Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.489
    Locatie:
    Schoonhoven
    FES staat voor Front Electric Sustainer.

    Het is een elektro motor in de neus van het zweefvliegtuig. De motor drijft een klapprop aan.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.320
    Locatie:
    Utrecht
    dubbel-post
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.077
    Locatie:
    Gouda
    dubbel-post
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.592
    Locatie:
    Ede
    Vandaag heerlijk met de sg 38 gevlogen. Zowaar de 1e thermiek lucht gehad.
    En samen met de JS1 van Berrie in de lucht gehangen . Wel apart om te beseffen dat tussen deze twee toestellen 90 jaar evolutie zit . IMG-20240504-WA0004.jpg IMG20240504142446.jpg
     
    Fotor, Bertus, Binkey01 en 14 anderen vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.592
    Locatie:
    Ede
    Vandaag op de fiets naar het veld geweest .
    En de op de prowing gekochte bouwdoos van de arthobby agile maar de eerste luchtdoop gegeven IMG20240512123428.jpg IMG20240512122938.jpg
     
    MicropropSport, lecraM, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    groningen
    En, hoe ging dat?


    jan.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.592
    Locatie:
    Ede
    Eigenlijk heel saai zoals gewoonlijk , alles klopte :yes:
     
    brutus, Nogravity, Binkey01 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.186
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Huh? WATTE???
    ... ik moest trappen en het ging niet hard.... driften op het zandpad ging niet :(
     
    MicropropSport en DirkSchipper vinden dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.592
    Locatie:
    Ede
    :rofl::rofl::rofl::D:D:D
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  10. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik wil in Duitsland gaan vliegen en ben in het bezit van een Frans dronebewijs, weet iemand of dat voldoende is?
    Of kan ik in Duitsland alleen vliegen met een DMFV Kenntnisnachweis….

    Gr Hans
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.750
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ja, een DMFV Kenntnisnachweis is verplicht. (één Europa, weet je het nog?.....)
    Op de Wasserkuppe en Weihersberg werd er in ieder geval op gecontroleerd.
    Het halen stelt niets voor, maar weer extra kosten:mad:
     
    Amigo II vindt dit leuk.
  12. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor je reactie Nico, dan ga ik aan de slag zodat ik weer een diploma toe kan voegen aan mijn cv;).

    Gr Hans
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  13. Flyher

    Flyher

    Lid geworden:
    13 okt 2013
    Berichten:
    149
    Vandaag heerlijk gevlogen in de Hoch-Eifel, het veld van MFV Hürtgenwald.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    GeeW, jve, Amigo II en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Limburg
    Ik denk dat ik vandaag mijn eerste zware thermiek hebt beleefd. Ik kan het anders niet verklaren. De Marabu was bijna niet meer.

    Vanmiddag 12:00 uur. De kracht van de thermiek was eigenlijk al af te lezen van de variatie in windsnelheid op het veld. Van windstil tot krachtig. Na een aantal vluchten viel mijn oog bij de check voor de volgende start op de aanduiding van de vario op het display van de zender: stijging/daling in m/s. Na een starthoogte van 100 m had ik meteen het idee in een thermiekbel te zijn beland. Ik vergeleek het tempo van de piepjes met de vario: 1 m/s, 5 m/s, wauw. En hup, weg was de kist, geen controle meer. Ze werd letterlijk uit mijn oog gerukt, prompt achter een boom. Ik spoedde me naar een betere plek en realiseerde me dat de kist niet meer op mijn commando (rolroer) reageerde. Geen bereik, servo stuk, wat is dit? De zender meldt echter 100% signal quality. Het gevecht begint.
    Met hoge snelheid beweegt de kist richting het bos en verliest ze hoogte. Nog steeds hebben mijn commando's geen effect. Ik herinner me een verhaal over een redding van een kist met een uitgebroken motor (prop defect) en leg ze op de rug. Dat biedt enig soelaas, maar het gevecht duurt nog voort. Ik vergelijk de positie met de bosrand en denk: die gaat het bos in. Dat was het dan. Vaarwel fraaie Marabu. De grond nadert en in een reflex start ik de motor. De kist blijft horizontaal en vliegt naar me toe. Ik druk zodat ik niet opnieuw hoogte maak. Alles in een reflex. Ze komt, ze komt, ze komt. De rust keert enigszins weer en ik besef me dat ze gewoon vliegt.
    Met bonzend hart komt ze boven het veld en controleer ik rustig alle bewegingen. Niets aan de hand. Inspectie aan de grond: niets aan de hand. Alles functioneert. Alles op zijn plek.

    W a t, w a s, d i t?

    Ik besluit om nu meteen opnieuw te starten om te voorkomen dat de schrik in de benen slaat. Boven het veld vlieg ik op max. 50 m hoogte enkele rondjes. Alles oké. Ze is er nog.
    Thuis bekijk ik het Zeilen weekend weerbericht. Ben ik in een gevecht tussen warme en koude lucht terechtgekomen? Was de waterhoos voor de kust van Zandvoort afgelopen vrijdag tekenend?

    Enfin, alles oké en meer geleerd dan alle ervaringen tot op heden bij elkaar.
    Ik hou me desalniettemin zeer aanbevolen voor commentaar en aanwijzingen voor een dergelijke situatie.

    IMG_4164.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2024
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.455
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wat ik denk, wind icm thermiek en vooral turbulentie.
    Goed leermomentje en fijn dat alles heel is gebleven.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.904
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik ben door turbulentie/harde wind een lichte motorkist kwijt geraakt .
    Kist te licht om met motor en aanduiken tegen de wind terug te keren , de opstijgende wind tegen bosrand en uit het zicht.
    Waar ik stond was er bijna geen wind, bos op 100 m schermde deze af.
     
  17. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Limburg
    Dank jullie wel voor de aanwijzingen. Dat maakt mij een gewaarschuwd man. @ISOLA2, spijtig dat het zo heeft moeten aflopen.
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.704
    Locatie:
    Antwerpen
    Commando's hebben geen effect maar je kan ze wel op haar rug leggen?

    Raar verhaal..

    en waarom geen full flaps en goed wat down geven om naar beneden te geraken..?

    Deze modellen zijn zeer goede thermische zwevers maar erg allergisch aan hogere krachten die je erop kan brengen als je ze snel laat vliegen (flutter, afbrekende vleugels enz..) zeker iets om op te letten..
     
  19. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Limburg
    Dat is een hele goede opmerking @easy. Het probleem was dat de kist zeer snel horizontaal richting bos verplaatste. Ik was dus in een reflex als eerste bezig met controle over de richting en het idee dat een servo defect was.
     

Deel Deze Pagina