Mijn zelfbouw koppeling

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
De nieuwste koppeling van Mugen (na een idee van Sirio) zou veel belovende prestaties geven. Nu met een draaibank in huis was het leuk om er zelf 1 te maken, niet alleen voor de leuk maar ook als les hoe dingen op de draaibank te doen.

Ik ben van de gewone koppeling uitgegaan en heb denkbeeldig een deel van het vliegwiel omgedraaid aan de duwplaat van de schoen gezet. Alles van de oude koppeling opgemeten en een beetje uitgetekend naar de nieuwe situatie, het resultaat mag er zijn.

Volgende week nog even de 3 pennen in zetten, een maat van mij gaat dat doen die daar de juiste gereedschap voor heeft.

De foto's:
clutch1.jpg

clutch2.jpg

clutch3.jpg

clutch4.jpg

clutch5.jpg

clutch6.jpg

(de klok en tandwielen zijn origineel)

Kijk dat is nou modelbouw.
Zelf iets maken, echt iets voor jou.

Maar is het vliegwiel niet te glad voor de start box?

Gr.
Peter

Heel netjes voor een eerste project! Werkt blijkbaar goed, je nieuwe draaibank(je)! Mooi gemaakt!

Ik heb tzt ook wel wat opdrachtjes voor je! :-P

Gewichtsverschil vliegwiel + drukplaat
clutch7.jpg

Totaal gewichtsverschil koppeking standaard en mijn koppeling met aluminium klok (niet zelf gemaakt)
clutch8.jpg

(zonder montage material een lagers maar dat zijn enkele grammen.

Lichter gemaakt en de pinnen.
clutch9.jpg

totaal resultaat:
clutch10.jpg

Ik ben zeer tevreden met het uiterlijk en het gewicht, nu nog de baan op.

Nu denk ik zo dat het ook een vliegwiel is. Ben je niet bang voor eventuele, mogelijke, gevolgen van een lichter vliegwiel. Dat ie feller op het gas reageert is goed bij voldoende grip, maar het lijkt mij dat ie dan stationair iets onregelmatiger gaat draaien.

P.S mooi werk

Wat denk je van het gewicht van de krukas in de motor? Dat is op zich al een flink stuk draaiend gewicht. Je kunt best een hoop gewicht uit de koppeling halen zonder het te merken. Ik denk dat ik nog wel een 2 tot 4 gram kan winnen zonder kritsch te worden op de stevigheid. Zelf wilde ik 4mm gaten in de buitenrand en als je verder gaat kijken is hier en daar ook nog wel wat materiaal weg te halen. Ook de duwplaat (het deel met de schuine kant) kan ik iets inkorten wat misschien een halve gram ver van het middenpunt scheelt maar het oog wilt ook wat.

Te licht ben ik ook niet zo bang voor , d'r zijn genoeg voorbeelden van hele lichte vliegwielen. Veruit het grootste gedeelte wordt toch door de stalen krukas voor z'n rekening genomen zoals Roelof ook al aangaf , daar heeft die paar gram alu in de vorm van een vliegwiel niet zo heel veel effect op. Mooi stukje werk Roelof :!::!:;)

P.s. Nova based 3,5cc's kon jij ook pinchen he ???
Mijn klem is omzeep en heb een RB S7 die een beetje eigenwijs begint te worden ;)

Morgen ga ik de auto met deze koppeling uitlaten, ik heb de koppeling even opnieuw opgebouwd en even wat probleempjes weggewerkt.

Na het persen van de 3 pennen en het passen van de schoen was het duidelijk dat de pennen scheef zaten, niet geheel recht erin geperst.... Met een klein beetje wrikken aan de pennen heb ik ze rechter gekregen en schuift de koppelingschoen erg soepel over de pennen.

Ook had ik een probleem met het goed vastdraaien van het vliegwiel, ik wist dat ik de totale dikte van het vliegwiel iets dunner had waardoor na inspectie het topje van de conus er door stak waar de vliegwielmoer tegenaan kwam Ik heb een messing conus gepakt en er een randje van af gevijlt. Ik was eerst bang dat de 7.5 graad conisch gat net niet goed was maar nu met de ingekorte conus trok ik in 1 keer het vliegwiel strak.

Ook experimenteel in deze koppeling is de veer. Dankzij RichardE heb ik een set schotelveren gekregen die ook morgen hun 1e test krijgen. Dit zie je steeds vaker gebruikt worden en vorig jaar had ik al een set in div. maten gehaald maar die waren iets te veel temperatuur gevoelig, deze zouden dat veel minder zijn.

De motor staat op de auto, de accu's staan op de lader, morgen meer......

En de test was erg succesvol. De koppeling was erg constant en ook erg krachtig , het meest opvallend was de doseerbaarheid op de momenten dat het nodig is. Dit smaakt naar meer.

Ook de veer heeft zich erg goed gedragen dus hebben we wat te bestellen.....

Ja ja jaa ... rustig maar ... ik snap 'm al ;)

Ik zal maandag nog even een 2de setje schotelveertjes met alu opslag/montagehulpje in een envelop stoppen, postzegel erop, en richting Sassenheim sturen.

Bedankt voor het testen en je feedback :yes:

Back