Hallo medeverslaafden,
Ik ben al enige tijd aan het gluren op dit forum en heb enorm veel geleerd van de meeste postings.
Zoals velen ben ik verslaafd geraakt aan het helicopter vliegen door een simple, 3 kanaals coaxiale “marktplaats” heli. Het was vaderdag, 2 jaar geleden toen ik een advertentie zag op marktplaats en besloot voor mezelf (ik ben ook papa), mijn vader en schoonvader zo’n dingetje aan te schaffen.
Het sloeg in als een bom en na enkele uren vliegplezier (voor zover mogelijk met een ding wat je non-stop moet blijven trimmen) ben ik op zoek gegaan naar iets anders…en vond de Walkera cb100, een leuk machientje met een fixed pitch. Hier heb ik heel veel maanden lol van gehad tot de dag dat ik toch ook buiten wilde vliegen, dat deed ik stiekem al wel met de walkera, maar die is er toch niet echt voor gemaakt.
Na veel lezen, zoeken en denken was mijn oog gevallen op een trex450 cloon, de KDS450c. Deze heb ik gekregen van mijn lieve vriendin en ouders voor mijn verjaardag vorig jaar…hier heb ik dus al even plezier van, echter…
Ik merk nu dat ik toch nog wat kennis en ervaring tekort kom. Enkele weken geleden een hele nare crash gehad met de heli, nose in terughalen (overmoedig noemen we dat) en een stuurfout maken terwijl de wind ook nog een handje hielp om mij volledig te desorienteren, waardoor ik de heli tegen een tak aan smakte, die ervoor zorgde dat mijn kostbare heli in de sloot belandde.
Dankzij een snelle sprong naar de sloot en het vlot eruit trekken, stroom loskoppelen en alles met hoge druk droog spuiten, en nog even laten opdrogen in de zon, is de schade beperkt gebleven. Dat wil zeggen voor zover ik kon zien in eerste instantie.
Na opdrogen de boel weer aangesloten (je moet toch weten wat er nog werkt?) en alles getest, na een 30 seconden kwam er al rook van de esc en motor, dus deze waren afgeschreven. Heb nog wel even snel de servo’s kunnen testen, en deze leken het allemaal goed te doen. Hierna snel weer de stroom eraf en de motor en snelheidsregelaar vervangen. Meteen een iets zwaardere motor geplaatst, zodat ik wat meer headspeed heb. Bij mijn eerste testhovers hield de boel zich netjes, enkel draait mijn start nu wel langzaam weg naar de linkerkant, ik vraag me af of dat komt door de zwaardere motor (meer torque?) en hoe ik dit moet aanpakken(servo schuiven of gyro gain aanpassen?)
Tevens zou ik toch wel heel graag eens dat er een ervaren piloot naar kijkt, en mij eventueel eens in de puntjes kan uitleggen hoe ik nou het beste bepaalde dingen kan aanpakken, want ik red me wel, maar zo straks als ie vloog doet al niet meer L
Daarnaast zou ik wel wat vliegtips kunnen gebruiken want op de sim lijk ik wel aardig te kunnen vliegen, echter in het echt is toch wel ff wat anders..
En ja, ik weet, ga bij een club…maar ja, als je daar naar toe wilt met een 450 en een kds zender wordt het toch erg lasting. Ze hebben allemaal regeltjes over het “aan de lijn vliegen” en er wordt dus verwacht dat je een Futabazender hebt, en ow ja…mijn heli is wel wat aan de kleine kant. Hier dus de vraag, is er een ervaren "wildvlieger" in Rotterdam? Die mij een seintje wil geven als ie gaat vliegen, zodat ik de kunst kan afkijken, en of hij dan wellicht even mijn setup wil/kan checken.
Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor alle reakties J
Groeten,
Patrick
Ik ben al enige tijd aan het gluren op dit forum en heb enorm veel geleerd van de meeste postings.
Zoals velen ben ik verslaafd geraakt aan het helicopter vliegen door een simple, 3 kanaals coaxiale “marktplaats” heli. Het was vaderdag, 2 jaar geleden toen ik een advertentie zag op marktplaats en besloot voor mezelf (ik ben ook papa), mijn vader en schoonvader zo’n dingetje aan te schaffen.
Het sloeg in als een bom en na enkele uren vliegplezier (voor zover mogelijk met een ding wat je non-stop moet blijven trimmen) ben ik op zoek gegaan naar iets anders…en vond de Walkera cb100, een leuk machientje met een fixed pitch. Hier heb ik heel veel maanden lol van gehad tot de dag dat ik toch ook buiten wilde vliegen, dat deed ik stiekem al wel met de walkera, maar die is er toch niet echt voor gemaakt.
Na veel lezen, zoeken en denken was mijn oog gevallen op een trex450 cloon, de KDS450c. Deze heb ik gekregen van mijn lieve vriendin en ouders voor mijn verjaardag vorig jaar…hier heb ik dus al even plezier van, echter…
Ik merk nu dat ik toch nog wat kennis en ervaring tekort kom. Enkele weken geleden een hele nare crash gehad met de heli, nose in terughalen (overmoedig noemen we dat) en een stuurfout maken terwijl de wind ook nog een handje hielp om mij volledig te desorienteren, waardoor ik de heli tegen een tak aan smakte, die ervoor zorgde dat mijn kostbare heli in de sloot belandde.
Dankzij een snelle sprong naar de sloot en het vlot eruit trekken, stroom loskoppelen en alles met hoge druk droog spuiten, en nog even laten opdrogen in de zon, is de schade beperkt gebleven. Dat wil zeggen voor zover ik kon zien in eerste instantie.
Na opdrogen de boel weer aangesloten (je moet toch weten wat er nog werkt?) en alles getest, na een 30 seconden kwam er al rook van de esc en motor, dus deze waren afgeschreven. Heb nog wel even snel de servo’s kunnen testen, en deze leken het allemaal goed te doen. Hierna snel weer de stroom eraf en de motor en snelheidsregelaar vervangen. Meteen een iets zwaardere motor geplaatst, zodat ik wat meer headspeed heb. Bij mijn eerste testhovers hield de boel zich netjes, enkel draait mijn start nu wel langzaam weg naar de linkerkant, ik vraag me af of dat komt door de zwaardere motor (meer torque?) en hoe ik dit moet aanpakken(servo schuiven of gyro gain aanpassen?)
Tevens zou ik toch wel heel graag eens dat er een ervaren piloot naar kijkt, en mij eventueel eens in de puntjes kan uitleggen hoe ik nou het beste bepaalde dingen kan aanpakken, want ik red me wel, maar zo straks als ie vloog doet al niet meer L
Daarnaast zou ik wel wat vliegtips kunnen gebruiken want op de sim lijk ik wel aardig te kunnen vliegen, echter in het echt is toch wel ff wat anders..
En ja, ik weet, ga bij een club…maar ja, als je daar naar toe wilt met een 450 en een kds zender wordt het toch erg lasting. Ze hebben allemaal regeltjes over het “aan de lijn vliegen” en er wordt dus verwacht dat je een Futabazender hebt, en ow ja…mijn heli is wel wat aan de kleine kant. Hier dus de vraag, is er een ervaren "wildvlieger" in Rotterdam? Die mij een seintje wil geven als ie gaat vliegen, zodat ik de kunst kan afkijken, en of hij dan wellicht even mijn setup wil/kan checken.
Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor alle reakties J
Groeten,
Patrick