Mijn (vreemde?!) eerste heli-ervaringen

Vale Ouwe

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik heb twee jaar geleden een GPH346 (van Hirobo) gekocht, gebouwd en twee jaar laten staan wegens verbouwing etc.
Wel regelmatig getraind op de sim en met de mini-lama (Hirobo).

De verbouwing is inmiddels klaar.
Dus... een paar weekjes geleden de boel nog eens goed nagezien en dan maar eens voorzichtig proberen.
Nu staat in de bouwbeschrijving dat je veel zap... moet gebruiken (ja daaagggg :nooo: / krijg ik de boel nooit meer los).

Maar na een tijdje proefdraaien zag ik iets uit de heli vallen. 8O
Bleek dat er al drie boutjes op de grond lagen en dat er nog velen los zaten.

Thuis de boel maar eens flink gaan aandraaien.
Bij de volgende poging, eerst weer lekker proefdraaien.
Voorzichtig wat laag over de grond en dan..... die hekrotor moet toch ook draaien?
In de staart (boom?) zit er nu ook iets los.
De GPH moet dus eerst maar helemaal uit elkaar om dan volgens het boekje maar de zap.... aan te brengen. :oops:

maar :D niet getreurd; bij Q te P stond een paar weken geleden een wolk van een Ornith (Robbe) (ARF) voor niet te veel geld.
Kijk dat moet je hebben, een reserve heli! :wink:
Kan ik rustig de GPH nazien en toch gaan oefenen.

Nu na een paar pogingen kom ik al een metertje boven de grond. Niet meer he! Hoveren mag het nog niet heten. :oops:
Toch is er elke keer nog wel iets waardoor ik moet stoppen.

Zoals vandaag. Net lekker bezig.
Na een paar keer even opstijgen en landen, komt hij maar net van de grond. Motor loopt wel maar reageerd niet op het gas.
Neerzetten en kijken (motor loopt stationair, maar pakt slecht op).
Ik loop, tegen de wind in, naar de heli.
Als ik er vlakbij ben ruik ik een onheilspellend luchtje.
Shit.. de koppeling???? Nee moet het accu-pack zijn.
Motor af, kap er af (kan snel & simpel bij de Ornith) en snok de accu er af.

Huh?? Niks met de accu of bedrading.
Toch de koppeling? Nee.
Blijkt het rubberen kapje van het draadje van de gloeiplug-verlenger gesmolten (en draadje los van gloeiplug).

Blijkt dat de gloeiplug is lekgeslagen :?:
Dus niet de ring er tussenuit of zo, maar het middenpennetje van de plug zit er los in.
Plug gloeid nog, maar je blaast er zo lucht doorheen.

Ooit van gehoord :?: :?: :?: :?:

Nog wat anders:
Ik heb iets met die trainings onderstellen. Ik gebruik die "glasvezel-met-ballen & houtenblokje in het midden"
Zonder ook maar 1 harde landing heb ik reeds een paar buisjes geplet.
Steeds aan de achterzijde van de heli.
Dus een mooie aanpasing bedacht.
Eerst de buis van 8mm naar 9mm (die is simpel).
Dan de buis omwikkelen met 5mm neopreen (oud duikpak) daarover een stukje hard kunstof, nog wat ducktape om de boel bijeen te houden.
Dit alles moet voorkomen dat het aluminium onderstel direct de boel weer doorslijt oid.

Vanmiddag;
Nog voor dat er iets met de heli is gebeurd (alleen maar opbouwen, aftanken etc), ik moet hem nog starten, hoor ik iets knappen?????
Jawel.... uiteinde van 1 van de buisjes (9mm) is aan het uiteinde gespleten (als het uiteinde van afgekloven zoethout) bij het houtenblokje.

Ah.. we komen er wel.
Tenminste nog geen echte schade. :wink: :wink:

Als iemand nog een goede tip heeft over die onderstellen, zeggen he.

Groetjes,
Erwin

Erwin,

Met die Zap zullen ze wel Locktite (borgmiddel) bedoelen.

Gebruik dit alleen wanneer je boutjes in Metaal schroeft, het oplosmiddel tast namelijk kunststof aan waardoor het zacht/week wordt. Voor de zekerhied kun je bij kunststof wel langzame Seconde lijm spaarzaam gebruiken.

En ook een beetje op het type Locktite letten, er zijn er bij die hitbestendig en voor permanente montage bedoeld zijn. Die krijg je met geen mogelijkheid los, boutje gaat eerder kapot dan de Locktite.

m.vr.gr.

Rick

erwin ik kan maar een ding zeggen : ZOEK HULP.
zo te lezen is je ervaring in het geheel echt te weinig om zelfstandig met helis aan het morrellen te gaan, geen schande, we hebben het allemaal moeten leren.
zoek iemand die je kan helpen, afstellen en helpen leren vliegen totdat het punt komt dat je zelfstandig aan de gang kan, om teleurtellingen, schade en verwondingen te voorkomen.

Als men zoveel meemaakt moet je je toch eens gaan afvragen, zal ik het op die manier deze prachtige hobby zo wel doorzeten of ga ik mij eerst verdiepen in deze materie en hulp zoeken bij een vereniging. Daar krijg je goeie tips en een juiste begeleiding zodat je voor een hoop kosten gespaart kan blijven. Maar je bent wel een doorzetter en dat heb je bij deze hobby wel nodig. Veel succes verder met vele schadevrije jaren vliegplezier.

je hoeft nog niet perse bij een vereniging of club, maar zoek wel iemand met ervaring die je vooral in het begin de basisbeginselen van het geheel bij kan brengen, anders zou het allemaal wel eens een kort avontuur kunnen worden.

en het is toch allemaal wat leuker als het allemaal heel blijft :)

Hoi,

Jullie hebben gelijk natuurlijk.
En... Ik zal jullie raad opvolgen :!: :!: (eerlijk gezegd was dat plan er al hoor)

Nu komende dinsdag ga ik eens terug kijken bij mijn oude vliegclub.
(Ik was daar lid tot 1978).

Eerst eens zien of het daar een beetje gezellig is.

Ik hou jullie wel op de hoogte.

Groetjes, Erwin

Back