvorm op elk model kan gaan gebruiken.

    EPP-FPV
    [​IMG]

    gemodde Cessna 182 skyartec/arttech
    [​IMG]

    Alphajet (HK)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Helemaal mee eens. De eenvoud van dit concept is hardstikke leuk./multifunctioneel.
    Een accuutje erbij en je kunt redelijk eenvoudig eens met een bepaald model een rondje maken.
    Mijn eerste vluchten waren ook met een vertrouwd bestaand model (big lift). Simpel de zender met camera op de vleugel en anderen keken toen op een TV wat er zoal te zien was.

    Uiteraard moet je de rijkwijdte van je RC in de gaten houden (zal meestal wel wat minder zijn ) en iemand mee laten kijken om tijdens (mogelijke) uitval van de video je te kunnen helpen.
    (maar dat zal je allemaal wel weten )
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ja klopt range test gaan we ook doen voor de tijd, en eerste vlucht word met een eenvoudig stabiel vliegtuig gedaan. De accu zit overigens midden tussen de ontvanger en camera onderin dit ding dus is echt plug en play
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle

    Mooie test! Ik zit overigens te denken zelf ook maar een FPV set te kopen, ik zat te denken aan een 5.8 ghz kit van fatshark. Dit zal beter werken denk ik dan de 2.4 ghz set die ik nu heb (zeker icm de 2.4 ghz spektrum zender/ontvanger)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Dat kan wel zijn, maar er wordt altijd de hardnekkige suggestie gewekt dat de letterlijke afstand waarop je kunt vliegen vergroot wordt. In praktijk blijkt dat niet zo te zijn en gaat het meer om de qualiteit van het signaal binnen het bereik wat je al had.

    Het klopt ook niet dat je aan de grens van het bereik hierdoor nét wat verder vliegen kunt ofzo, je bereik wordt immers met name beperkt door je rc zender.

    300%? Ik denk dat je je gigantisch vergist. Meer waarschijnlijk is het dat je waar je eerder door een qualitatief minder goed signaal al veel eerder een keer gigantische storing kreeg op je videobeeld, je nu wél kunt doorvliegen zonder onderbreking in het signaal.

    Vlieg je echter met stabilisatie electronica gewoon een paar meter verder na die eerste onderbreking dan zul je zien dat ook het mindere signaal weer terug kan komen, uiteraard totdat je wel écht aan de grens van je bereik vliegt.

    Veel mensen denken dat het signaal alléén aan de grens van het bereik kan wegvallen o.i.d. maar dat is niet zo. 300% meer bereik is echter volledig onzin.

    En dat is dus precies wat ik bedoel. Het bereik is hetzelfde, maar het signaal is qualitatief veel bruikbaarder binnen diezelfde afstand.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    leuk dat uitwisselbare gondeltje!!!!
     
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ja best wel leuk he?

    Volgende week kan ik echt aan de FPV gaan, ik durfde het toch niet aan om 2.4 ghz video te gebruiken met 2.4 ghz besturing.

    Volgende week is het weer op voorraad en wil ik een fatshark 5.8ghz set kopen samen met een avionicsrc vtx.

    Ik heb al 2 antennes gemaakt:
    [​IMG]
     
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Hey Stefan,
    Leuke antennetjes man... netjes gemaakt, daar haal je met gemak 300% meer afstand mee .. wedden?
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik ben benieuwd! Het is toch prima om een 4blads op de vtx en een op de vrx te hebben? Ik heb er nml om die reden 2 gemaakt.

    Wat betreft je weddenschapje, ik geloof je, we gaan het maar niet testen, ik denk overigens niet dat met mijn beperkte soldeer skills ik er alles uit heb gehaald wat er in zit, maar hoop dat dit sowieso een beter resultaat gaat geven dan een standaard antenne.

    Gek eigenlijk dat iets wat zo klein is een beter ontvangst gaat geven.
     
  12. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    beste is een 3 blads op de vtx en 4 blads op de rx. Veel verschil zal je echter niet gaan merken.
     
  13. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik heb veel zitten zoeken en las al zulke dingen, is dat in een paar woorden uit te leggen waarom voor de zender 3 bladen beter is dan 4?
     
  14. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    3 blads is iets efficienter waardoor er meer vermogen van je zender werkelijk wordt uitgezonden. De 4 blads heeft een egaler ontvangst patroon, en heeft hierdoor een kleinere blinde vlek bovenop. Hierdoor beter voor ontvangst. Dit geldt natuurlijk alleen bij bijna perfecte antenne's anders zul je het verschil waarschijnlijk niet merken.
     
  15. HBFP NL

    HBFP NL Guest

    Q Ik snap er geen bal meer van . . .

    Ik loop mijn omni's uit elkaar totdat ik geen signaal meer heb.
    Ik loop met mijn CL/SPW toch echt stukken verder voordat mijn signaal weg valt.
    Als mijn zender beter schreeuwt met een CL en mijn ontvanger betere oren heeft door de SPW dan kan het toch haast niet anders dat mijn range groter wordt?

    Zo werkt het bij mijn rc unit ook. Met dipolen op mijn ontvanger is mijn bereik ook ruim drie keer vergroot. Hoe komt het dan dat dit principe (betere oren) wel werkt bij mijn rc unit en niet bij mijn video unit? Ik ben electronica noob vandaar dat ik met wat mij logisch lijkt aankom.

    Heb je zelf ook ervaring met de CL en SPW combo?


    Zie net eigenlijk erg OT zit te doen in dit topic, excuus :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2012
  16. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Duidelijk, ik maak er ook nog wel een 3blads bij om mee te testen, ik denk sowieso dat ik deze antennes ook overnieuw ga maken omdat ze in mijn ogen nog niet dicht genoeg bij die perfecte antenne zitten. Lengtes en hoeken zijn overigens wel goed volgensmij...

    Of denk je dat dit goed genoeg is voor alles binnen een redelijk bereik? Ik zat te denken om voorlopig sowieso binnen 1 km te blijven ( eigenlijk binnen 600 meter aangezien dat de ruimte is die ik op een mooie plek hier in de buurt heb)
     
  17. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    600m zal je makkelijk redden met de 600mw immersion rc zender en een fatshark bril. Er zijn mensen die hier enkele kms mee halen.
     
  18. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Top, ik heb overigens straks dan geen 600mw 2.4 ghz vtx meer he ;) maar ik ga sowieso een rangetest doen, als daar een fatsoenlijke range uit komt met een stabiel beeld dan gaan we rondvliegen.
     
  19. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    600mw 5.8ghz immersion rc zender doelde ik op.
     
  20. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Okee :) nougoed ik ga lekker vliegen komende week ( hoop ik teminste, als het weer mee werkt) en dan plaats ik wel weer een filmpje hier.
     

Deel Deze Pagina