Mijn winterbouw project de catalina

Hoe is het mee uwe vinger:fuckyou2:

Is het bloed al uit de auto gewassen:D

Een electro prop snijd harder als je denkt:help: en dan te denken
dat je met een 80cc motor gaat werken:alien:

met mijn vinger gaat het wel goed...vanavond verband vernieuwen..doet nog wel flink zeer..
maar snap niet wat er gebeurd is..??hoe die motor in eens kon beginnen te draaien..de gas stond dicht...antenne was uitgeschoven..ik had de frequentie knijper...zat op het goede programma..was niks aan verandert...ksnap het niet...maar dat het pijnlijk was is 1 ding dat zeker is....ik kan wel gewoon vliegen met die hand gelukkig...nu veel trainen op de sim..voor het F3A-X programma...morgen nieuw vliegtuig halen bij aerobertics om te trainen..
en met de 3w 80 moet ik zeker opletten...maar die kan niet zomaar beginnen te lopen als ik de accu aan zet :)

ja sorry stevo..ik ga morgen de newpower edge 540 ophalen..voor de os.46..maar ik ga hem vliegen met de os .50 sx...trainer om het 3D vliegen beter te leren...zodat ik dadelijk met de yak en de extra niet hoef te gaan leren...

catalina PBY-5A

liep al enige tijd rond met de gedachte om een vliegboot te bouwen. na wat zoeken en vragen had ik enkele tekeningen gevonden(gekregen) oa van de stichting catalina. uiteindelijk heb ik gekozen voor de tekening van j stolk. (1:18) het eerste wat opviel was de pos. invals hoek van draagvleugel en stabilo resp. 6 en 4 graden. dit zal logisch zijn om reden dat er van het water af gestart moet worden met de nodige snelheid, water geeft nogal wat weerstand en met deze instelling zal het wat "lichter" maken.
als eertse werd het landings gestel onderhanden genomen of dit na te maken is . na enig tekenwerk kwam er een ontwerp uit die voldoet aaan de gestelde eisen van, is het te maken en niet te zwaar en een pneumatische bediening.
de tekening wordt nu getekend in acad om de nodige spanten en ribben te frezen met mijn portaal freesmachine die sinds kort operatineel is. dit is veel werk omdat verschalen van een spant/ribben ook de nodige sparingen daarin kleiner of groter worden.
het geheel probeer ik met een vlieggewicht van rond de twee kilo te verwezenkijken, of dat lukt is nog maar de vraag met die spanwijdte.
mochten anderen ook een catalina aan het bouwen zijn dan kan het zinvol zijn om je problemen, doen zich zeker voor, op deze site kenbaar te maken.
nu even op vakantie en dan er weer vol tegenaan.
bbr

Het Is wel stil over de Catalina de 8 maanden zijn al om maar nog niks gezien op het veld, is deze gezonken of is het project gestaakt:proost:

Plany Modelarskie

Graag zou ik aan een ieder die informatie kan geven over en met betrekking van het bouwen van een catalina met mij contact op te wllen nemen maar zeker via het modelforum te reageren daar we dan met zijn alle de ervaring van de werkzaamheden kunnen delen .
Ik heb afgelopen week de tekeningen van Modelarskie uit polen binnengekregen uit polen .
Dit is een catalina met een spanweidte van 245cm en zou gevlogen kunnen worden met twee 4cc brandstofmotoren.
Elk deskundig advies welkom daar ik nog geen ervaring heb met watervliegtuigen .
:confused:
Zelf heb ik van Plany Modelarskie ook een tekening van de "Cat", Het nummer van deze Plany is 144. Hier praten ze over 2X 6.5 Webra-motoren. Ik weet niet of we over dezelfde tekening hebben, maar die van mij is kennelijk anders.

Groeten,

Willie

Back