Mijn ontwerp/experiment

Het zal denk ik lastig zijn om kostendekkend te kunnen produceren. Volgens mij zijn de kosten van het balsa niet de grootste hap, maar alles wat er om heen hangt.
Wil een modelvliegtuig een plekje vinden op de huidige markt dan moet het naar mijn mening óf radiobestuurd zijn (de grote massa van de volwassenen vliegt namelijk alleen maar radiobestuurd), of bedoeld zijn als speelgoed.
Voor de radiobestuurde modellen: dan moet het kunnen concureren met de vele schuimmodellen die op de markt zijn, die bijzonder weinig kosten en vaak bijzonder goed vliegen. Ik vraag me af of je dat kunt bereiken.
De speelgoedmarkt is misschien een betere kans. Het was altijd zo dat wat er aan speelgoed op de markt was bijzonder slecht presteerde, uitgezonderd de Sleek Streek achtige rubbermodellen als je daar tenminste écht rubber voor gebruikte. Nu heb je echter de radiobestuurde Silverlit X-twin Minimax, voor nog geen 30 euro een vrijwel onverwoestbaar radiobestuurd model. Met een balsa werpmodel kom je al snel bij kinderen van 4-8 uit, en voor hen maakt het voor de vliegprestaties weinig uit of ze een vliegtuig weggooien of een matchboxauto.
Een derde categorie heb ik nog niet genoemd, en dat zijn de vrije vlucht wedstrijdvliegers, maar wil het daarvoor aantrekkelijk zijn moet het zéér goed vliegen. Zij hebben modellen die 9 van de 10 keer onder vrijwel alle weersomstandigheden een max vliegen (meestal 180 seconden) en dat bereik je niet zo maar. Deze vliegers bouwen hun modellen zelf, of kopen ze (of onderdelen er voor) voor veel geld van bouwers uit het voormalige oostblok. Daarbij wordt steeds meer balsa vervangen door carbon.
Om vrije vlucht voor de lol te vliegen heb je een vrij groot terrein nodig om te voorkomen dat het model wegvliegt of in een boom terecht komt. Er zijn steeds minder van dergelijke terreinen waar je mag en kunt komen, en steeds minder mensen die dat prefereren boven radiobestuurd vliegen....

Bedankt voor deze info, zeer waardevol. Ik denk overigens waneer je een koper confronteert met wat hij op dat moment kan kopen, hij tot de koop overgaat als hij geinteresseerd is in dit soort producten. Classieke producten blijven altijd interessant, misschien niet voor de doorsnee koper die verder geen ervaring of specifieke interesse heeft in modelbouw, maar wel voor diegenen die er wel actief mee bezig zijn of er in het verleden weleens wat mee gedaan hebben.

Overigens, dit exemplaar vliegt wel beter dan de Sleek Streek achtige modellen vanwege de aerodynamica en vleugelprofielen.

Wordt vervolgd, updates zal ik hier plaatsen,

groet,

Michel

Laatst bewerkt:
Back