Mijn project

• Topicstarter Topicstarter Dansx
  • Startdatum Startdatum
D

Dansx

Guest
Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst eens even voorstellen.
Ik ben Daniël, 23 jaar en kom uit het hoge noorden. Uit het gedeelte waar nu net een nieuwe film over uit is.;) Leeuwarden(Friesland)
Ik heb vanaf ongeveer mijn 11de electrisch gereden. Tamiya was voor mij het einde!

Ik ben met de hobby begonnen omdat mijn vader ook van die mooie auto's had, alleen dan op brandstof. Ik mocht natuurlijk toen nog geen brandstof(ouderlijk gezag komt naar boven, hij reed zelf ook al heel jong met brandstof). Ik heb na mijn verhuizing, het verlaten van het ouderlijk nest, een tijd niks gedaan met RC. Totdat ik mijn electro weer tegen kwam. Kriebels komen boven, toch even proberen......KUT! Hij doet niks meer. Hmm toen toch maar even sleutelen. En het probleem opgelost, en rijden maar weer.

Toch zei mijn gedachte:"Jongen, koop nou eens een brandstof!"
Ik mij eens wat orienteren hier. Heb echt al heel wat topics doorgelezen. Van de meeste beginnersvragen tot de professionele sticky's.
(een groot punt van ergenis bij mij, wat ik helaas vaker tegenkom op een forum, GEBRUIK DE ZOEKFUNCTIE'S NOU EENS!)
Duidelijke uitleg van mij, voordat iemand mij dat zal zeggen: Ik zoek altijd eerst alles af. In de categorie waar ik denk dat ik zoeken moet. Daarna zal ik de zoekfunctie gebruiken(is deze trouwens ook aan te passen dat hij alleen in de modelauto's zoekt?), mocht ik het dan nog niet vinden dan zal ik inderdaad een domme vraag stellen.;)

Ik kon echt voor een prikje(100 euro;)) een HPI RS4 EVO3 kopen. Lag toch maar wat op zolder, en ik had veel interrese. Vooral door een paar mooie drift filmpjes, wou ik graag een HPI RS4 EVO3 hebben!:D En wat is er vanmiddag aangekomen bij mij thuis:

En zoals ik hem eigenlijks aan het demonteren was:
Let vooral niet op het mooie zeiltje;):

Ik heb dus totaal geen verstand van brandstofauto's. Door het lezen hier heb ik toch al aardig wat kennis opgedaan.
Toen ik de auto namelijk uitpakte, nitro erin, gebeurde er niks. Er werd geen nitro naar de cabareteur getrokken. Wel als ik op het slangetje van de uitlaat blies. Heb toen met behulp van hier, en de HPI site. Het motortje uitelkaar gehaald. Zat wat roest op het nokje, zuiger was wat vies, en zuigerwand ook even goed schoongemaakt.
Alles weer gemonteerd, en ja, er liep meteen nitro naar de cabareteur. Toen proberen te starten. Wou niet lukken, met geen mogelijkheid. Gloeiplug eruit, zag meteen al dat die spiraal stuk was. Gelukkig had ik al een nieuwe gehaald. Die erin gedraaid, proberen te starten, en hij starte. Hij liep even, 2 seconden ongeveer en viel toen uit. Met moeite weer aan de praat kunnen krijgen. Weer hetzelfde 2 seconden, en weer uit.
Ik heb dit alles gewoon binnenshuis gedaan. Temperatuur van 19-20 celsius en een luchtvochtigheid va 57%.
Nu krijg ik hem zelfs helemaal niet meer aan de praat.

Heeft iemand tips voor mij wat hierin een probleem kan zijn?
Ik heb al wat gekeken ook voor de afstelling van de cabareteur op het forum.
Ik ben hierdoor weer wat kennis rijker geworden. Heb het nog niet kunnen gebruiken omdat mijn motor helemaal niet wil draaien. Gloeiplugstarter is wel helemaal opgeladen. Het is een Anderson. 2400SC 1.2V 2400 mAh NI-MH.
Hoe lang kan zo'n gloeipluglader mee? Ik bedoel dan na iedere laadbeurt?

Je zal het toch in de afstelling moeten gaan zoeken ... Dat is nou eenmaal iets wat vrij nauw luistert bij dit soort motoren , een 1/4 slag ernaast kan het verschil wezen tussen starten of niet ;)

Probeer hem eens een kwart slag armer te zetten op de HSN en eventueel de stationair wat op te schroeven om het starten wat makkelijker te maken.

Hoe die gloeipluglader meegaat hangt oa. af van het gebruikte plugje.. Elk plugje heeft weer een ander stroom verbruik. Maar in wedstrijden kan je normaal zonder problemen een weekend starten met zo'n ding als de batterij gewoon goed is.

Heey,

Hartstikke bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb de stationair schroef net wat bijgedraaid(gaatje iets groter). Ook heb ik de HSN eerst helemaal dichtgedraaid, toen op het slangetje gaan blazen die normaal op de uitlaat zit, totdat de nitro begon te lopen richting carburateur. Ik de gloeiplugstarter erop, 1 trekje(15cm) PRRRRRRRRRRR. LOPEN! Niet als een trein maar toch dik 20 seconden, toen snel uitgedaan. Woon tenslotte maar in een rijtjeshuis, en de buren zijn vast niet gecharmeerd van het MOOIE geluid van een nitro auto:D Morgen maar vroeg uit mijn bedje. En rijden met die handel:D

Kijk en dat vind ik nou het leuke aan deze hobby! Zoals Savage .26 picco al schrijft: "Je zal het toch in de afstelling moeten gaan zoeken ... Dat is nou eenmaal iets wat vrij nauw luistert bij dit soort motoren , een 1/4 slag ernaast kan het verschil wezen tussen starten of niet."
Het leuke fijne afstellen! Waarom opsturen als je het zelf kan doen!

Het luistert gewoon heel erg nauw met deze motoren.... Nou valt het bij dit soort RTR/recreatie motoren in verhouding nog mee , ga je naar de wedstrijdmotoren kan een 1/8ste slag of minder al het verschil betekenen ;)

Eerst de sticky's lezen en dan gaan proberen werkt gewoon....
Probleem is dat de meeste het lezen van die sticky's al te veel werk vinden en daar krijgen de oudgedienden hier onderhand een beetje de balen van ;)

Een vraag is nooit erg hier.... Zolang je zelf ook maar een beetje initiatief toont zoals jij hebt gedaan !

Ik ben allang blij met jou antwoord.:)
Ja dit valt nog mee met deze motoren, maar ik denk zeker wel door te gaan hiermee. Dus ik kom vanzelf in dat segment terecht.

Heb ongeveer al een kleine +- 19 uur hier op het forum gesurft al gast.
Thuis op de Laptop of iPad(makkelijk op de wc;)), en op het werk op de pc.
Puur om kennis op te doen, en inderdaad, de oudgediende niet ten laste te zijn. Maar juist om hun te vragen om kennis te delen. Ik wil mijn kennis ook delen, voor zover ik dit nu heb hierover.

Ik ga nu mijn bedje opzoeken. Morgenvroeg maar even wat kleine dingen nog halen om de auto goed te krijgen, en dan even rijden!

Dat vinden ze zelden of nooit erg om te helpen ... Zolang je er zelf ook nog maar wat voor doet zoals ik al zei ... En das bij een hoop nieuwelingen erg ver te zoeken tegenwoordig.....

En als je dan in een week tijd 50X hetzelfde voorbij ziet komen wat ook al tot in den treure behandeld is gaat het best wel vervelen ja ;)

Nu heb ik toch een probleem ontdekt, bij het neerzetten op een vaste ondergrond.
De auto rijdt alleen maar achteruit!
Nu heb ik hier op het forum wat rondgekeken, en nu word er vaak gesteld dat de differentieel dan verkeerd om zit.
Nu heb ik een paar foto's gemaakt, misschien dat een echte pro kan zien of dit echt zo is:

Mocht dit niet het geval zijn, wat kan dan een oorzaak zijn?

Hier kan je weinig aan zien ..... Dan zou je echt in de voor en achterdiffs moeten kijken.

Het kan zijn dat je motor verkeerdom is aangeslagen.... Dat gebeurt weleens als ie net niet helemaal doorzet en door de compressie terugslaat.

Welke kant draait de motor op als je aan de trekstarter trekt en op de voorkant van de motor kijkt de koppelingszijde dus.

Dit hoort tegen de klok in te wezen.....

Toevoeging:
Tandwielen aan het motor draaien de tegen de klok in. Gezien vanaf de voorkant van de auto.

Dank je wel Savage! Jij helpt me gelukkig goed op weg.

Hij slaat dan helaas iedere keer verkeerd om aan.

Heb de voorste dif eraf gehaald, uitelkaar ook. Het blijkt(volgens de bouwtekening van HPI) dat er in de voorste een veertje hoor te zitten. En die is niet aanwezig. Dus nu de achterste nog even open trekken, en kijken of die daar wel inzit. Zoja toch even omdraaien. En dan maar weer even testen

Het heeft niet mogen baten. Zelfs nu ze zo in mekaar zitten zoals het hoort. Kan het middelste gedeelte van de overbrenging misschien verkeerd zitten? Of is dat niet mogelijk?

Wie heeft een antwoord.

Nee das gewoon een starre as .. Dat heeft daar niks mee te maken..

Zit het veertje inmiddels in het voorste diff ?? En zijn de diffs op de juiste manier geplaatst :?:

Veertje zit in voorste different. Hoe bedoel je dat met goed geplaatst? Ik kreeg ze er maar op 1 manier in.

Hij rijdt weer vooruit. Diffs zaten verkeerd in elkaar. Omgedraaid inderdaad.
Alleen nu is het stangetje dat de wielen moet sturen, iets opengegaan. Nu wil hij dus niet sturen omdat ze van elkaar af zijn. Ik krijg ze met geen mogelijkheid weer strak op elkaar. Iemand een idee?

Een RS4 die achteruit gaat kan maar 2 oorzaken hebben ... Of de motor draait verkeerd om (wat we uitgesloten hadden) of de diffs zitten verkeerd zoals bij jou ;)

Even een foto'je van wat je bedoelt is makkelijker in dit geval denk ik , dit is zelfs voor mij een vrij cryptische omschrijving :rolling: ;)

Hier zijn de foto's:
1ste foto is de servo in neutrale stand.
2de foto staat het stuur volledig naar rechts.

Dat is je servo saver. Die moet wel iets van elkaar los kunnen komen, maar niet zoveel dat de wagen niet meer stuurt. Deze is nodig om de klappen, tijdens het rijden, op te vangen. Als je met een 1:1 op een stoep rijd voel je dit ook in het stuur. Een servo saver voorkomt dit voor een gedeelte. Je servo gaat dan ook langer mee. Er hoort een ring boven de veer te zitten, waarmee je de spanning van de veer kan veranderen. Als dit niet werkt dan moet je dit uit elkaar trekken en kijken of er iets scheef zit / kapot is.

Jizmac hartstikke bedankt. Heb hem uit elkaar gehaald, niks te vinden. Dus toen weer in elkaar gezet, blijkt hij ineens weer te sturen.

Ben al leuk aan het rijden geweest. Helaas jammer van slechte weer! Maar ik ben nu op zoek naar een paar goede driftbandjes(+velgen) voor onder mijn RS4. Heeft iemand tips, of nog wat liggen?
Heb gisteren een nieuwe kap bestelt van HPI. Nissan Skyline GTR. Ga hem mooi zwart spuiten en bestickeren met Monster Energy.
Zal hier ook wel even wat foto's van maken.

Back