Mijn telemetry avontuur

Discussie in 'Model elektronica' gestart door AHoogendijk, 19 mrt 2015.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Al jaren terug heb ik weleens nagedacht over telemetry, maar dat lag toen buiten mijn bereik.

    Nu mijn zender ook een FrSky module heeft
    FC-18 met FrSky

    Is telemetry ineens heel dichtbij, en ga ik daar eens wat mee experimenteren.

    Zoals in mijn zender draadje is te lezen heeft mijn zender inmiddels het telemetry schermpje.

    En omdat we nog een ontvanger nodig hadden, gelijk een met telemetry meebesteld
    [​IMG]

    Groeten

    Arie
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij ook al?

    Ik heb dezelfde zender, alleen ik heb de klik-module gebruikt (zelfde ding maar dan in een huisje)...

    Heb je de spullen al binnen?
    Ik werk er nu sinds kort mee, en ik kan er nog niet al te veel van zeggen, want ik gebruik op dit moment alleen nog maar spanning en temperatuur....

    Tot nog toe is het leuk dat ik tijdens het lessen (dan heb ik afhankelijk van de leerling, wat meer tijd om naar andere dingen te kijken dan de heli) de LiPo spanning kan checken: Ik check alleen de totaalspanning, niet de individuele celspanning, maar een rot pakket pik je op voor de LVC ingrijpt, maar daar heb je niks aan als je voor jezelf staat te vliegen... Er zit wel een instelbaar alarm op, maar ik snap nog geen reet van hoe je dat instelt op dat schermpje...
    Het voorkomt ook dat je een les begint met een reeds leeggevlogen pack.

    Op de outdoor kan ik ontvangerspanning en ontstekingsbatterij apart zien, en ook hier, leuk als je les staat te geven, maar feitelijk bespaart het je alleen het lopen naar het model, want als je zelf vliegt, zie je het schermpje niet (of kost het gewoon onveilig veel aandacht om het af te lezen)
    Aangezien het telemetrie schermpje geen rekening houd met het modelgeheugen, heeft het alarm instellen weinig zin, je moet dan iedere vlucht opnieuw instellen als je van model wisselt.

    Op de watergekoelde heli heb ik de temperaturen zichtbaar, but helaas, die kanalen kun je geen alarm op instellen. Dus ook daar ben ik afhankelijk van of er even iemand een blik wil werpen op het scherm.

    Maar heb je zo iemand, dan kun je wel waardevolle vlucht-data verzamelen die je anders niet of slecht kunt achterhalen....

    Qua nauwkeurigheid: ik kan geen echte onnauwkeurigheid vaststellen (het is natuurlijk geen lab-apparatuur) tussen Avo meter en weergegeven spanningen, en ook de temperatuur klopt goed als ik hem in bijvoorbeeld kokend water hang....

    Maar in de watergekoelde heli wéét ik dat het water kookt na de motor, maar geeft de sensor slechts ongeveer 86 graden aan, m.a.w. de sensor is goed, maar het plaatsen van de sensor is van grote invloed op de nauwkeurigheid van de weergave.

    Ik ben benieuwd hoe jij je metingen doet, en of je er profijt van hebt....

    Groet, Bert
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert,

    Ik heb de spullen inderdaad binnen, de ontvanger geeft de spanning terug, moet alleen de spanningsdeler nog maken voor de accu spanning.

    Ik heb de spullen binnen, maar kan de tijd nog even niet vinden.

    Groeten

    Arie
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je de spanningsdeler nog maken (uit losse onderdelen) of alleen dat ene draadje oversolderen (5 minuten werk)?

    Een tip: denk goed na welke spanningen je allemaal gaat meten in de diverse modellen....

    Ik had eerst de tweede spanning van de outdoor lesheli's op het meetbereik voor 4,8V NiMH gezet (0-6V) vanwege "de betere nauwkeurigheid", en daarna in de indoorlesheli's een setje voor de LiPo spanning (3S) gezet....

    Gevolg, ik kon die eerste weer gaan oversolderen, anders had ik iedere keer het display opnieuw in moeten stellen....

    Dus als je in de toekomst hoge spanningen denkt te gaan meten, kun je net zo goed gewoon dat printje er rechtsstreeks in klappen, hoef je ook niet meer na te denken en in te stellen...

    Als je de sensor-hub ook gaat gebruiken, vergeet dan niet, dat het ding ook een eigen voeding nodig heeft, die komt NIET uit die digitale ingang, maar van een van de ongebruikte servo uitgangen (of een Y-kabeltje). Dat vond ik heel erg onduidelijk aangegeven in het papiertje wat er bij zat.

    Groet, Bert
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Nog even een reactie hier.

    Met mijn omgebouwde FC18 met DHT module is het niet mogelijk om de nieuwste telemetry sensors te ontvangen.
    Alleen de vario meter, via de hub met een ouder soort ontvanger.
    Daar ga ik niet meer in investeren.
    Dus alleen de spanningsmeter ga ik nog gebruiken, zie later nog wel eens.

    Groeten

    Arie
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen....
    Volgens mij kan de X8R ontvanger werken met jouw zendmodule, en toch de smartport sensors gebruiken (tenzij ik de productinformatie verkeerd begrepen heb...).

     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert,

    Ik heb contact gehad met FrSky, en inderdaad, die X8R heb ik en kan werken met de DHT module.
    Omdat ik de sensor informatie niet kreeg heb ik gemaild met FrSky.

    Het probleem is niet de ontvanger, ook niet het display als ik het goed heb, maar die DHT module slikt het telemetry signaal niet.
    Van de X8R krijg ik alleen het voltage.

    Groeten

    Arie
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? dan is de informatie van HobbyKing dus gewoon incorrect....
    Want er staat toch echt dat je met een DHT module alle sensorinformatie kunt gebruiken.... Een onwaarheid dus...
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja helaas.

    Het zijn twee regels, de X8R is inderdaad backward compatible met de DHT.
    Alleen geld die tweede zin niet voor alle genoemde modules, maar wel voor de mode D8 :frustie:

    Groeten

    Arie
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... er staat heel duidelijk dat in D8 mode deze ontvanger compatible is met DHT modules, en verder "this mode you have all of the smart port functions so you can still use the full range of digital sensors".

    Dat is vrij ondubbelzinnig, en blijkbaar volkomen onwaar.

    Jammer....

    Nou ja.. ik heb al een Taranis (en ik vind het nog steeds een ramp om te programmeren)
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Er staat nu op de FrSky website een uitleg

    http://frsky-rc.com/

    klein stukje naar beneden, onder Smart Port ;)
    daar staat de XJT als module, en het nieuwe display, dus daar is de informatie compleet

    Groeten

    Arie
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Voor mij was het telemtry hoofdstuk een beetje doodgelopen op oude sensors.

    Inmiddels heb ik al wel een paar nieuwere, omdat ik toch van plan ben daar mee verder te gaan.

    En toen was het vakantie,en wat kwam de post ineens brengen ;)
    [​IMG]

    Dat is een mooie zender, met een flink display, en de mogelijkheid om de nieuwe sensors te gebruiken.

    Er staat nog het eigen OS van FrSky op
    [​IMG]

    Maar daar ga ik nog openTX op zetten.

    En mijn plan is om dan alle heli's met deze zender te gaan aansturen.

    Nog uitdaging genoeg voorlopig.

    Groeten

    Arie
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Inmiddels staat er OpenTX op.
    Dat is wel even zoeken hoe eea werkt.
    Maar er zijn handige handleidingen, en met goed zoeken kom je een heel eind.
    Pas geleden een rijtje sensors aan de ontvanger gehangen, en ook dat werkt.

    Nu heb ik een basis afstelling voor de heli's, die ga ik uit proberen, zodat ik een goede basis heb.
    Daarna kan de hele vloot om.

    Het is wel wennen hoe het in elkaar zit, maar langzaamaan komt er lijn in.

    Heb vanmiddag een tijd met een gyro aan de gang geweest, ook dat werkt nu.

    Groeten,

    Arie
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Inmiddels is mijn verzameling telemetry/ontvangers langzaamaan wat uitgebreid:

    [​IMG]
    Tijd om ergens in te gaan bouwen

    Groeten

    Arie
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn ervaring met heli's en telemetrie is dat het best lastig is om een display af te lezen terwijl je vliegt...
    Afhankelijk van hoe en wat kan het nodig zijn om de hoogte op te zoeken.
    Meerdere waardes in één display, ook al wil je maar één waarde weten, is lastig omdat je toch ongewild die waarde moet "opzoeken" en dat kost tijd.
    Als je een mogelijkheid hebt voor gesproken telemetrie, is dat een aanrader. Maar ook dan is meerdere waardes een beetje "lastig" omdat je de hele riedel moet afluisteren.
    Het beste werkt nog iemand die naast je staat, en die je vertelt wat je wilt weten....
    Met vliegtuigen heb je over het algemeen heel wat meer tijd om even op je display te kijken.

    Eigenijk zou je een soort HUD moeten hebben... een bril waar je gewoon doorheen kunt kijken maar waar de gegevens op geprojecteerd worden....

    Wat ik van de Taranis erg prettig vind is de "bargraph" representatie. Niet nauwkeurig, maar een "beeld" waar je aan gewend raakt, en waarvan je mits je de min/max waardes van het scherm goed gekozen hebt, vanuit je ooghoek kunt zien of het in orde is.
    Voorbeeld: ik heb de ontvangeraccu spanning op het scherm staan als bargraph, en 5,2V is vol, 4,5V is min of meer leeg.
    Een grafiek die van 0 tot 6 volt loopt, zie je vanuit je ooghoeken niks op, 4,5 V ziet er bijna hetzelfde uit als 5,2 V.
    Maar als je de grafiek van 4,5 tot 5,2 laat lopen, zie je opeens een volle accu als een volle balk, en 4,5 als een lege balk. Werkt veel beter.
    Zelfde met motortemperatuur. Alles onder de 100 graden is in feite oninteressant, hoef ik niet te zien. Grafiek van 100 tot 140 graden is genoeg. Wil ik de precieze waardes weten in verband met afstellen o.i.d. dan laat ik de zender praten, wil ik alleen weten of alles goed is, kijk ik naar de bargraphs.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Je kan ook allerlei alarmen of logische switches gebruiken om waarden te laten uitlezen wanneer ze interessant zijn. Temperatuur of accu delta's groter dan x bv, anders lekker stil. Creativiteit is het grootste probleem.

    Wat betreft een HUD.... dat is mogelijk en wordt straks nog makkelijker. Kost wel een beetje hardware en knutseltijd nog :)
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Inderdaad, dit was ook nog maar het begin.
    Ik kan ze zien, dat was even het belangrijkste.
    Kan ook meerdere pagina's maken, zodat je een "vliegpagina" en een voor exacte waardes kan maken,
    Wat je zegt Tandago, tijd...........

    Groeten

    Arie
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ook hier maar weer eens een update, is druk, maar soms tussendoor gebeurd er nog wel wat.

    Ben voor de zender een pult aan het maken, wilde eerst niet zo lukken, toen zag ik er een van @raptor117, in koolstof plaat, dat zag er mooi uit, maar ik heb het hout en de glasmatjes al, dus doe het toch daar maar mee, maar wel met het idee van @raptor117, dat was wel een top idee.

    Dus plaatjes inzagen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dragers van een oude Futaba pult.

    Nog pas maken, glassen, en dan een kleurtje geven.

    Groeten,

    Arie
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ben ook met de telemetry bezig, eerst op wat kleins:

    Aan de motor draden de toerenmeting:
    [​IMG]
    En de temperatuur sensors gemonteerd.
    Sensor bordje op de ontvanger:
    [​IMG]
    Het is de bedoeling dat ik dat sensor bordje kan wisselen naar een model waar ik mee ga vliegen.
    Wil wel in allemaal een eigen ontvanger, maar net overal de sensoren in.
    [​IMG]
    En zo moet die gaan vliegen, voor als het regent zeg maar, binnen in de gymzaal oefenen.

    En deze heb ik ook
    [​IMG]
    Daar zit dan ook een lipo sensor en een stroom sensor in.

    Dat werkt gewoon mooi!
    ben bezig om de zender netjes in te regelen, zowel voor het vliegen als voor de sensors.

    Groeten,

    Arie
     

Deel Deze Pagina