Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Slank kistje! Mooi!
     
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Willem,
    Hoe heb je de kabels naar de servos aangebracht? Ik neem niet aan dat er al kanaaltjes in de vleugel zaten?
    Max
     
  3. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hoi Max, zeer goede vraag en een probleem waar ik al jaren tegen op keek.

    Klopt er zijn geen kanaaltjes in de vleugels aanwezig.
    Ik heb ter dikte van een platte servodraad met de Dremel een sleuf gezaagd/geslepen aan de onderkant van de vleugel van af de wortel tot aan de plaats van de servo. Aan weerskanten van de sleuf heb ik 1 cm de folie over heel de lengte weg gesneden.
    De sleuf is net zo diep als de breedte van de servodraad + de dikte van de beplanking(vleugel is boven en onder beplankt).
    Vervolgens de servodraad in de gleuf aangebracht samen met een drupje lijm op elke rib.
    De gleuf heb ik vervolgens eerst dun met bruislijm in gesmeerd. Daarna heb ik een strook balsaplank gesneden van 1 cm breed en dikte van de gleuf en deze op zijn kant in de gleuf geplaatst.
    Nadat dit is opgedroogd heb ik het teveel aan balsa dat boven het vleugeloppervlak uitsteekt weggesneden en vervolgens glad geschuurd. Omdat het een experiment is waarvan het effect nog moet blijken heb ik alleen een 4 cm brede folie strook over de "wond" aangebracht. Als alles goed blijft zitten kan komend najaar de Circe opnieuw gefolied worden. Ik heb niet te lange en brede ailerons aangebracht waarvan ik vóór de maiden dacht dat ze mogelijk te weinig effect zouden hebben. Het tegendeel was waar.
    De reacties op rol waren prima en de uitslagen kunnen teruggebracht worden.
    Ik verwacht op dit deel van de vleugel niet de grootste krachten.
    Een mogelijk probleem kan optreden wanneer de vleugel sterk gaat buigen, hierdoor kan de servodraad mogelijk onder "spanning" komen waardoor deze beschadigd en de servo niet meer werkt.
    Hopelijk weer nieuwe inspiratie voor anderen om van een 2 kanaals zwever een 3 kanaals te maken.
    Vaak moet dan ook de V-stelling verminderd worden anders wil ie nog de bocht niet door.

    PS prima weer voor een verhaaltje :(
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2015
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja dat is herkenbaar, er zijn soms van die klussen waar je enorm tegenaan kan hikken, en die dan -als je er mee bezig bent- eigenlijk wel meevallen. Ik heb jaren een Flamingo op zolder gehad waar de rolroeren met stuurkabels vanuit de romp werden aangestuurd. Ik heb het uiteindelijk opgelost door een messingbuis van zaagtandjes te voorzien en alle ribben te doorboren.
    Daarbij zijn wel wat ribben deels afgebroken omdat het balsa al behoorlijk bros was. Jouw oplossing is waarschijnlijk beter.

    Max
     
  5. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    De methode van de messing buis heb ik ook gebruikt op schuimvleugels maar dan heb ik in de kop van de messingbuis een passend boortje gestoken. een beetje secondelijm er aan en je hebt een mega lange boor. Op een snoerloze boormachine plaatsen die langzaam draait. Deze methode heb ik toegepast op een abbachi vleugel. Zo'n schuimvleugel is ook geschikt om een gleuf te frezen en na het plaatsen van de servosnoer gewoon met schuimlijm dicht maken en glad schuren.

    Wim.
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Vandaag de piper eens losgelaten met de verse 32 cc in de neus . Arjan had de fox en ka8 meegenomen . met beide toestellen had de piper geen noemenswaardige moeite.Nu heeft de piper van zich zelf een hoop ingebouwde weerstand dus snel vliegen is niet echt een optie om de fox omhoog te brengen . Maar het ging mooi netjes omhoog naar 300 meter . De Ka8 hing er ook mooi achter (blijft een mooi span de ka8 achter de piper ).
    Ik weet dat Arjan wat logjes heeft gemaakt . Ben benieuwd naar de resultaten . Ik verwacht geen topprestaties ,maar het is beduidend beter dan de rcg26 die er op heeft gezeten .
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat wegen die kisten? (ik heb de eerste accu's met mijn 'trainer' leeg gevlogen en dat gaat erg lekker!
    Zo lekker dat ik al een beetje met een half oog naar de Pawnee wil gaan kijken en ik ben erg benieuwd wat die straks gaat trekken!)

    Edit: nadat ik er eerst een seizoen los mee gevlogen heb natuurlijk!.....als ik ga slepen moet ik eerst laten zien dat il hem goed beheers natuurlijk!
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    ik weet niet wat de toestellen wegen van arjan .
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb de sleper al in huis Serge......maar in de hoek geparkeerd tot ik wat uren weggeknuppeld heb met een laagdekkertrainerachtigding
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Oke . Dat wist ik niet . piper pawnee vliegt gemoedelijk . eigenlijk is het hoe groter hoe gemoedelijker .
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb een Hangar 9 Piper Pawnee staan, met een 6S setup. Volgens overlevering is het ook een goedmoedige kist maar vind de overstap van een funcub hiernaartoe te groot. Ik ga eerst met de Blade alle windrichting afstruinen op de club, het motorvliegen lekker in de vingers krijgen, en dan met de Pawnee aan de slag om het slepen in de vingers te keijgen. (Ik heb t.z.t. alleen een 2de piloot nodig....de te slepen zwever lever ik dan zelf aan.....zo hoeft niemand een eigen kist te riskeren achter een rookie-sleper)
     
  13. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ik wil wel achter Panwee hangen hoor, Justus.
    Je mag dan kiezen, of de Ridge Runt van 700gr of de Discus van 5kg.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Justus ,je mag altijd aan mijn touwtje omhoog .En Arjan is een goede leerschool .


    En er geldt altijd bij twijfel afkoppelen .
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bedankt voor de aanbiedingen en het vertrouwen mannen! M'n Ninja is ook goed sleepmateriaal.....maar eerst leren lopen voordat ik ga rennen.....komt helemaal goed!
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    voordat je begint met rennen in sleepgebied ,begin met kruipen .
    Heel simpel ,heb ik ook mogen ervaren .
    Dat wil zeggen ,je begint te slepen met licht materiaal (dus een tussen stap voor je pawnee) welke net aan wat lichtere zwevers omhoog kan krijgen . Hiermee leer je zien hoe de combinatie reageert op elkaar en wat stuurfoutjes doen .
    Het voordeel is dan dat lichte toestellen makkelijker en minder hoogte nodig hebben om te herstellen . doe je dit gelijk met je pawnee , zul je zien dat het opeens meer lucht verbruikt in geval van nood .
    Ik twijfel niet aan je stuurkunsten ,maar dit proces is het beste .
    Ik heb me afgelopen jaar ook hier doorheen gehaald en ben blij dat arjan me hierin geholpen heeft .
    Mijn piper is geen sleepmonster , maar ik kan nu wel zeggen dat ik ontspannen achter de knuppels sta en dat ik nu wel de combi heb waar ik best wat mee omhoog krijg .
    Nu is een piper geen optimale sleper ,maar wel een platform welke erg stabiel is .
    Een pawnee heeft een breder bereik als de piper .
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    Het logje van Arjan . Dit was met een fox van 3,8kg .Ik vindt het netjes gezien de eigen hoge vliegsnelheid van de fox .
     
  18. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Heerlijk vliegen vanaf een rijdende auto:



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Erg mooi hoor. :D

    Kleine flaphoek en frequentie. Moet wel efficiënt zijn dan.

    Rick
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vandaag welgeteld 5 minuten gevlogen op de maasvlakte......de zon scheen, een NoordWester briesje......en KOUD!!

    Na 5 minuten voelde ik mijn vingers niet meer en vroeg ik mij af waar ik mee bezig was.

    Ik had alles net in de auto liggen toen er een dikke hagelbui overkwam dus in ieder geval mooi op tijd gestopt.

    Volgende keer mijn winterpult maar weer onder het stof vandaan halen!
     

Deel Deze Pagina