mijn verhaal :-)

Hallo medeverslaafden,
Ik ben al enige tijd aan het gluren op dit forum en heb enorm veel geleerd van de meeste postings.
Zoals velen ben ik verslaafd geraakt aan het helicopter vliegen door een simple, 3 kanaals coaxiale “marktplaats” heli. Het was vaderdag, 2 jaar geleden toen ik een advertentie zag op marktplaats en besloot voor mezelf (ik ben ook papa), mijn vader en schoonvader zo’n dingetje aan te schaffen.
Het sloeg in als een bom en na enkele uren vliegplezier (voor zover mogelijk met een ding wat je non-stop moet blijven trimmen) ben ik op zoek gegaan naar iets anders…en vond de Walkera cb100, een leuk machientje met een fixed pitch. Hier heb ik heel veel maanden lol van gehad tot de dag dat ik toch ook buiten wilde vliegen, dat deed ik stiekem al wel met de walkera, maar die is er toch niet echt voor gemaakt.
Na veel lezen, zoeken en denken was mijn oog gevallen op een trex450 cloon, de KDS450c. Deze heb ik gekregen van mijn lieve vriendin en ouders voor mijn verjaardag vorig jaar…hier heb ik dus al even plezier van, echter…
Ik merk nu dat ik toch nog wat kennis en ervaring tekort kom. Enkele weken geleden een hele nare crash gehad met de heli, nose in terughalen (overmoedig noemen we dat) en een stuurfout maken terwijl de wind ook nog een handje hielp om mij volledig te desorienteren, waardoor ik de heli tegen een tak aan smakte, die ervoor zorgde dat mijn kostbare heli in de sloot belandde.
Dankzij een snelle sprong naar de sloot en het vlot eruit trekken, stroom loskoppelen en alles met hoge druk droog spuiten, en nog even laten opdrogen in de zon, is de schade beperkt gebleven. Dat wil zeggen voor zover ik kon zien in eerste instantie.
Na opdrogen de boel weer aangesloten (je moet toch weten wat er nog werkt?) en alles getest, na een 30 seconden kwam er al rook van de esc en motor, dus deze waren afgeschreven. Heb nog wel even snel de servo’s kunnen testen, en deze leken het allemaal goed te doen. Hierna snel weer de stroom eraf en de motor en snelheidsregelaar vervangen. Meteen een iets zwaardere motor geplaatst, zodat ik wat meer headspeed heb. Bij mijn eerste testhovers hield de boel zich netjes, enkel draait mijn start nu wel langzaam weg naar de linkerkant, ik vraag me af of dat komt door de zwaardere motor (meer torque?) en hoe ik dit moet aanpakken(servo schuiven of gyro gain aanpassen?)
Tevens zou ik toch wel heel graag eens dat er een ervaren piloot naar kijkt, en mij eventueel eens in de puntjes kan uitleggen hoe ik nou het beste bepaalde dingen kan aanpakken, want ik red me wel, maar zo straks als ie vloog doet al niet meer L
Daarnaast zou ik wel wat vliegtips kunnen gebruiken want op de sim lijk ik wel aardig te kunnen vliegen, echter in het echt is toch wel ff wat anders..
En ja, ik weet, ga bij een club…maar ja, als je daar naar toe wilt met een 450 en een kds zender wordt het toch erg lasting. Ze hebben allemaal regeltjes over het “aan de lijn vliegen” en er wordt dus verwacht dat je een Futabazender hebt, en ow ja…mijn heli is wel wat aan de kleine kant. Hier dus de vraag, is er een ervaren "wildvlieger" in Rotterdam? Die mij een seintje wil geven als ie gaat vliegen, zodat ik de kunst kan afkijken, en of hij dan wellicht even mijn setup wil/kan checken.
Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor alle reakties J
Groeten,
Patrick

Ik zag staan dat je in rotterdam ergens rondhangt...

In barendrecht heb je de MVE Europoort zitten, misschien een idee om daar eens te kijken?
Ik hang er zelf ook regelmatig rond nl...

Over die regeltjes,
Omdat je een nieuw iemand bent, en de clubleden dus nog niet weten wat je vliegkunsten zijn, zullen de eerste paar vluchten zowieso aan de kabel moeten.
Heb je geen futaba zender, kan ik of een collega instructeur misschien even kijken met onze eigen spullen om je toch even te laten vliegen
Doen wij dit niet, kan het voorkomen dat vroeg of laat iemand met een apparaat op een persoon invliegt

Niet de bedoeling, dus kijkt men eerst even wat een nieuwkomer kan..

De rest van de regeltjes vallen wel mee, als je een beetje logisch nadenkt

Zelf heb ik 2a3 jaar wildgevlogen, tot ik er achter kwam dat ik wat ervaring en kunde nodig had toen ik mijn 600 kreeg..
Binnen een club vliegen is dan handig voor problemen zoeken, sleutelen, onderdelen wisselen, en voor je vliegkunsten opwaarderen

Zoek op "mve europoort" , kom je zo op de site..

Voor je heli..
Wil je de setup eens posten?
Dus wat voor motor, en wat bedoel je met zwaarder?
Servo's
Staartservo en gyro
Regelaar
Andere electronica aan boord

hee bedankt voor de feedback,

Heb ns ff zitten kijken maar dat Barendrecht is idd lekker dichtbij, woon zelf in de buurt van zuidplein nmlk, dus das de A15 oversteken en ik ben er al bijna :)
Zag op de site dat er bij Barendrecht al een ledenstop is momenteel, maar zal zowiezo maar eens gaan kijken. Was inmiddels al van plan om een andere zender aan te schaffen, maar zag dat ze bij Barendrecht weer met een ander merk werken, dat maakt t wel weer lastig mijn inziens, maar goed...eerst maar eens gaan kijken en dan pas verder miepen :)

De setup van mijn KDS is verder nogal standaard, kds cheapo servootjes, een kds giro ( KDs 800 Gyro AVCS ) (schijnt wel ok te zijn) en een digitale kds op de tail...standaard esc (2003-3 KDS 40A Brushless Speed Controller )en de motor is net ff langer en dikker(KDS Brushless Motor (WS2838) 3650KV )

Maar...ik heb nog eens even mijn trex250 gecheckt en ik vond 1 klein dingetje wat er op me kds niet werkte, als ik op me 250 de rudder stick loslaat, schiet me servo netjes naar zijn 0, doe ik dat me de kds blijft ie hangen, en pas na heen en weren gaat ie weer op 0, ik denk dus dat die servo ook de nattigheid niet heeft overleefd, blijft nog de vraag of mijn giro nog goed werkt....ik vermoed van wel, want als ik alles op power heb en ik tik tegen de staart gaat de servo arm wel heen en weer...

dus eerst maar de tailservo gaan vervangen :(

bedankt!!

Of...

Je kds staat op heading hold, en je 250 staat in normal...
In normal gaat de staart nl altijd terug naar nul als je loslaat, en heading hold dus niet.

In barendrecht wisselt het trouwens een beetje waar mee gewerkt wordt.
Zelf heb ik een ff10, een aantal collega helipiloten ook.
Spectrum is ook vertegenwoordigd in de club, maar die kan ik dus niet aan mijn zender koppelen.

Voor die ledenstop, we hebben sinds korte tijd weer twee heli instructeurs erbij
Even kijken wanneer de huidige lichting nieuwelingen minder begeleiding nodig hebben

Ik hoor/zie je vanzelf!

aha...dat is idd logisch, op de 250 is de giro ge-bypassed om de tail af te stellen. Iemand zei me dat je dat doet zonder giro en dan proberen recht te houden :-s...klinkt raar, is raar, maar is me wel gelukt (nog maffer)...
Had de 250 bijna helemaal afgesteld (op zn houtje touwtjes, en toen vond ik in de hokeypokey zender de subtrim :-)) dus nu weer opnieuw stellen, maar dan echt netjes..

Wat betreft die club, ik ben blij dat jullie al meer instructeurs erbij hebben, eerder kans erbij te komen. Ik zal ns proberen as zaterdag te komen kijken...zijn er vanaf een uurtje of 11 al mensen aanwezig? Meestal ga ik na de boodschappen met de vrouw naar de garage, sleutelen aan mijn old timertje, maar wil voor het goede doel graag een sleuteldag laten varen...

Back