Mijn nieuwe mini

Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen:
Ik ben Jeroen Koeleman, ben 20 jaar en sinds kort verslingerd aan het DLG'en.
Ook doe ik aan (RC)zeilen, dit doe ik al ruim 4 jaar, ook op internationaal niveau.

Na een OFA 1 en 2 gebouwd te hebben met wisselende resultaten heb ik nu weer een nieuwe mini gebouwd.

Dit keer een met een spanwijdte van 1 meter en ailerons.
Het vliegtuig is gebaseerd op de vleugel van de OFA 2, dus de vleugel heeft nagenoeg de zelfde vorm alleen is hij een stukje langer.
De twee servo's voor de ailerons zitten deels verzonken in de vleugels in gebouwd. De rest van de besturing heb ik direct op de pook geplaats. Momenteel heb ik er nog geen rompje om zitten maar dit ga ik waarschijnlijk wel doen. ik moet namelijk nog 10 gram lood op de neus plakken op het model redelijk te laten vliegen, en kan dit gewicht dus beter gebruiken om er een mooi gestroomlijnd rompje op te maken.

Hier is alvast een filmpje, de foto's komen later.

[/media]

Groeten
Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
De servo's die ik gebruik zijn van een of ander onbekend merk en wegen 5 gram. Ik kocht ze voor 5 euro per stuk van iemand op het forum.

Ik zal morgen wel even een paar foto's maken.

De servo's brommen wel erg snel en de nulstelling is ook niet echt denderend. Voor nu vind ik het wel ok maar voor mijn volgende vliegtuig ga ik de bluebird bms303 gebruiken of de dymond d47

op rcgroups worden de 303's ook gebruikt in een 1 meter met rolroeren.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=725645

Groeten
Jeroen

Mooi!
Benieuwd naar de foto's.
En weer aan het twijfelen of er rolroeren in mijn nieuwe mini moeten...
Voorlopig nog niet denk ik. klein en veel v-stelling werkt ok in combinatie met alleen kielvlak en stabilo aansturing.

Of heb jij het kielvlak vastgezet (net als Loet in zijn mini)?

Voorlopig vloog ik beter met mijn OFA 2 dan met dit vliegtuigje.
Hij word wel erg zenuwachtig met die rolroeren.
Ik ga zo nog even vliegen maar ik heb nu 75% expo op de roeren ingesteld dus ik hoop dat het nu wat makkelijker vliegt.

Ik weet niet hoe Loet zijn mini er uit ziet, maar ik heb het stabilo en het kielvlak hetzelfde gemonteerd als op de OFA's.

Groeten
Jeroen

Aha! Eindelijk iemand die de vleugels van de OFA-2 heeft gebruikt (in een keer van AG03 naar AG11, zonder knik). Dat bevalt dus goed. Mooi!

Bij veel mini's zie je de Frans Bal Layout met een knik in het midden. Bv. de mini's van Frans, Sietse, Bart, Jurgen en mijzelf. De OFA2 vleugel had ik nog niet gezien.
Mijn nieuwe mini krijgt ook een OFA2 vleugel: Een geschuurde D-Box en daar CNC gefreesde ribben aan gelijmd.

Veel succes!

Leon

Hoe heb je je servo´s in de vleugel gebouwd?
Stom toevallig heb ik vanmiddag mijn mini in 3 stukken gegooid en mag ik nu gaan nadenken over een nieuwe vleugel :-s

Justus

Vanavond weer even gevlogen en geprobeerd het zwaartepunt goed te krijgen.
Ik denk dat het zwaartepunt nu wel ok is, want als ik na de worp een duik maak blijft hij netjes recht doorvliegen en trekt de neus niet meer omhoog.

De vluchtjes duurde niet veel langer dan 30/35 seconden met af een toe een uitschieter richting de 45 sec.
Dit moet volgens mij veel langer kunnen, iemand nog ideeen wat ik kan veranderen?

De servo's zijn met smeltlijm in de vleugelgelijmd. zie foto's

Hier nog de beloofde foto's

Mijn lipo lader :D

een duik maak blijft hij netjes recht doorvliegen en trekt de neus niet meer omhoog
Dat is niet zoals het hoort.

Volgens mij moet je jet volgende doen:
- Stel de instelhoek (stabilo trim) zodanig in dat je model na een duik langzaam wel omhoog gaat.
- ga dan met deze trim met je zwaartepunt aan de gang en stel die zodanig in dat ie na een handstart soepel rechtdoor vliegt zonder te 'pompen'

Pas als de gewone glijvlucht perfect gaat, vind dan een optimale instelling voor de DLG worp, vaak zal dat in een ietsje 'down' resulteren. Veel vliegers hebben een aparte DLG-gooi stand op hun zender.

Succes met het trimmen. Morgen is daar een uitstekende dag voor, lekker weinig wind :)

Leon

wat jouw worp vooral remt (en je vliegtijden verminderd) is wat ik ook nog een beetje mis... Stroomlijn.

Die servo's in de vleugels zijn veel te dik. daar heb je zo'n lading turbulentie van... En ach, het gebrek aan rompje remt hem anders ook netjes...

Denk dat je daar nog het allermeeste mee gaat winnen.
DLG's gaan bij de worp al snel over de 100km/h heb ik wel eens gehoord. Luchtweerstand is dan je grootste vijand. Probeer die dus zo klein mogelijk te maken! Desnoods ff wat depron met plakband om je elektronics plakken dat het een beetje aerodynamisch word. Je zal zien, scheelt echt veel!

Ik heb trouwens ook mijn DLGtje zo afgesteld dat hij zichzelf niet recht trekt maar in 1 lijn rechtdoor vliegt... Zwaartepunt zit vrij ver naar achter. Laatst heb ik het echter toch weer ietsjes naar voren gezet. Vliegt toch wat relaxter...

ok bedankt voor de tips.

Misschien heb ik het verkeerd begrepen van die duikvlucht, maar ik dacht toch echt dat theo het zo heeft uitgelegd aan mij.

tja die stroomlijn..... ik weet dat het verre van ideaal is. maar wilde snel vliegen.
ik zal van de week even kijken of ik een mooi rompje kan fabriceren.
Misschien ook even kijken of ik dan de servo's uit de vleugels vandaan kan halen en in het rompje kan plaatsen.

Vanavond maar weer even vliegen en nog wat verder pielen met het zw.punt en misschien even een profisorisch rompje erom heen bouwen.

Nu eerst weer een poging doen om een wedstrijd te gaan zeilen met mijn echte boot. staat erg weinig wind dus ik hoop dat het afgelast word. kan ik weer ff smijten.

Groeten
Jeroen

micromagic 31 zei:
ik hoop dat het afgelast word. kan ik weer ff smijten.

En alweer iemand verslaaft :lol:

Tik bij de zoekfunktie even duiktest in en je vindt heel wat postings hierover. Zoals Alex al aangeeft is een duiktest niet heilig maar het geeft wel een indikatie.

Inmiddels weer een nieuwe micro in elkaar geflanst.
Het is een beetje een mengelmoes geworden van 2 afgedankte/gecrashte mini's.
Vleugel van mijn 2e OFA1(heeft nooit lekker gevlogen)en de staart van mijn 1e OFA2(gecrasht)
Het totale vlieggewicht is nu met 15 gram lood in de neus 108 gram, best aardig dacht ik zo.
Het zwaartepunt ligt nu nog erg ver naar voren dus ik kan nog een beetje lood eruit snoepen.
Hier het resultaat:
ofa1002jy8.jpg

ofa1003np2.jpg

ofa1005zu3.jpg

Het lijkt op de foto een beetje scheef maar dat is het niet!
ofa1006ag4.jpg

Het past allemaal maar net!
Het Corona Syntersizer onvangertje doet het trouwens prima op 1 Lipo celletje.

Net nog even een poging gedaan om in het donker te vliegen, maar dat is op niets uit gelopen.
Wel een paar keer voorzichtig gegooid maar ik ben gestopt toen ik hem vlak na de start recht de grond in boorde.
Gelukkig geen schade dus we gaan het van het weekend als het licht is nog maar een keer proberen.

Groeten
Jeroen

Bart,

Eerst heb ik de vorm van het rompje uit laten tekenen door de computer dmv het programma Bulbcalc. Dit is een simpel programmaatje dat ik normaal gebruik om loodgewichten te berekenen en uit te tekenen voor mijn zeilbootjes.
Als je interesse hebt kun je het hier downloaden: http://www.onemetre.net/Design/Bulbcalc/Bulbcalc.htm .

Ik heb allemaal plakjes uitl aten tekenen van 4 mm dik, dit was de dikt van het mdf dat ik nog had liggen. Toen heb ik alle plakjes op elkaar geplakt zodat je de ruwe vorm van het rompje krijgt. Na de droging van de lijm heb ik alle randjes met een grove vijl weg gevijlt en daarna alles afgewerkt met fijn schuurpapier, daarna alles afgelakt en in de was gezet.

De mallen heb ik gemaakt met 6 laagjes 160 grams glasweefsel.(wel goed laten uitharden voordat je ze los haalt alders kun je opnieuw beginnen :oops: )

Daarna nog siliconen contramallen gemaakt om het carbon goed aan te kunnen drukken.

Het rompje is nu gemaakt van 200 grams carbon met een extra laagje in de achterste helft(is wat aan de zware kant).
Ik heb 2 losse helften gemaakt die ik tijdelijk met wat secondenlijm aan elkaar gezet heb. nadat ik het luikje heb open gesneden heb ik met wat epoxy een dun matje over de naad geplakt.

Het gewicht van het rompje was iets van 7,3 gram voordat ik de acherkant eraf gezaagd heb om hem passend te krijgen op mijn vleugel.

Hier de hele set mallen met onderaan de plug
ofa1dw7.jpg

Groeten
Jeroen

Vandaag heb ik een poging gedaan om taak 4 te vliegen.

Met pijn en moeite kon ik er wat vluchtjes uit persen van 30 seconden. Voorheen kon ik redelijk gemakkelijk vluchtjes maken van 45 seconden of langer, maar dat lukt nu bij lange na niet.

Ik heb na de crash van 2 weken geleden nieuwe staartdelen gemaakt, deze zijn nu gebaseerd op de SuperGee staartdelen en hebben ook een HT... profiel erin geschuurd. Ik heb ze gemaakt uit 3 mm balsa, het totaal gewicht inclusief 25grams glas is op 9 gram uitgekomen. Helaas zijn ze wel 2 gram zwaarder als de vorige staartdelen.

Ik heb het vliegtuigje weer opnieuw uitgebalanceerd op het zwaartepunt waar ik voorheen goed mee gevlogen heb.
Het totaal vlieg gewicht komt nu op 135 gram uit.

Het werpen gaat nu beter omdat het vliegtuigje wat zwaarder is maar ik verlies nu heel veel hoogte in de bochten, ik moet behoorlijk wat up geven om het vliegtuigje normaal de bocht door te krijgen en daar door gaat de snelheid eruit en zakt het als een baksteen naar beneden.

Ik heb al het een en ander met het zwaarte punt gespeeld maar dat gaf geen verbetering.

Heeft iemand een idee wat ik kan veranderen om mijn tijden wat omhoog te krijgen?

Hier onder wat foto's:

Hoi Jeroen,
Ik vind het nog steeds een mooie body die je gemaakt hebt.
Wij hebben het progje ook gebruikt voor een body.
Echter hebben we een te dikke body gemaakt:( is dus zwaarder geworden als wat we eigenlijk wilde
Deze heeft aardig wat weerstand tijdens het werpen.
Maar vanmiddag hebben we toch aardig hoog kunnen gooien een enkele maal om en nabij de 30 a 35 m schat ik.
En nu weet ik dat schatten een beetje moeilijk is maar we hebben geen altimeter.
Maar met een driehoeks meting kan je een aardige schatting maken.
Het probleem wat jij beschrijft hadden wij ook.
Hij verloor vrij veel hoogte in de bochten.
Hebben toen een stripje bladlood om de staartboom gewikkeld en gezekerd met een stukje tape.
Door deze naar het stabilo te verschuiven was er een bepaald punt waarbij de bochten
wat vlakker werden en er relatief weinig hoogte bij gegeven moest worden om een mooie bocht te maken.
De verschuivingen luisteren wel nauw. een enkele cm maakte soms al een groot verschil.
bij te veel verschuiven werd het vlieg gedrag een stuk nerveuzer.
We hebben ook geen hytech zender dus mixen en alle andere mogelijke instellingen hebben we niet maar hij doet het voor ons toedoen toch aardig.
Maar echt mooie tijden zetten we er niet mee neer.
om en nabij de 40 a 45 sec is het toch wel gedaan.
Veel succes.

Back