Hoihoi
Tja, wat kan ik zeggen... ik kan nog niet zonder
Zoals eerder gemeld in het draadje "Zoom 400 of ... Neen, toch maar een Logo 10 :wink: " had ik mij een BMI trainingskruis gekocht en zoals eveneens vermeld in bovenstaand draadje, trekt dat echt op niks.
Dus besloot ik mijn eigen kruisje maar te maken. Volg je even?
Even naar de Brico, 2 lengtes van een alu vierkantig profieltje (10x10) en 1 alu L-profieltje (10x10) gaan halen. En slijpen maar... leve de dremel, helaas kon dremeltje niet alles en kwam er ook nog wat vijl-werk aan te pas :?
Enfin, mooi in het midden van de 2 vierkantige profieltjes een inkeping gemaakt zodat beide staafjes mooi in elkaar paste (sorry, nieuwe camera, heb nog niet leren scherpstellen
):
Vervolgens een plaatje van 80x80 als "onderzijde" mooi in het midden gehouden, 8 gaatjes geboord en alles vastgezet met poprevetten. Zit al redelijk stevig in elkaar:
Toch ook nog een (kleiner) plaatje (50x50) van boven vastgezet met 4 revetten. Uiteenvallen gaat het al zeker niet doen:
Het enigste nuttige van die BMI-set gaan we hergebruiken. Een paar stevige plastiek ballen :lol: Het grootste ronde gat erin gaan we bijvijlen naar een mooi vierkant gat zodat de poten v/h nieuwe kruis er ook mooi inschuiven:
Van de uiteinden v/d poten hebben we drie zijden weggeslepen, de overgebleven zijde plat geslagen met de hamer en in het midden ervan een gaatje geboord. Bedoeling is dat de bal over de poot wordt geschoven (het uitgevijlde vierkante gat) en dan, je raadt het al, simpel wordt vast-gerevet door dit gaatje:
Alu-kleur is ook maar alu-kleur, dus hebben we er ineens maar een kleurtje opgezet. Flashy fluo geel, kwestie van op te vallen op het veld 8)
Ok, nu die L-profieltjes... van lengte gemaakt, zo geplaatst zodat de hoofdas v/d heli mooi in het midden staat en ook weer vastgezet met 2 revetten (tjonge, die revetten zijn handig, geen schroevendraaier voor mij
):
Als je goed kijkt zie je dat ik aan de achterkant (linksonder op bovenstaande foto) v/d L-profielen nog een klein stukje L-profiel er haaks heb opgezet. Nu zet ik de heli op het kruis met de skids tegen die achterste L-profieltjes, zo staat de hoofdas telkens weer mooi boven het middelpunt v/h kruis:
Het is de bedoeling de heli op het kruis te zetten wanneer ik op het veld aankom, dit omdat ik anders wat plaatsgebrek zou hebben in mijn auto moest het kruis er "vast" aanzitten... Dit brengt mij tot mijn laatste punt en dat is waar ik jullie hulp/ideën nodig heb, de fixatie v/d heli op het kruis. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het kruis stevig vastzit aan de heli maar ook gemakkelijk eraf (en uiteraard er ook weer op) kan? :roll:
Zip-ties wil ik vermijden evenals andere zaken die permanente schade aan de skids veroorzaken.
Ideën gevraagd! :wink:
Tja, wat kan ik zeggen... ik kan nog niet zonder

Zoals eerder gemeld in het draadje "Zoom 400 of ... Neen, toch maar een Logo 10 :wink: " had ik mij een BMI trainingskruis gekocht en zoals eveneens vermeld in bovenstaand draadje, trekt dat echt op niks.
Dus besloot ik mijn eigen kruisje maar te maken. Volg je even?

Even naar de Brico, 2 lengtes van een alu vierkantig profieltje (10x10) en 1 alu L-profieltje (10x10) gaan halen. En slijpen maar... leve de dremel, helaas kon dremeltje niet alles en kwam er ook nog wat vijl-werk aan te pas :?
Enfin, mooi in het midden van de 2 vierkantige profieltjes een inkeping gemaakt zodat beide staafjes mooi in elkaar paste (sorry, nieuwe camera, heb nog niet leren scherpstellen

Vervolgens een plaatje van 80x80 als "onderzijde" mooi in het midden gehouden, 8 gaatjes geboord en alles vastgezet met poprevetten. Zit al redelijk stevig in elkaar:
Toch ook nog een (kleiner) plaatje (50x50) van boven vastgezet met 4 revetten. Uiteenvallen gaat het al zeker niet doen:
Het enigste nuttige van die BMI-set gaan we hergebruiken. Een paar stevige plastiek ballen :lol: Het grootste ronde gat erin gaan we bijvijlen naar een mooi vierkant gat zodat de poten v/h nieuwe kruis er ook mooi inschuiven:
Van de uiteinden v/d poten hebben we drie zijden weggeslepen, de overgebleven zijde plat geslagen met de hamer en in het midden ervan een gaatje geboord. Bedoeling is dat de bal over de poot wordt geschoven (het uitgevijlde vierkante gat) en dan, je raadt het al, simpel wordt vast-gerevet door dit gaatje:
Alu-kleur is ook maar alu-kleur, dus hebben we er ineens maar een kleurtje opgezet. Flashy fluo geel, kwestie van op te vallen op het veld 8)
Ok, nu die L-profieltjes... van lengte gemaakt, zo geplaatst zodat de hoofdas v/d heli mooi in het midden staat en ook weer vastgezet met 2 revetten (tjonge, die revetten zijn handig, geen schroevendraaier voor mij

Als je goed kijkt zie je dat ik aan de achterkant (linksonder op bovenstaande foto) v/d L-profielen nog een klein stukje L-profiel er haaks heb opgezet. Nu zet ik de heli op het kruis met de skids tegen die achterste L-profieltjes, zo staat de hoofdas telkens weer mooi boven het middelpunt v/h kruis:
Het is de bedoeling de heli op het kruis te zetten wanneer ik op het veld aankom, dit omdat ik anders wat plaatsgebrek zou hebben in mijn auto moest het kruis er "vast" aanzitten... Dit brengt mij tot mijn laatste punt en dat is waar ik jullie hulp/ideën nodig heb, de fixatie v/d heli op het kruis. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het kruis stevig vastzit aan de heli maar ook gemakkelijk eraf (en uiteraard er ook weer op) kan? :roll:
Zip-ties wil ik vermijden evenals andere zaken die permanente schade aan de skids veroorzaken.
Ideën gevraagd! :wink: