Mijnenlegger Hr. Ms. Nautilus (1930-1941)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 9 jul 2011.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Geen paniek mannen. Indoor heeft wel een puntje en neem ik ter harte voor het volgend model.

    @Fer, wanneer varen? Zeg het maar. Mijn accu's staan vol en zelfs de schroefas van de Nautilus zit vol met vet/olie, dus waarschijnlijk geen halve liter lekkage meer...
     
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Paul ,misschien heb je er in die tijd wel aan gedacht en daarom ook zo uitgevoerd.

    Vermits het geen led is maar (ik dacht) een ouderwets gloeilampje dat een mooi warm licht verspreid, kan het zijn dat als je het te diep inbouwd , het glas van de lamp te warm wordt en de wand beschadigd wordt.

    Dus maakt het wel uit of het een led is of niet ;) ;)


    en nogmaals,

    zeer mooi werk.

    mvg Luc
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Had je nog wat problemen op dat vlak? Hopelijk dan nu opgelost. Het is natuurlijk een schitterend model om naar te kijken, maar het is ook fijn als de techniek net zo vlekkeloos werkt als het uiterlijk fraai is.
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Newbie,

    Het zijn 6 volt Robbe druppellampjes en die worden best warm tot heet zeker wanneer de accu net geladen is.

    @Indoor,

    Het probleem lag aan de schroefas met de juiste smering. Het is een kogellagerde schroefas zowel binnen als buiten lager. Deze deed ik voorheen altijd smeren met motorolie maar nu was dat toch te dun voor de keerring. De motorolie is nu gemengd met kogellagervet wat veel beter is en toch niet teveel wrijving/remming geeft.

    Groeten Paul
     
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Gisteren lekker gevaren te Zevenkamp op het jaarlijkse soepvaren. Mooi weer en gezellige sfeer, met dank aan de organisatie. Hier nog wat foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover maar weer.

    Groeten Paul
     
  6. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Paul,
    't was inderdaad een lekker relaxed middagje.

    Mooi fotowerk. Dat wilde ik eigenlijk kwijt.
    't is net of die zwarte zee daar al jaren aan de ketting ligt.

    groet,
    Han
     
  7. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Schitterend! Het is net echt, mijn vriendin die toevallig mee keek noemde het kunst :).

    Freek
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Fraaie plaatjes. :D

    Ligt het trouwens aan mij of heeft de Nautilus op een paar foto's wat slagzij naar stuurboord?
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je de volgende keer nu iets zegt in de vorm van
    "Paul je mag je stoker weleens opdracht geven OOK uit de SB bunker te stoken"
    klinkt dat een stuk vriendelijker.
     
  10. rcboy

    rcboy

    Lid geworden:
    9 nov 2011
    Berichten:
    343
    Locatie:
    capelle a/d ijssel
    ik was er ook, moest steeds wegvaren voor de boeggolf als hij vol gas ging. maar het is en blijft voor mij een mooi scheepie
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik dacht dat ik het toch al erg vriendelijk en tactisch had verwoord, met ook nog een slag om de arm, want voor hetzelfde geld is het de foto die iets vertekent, en je moet immers tegenwoordig zo op je tellen passen, voor je het weet wordt een opmerking als afkraken opgevat, terwijl het nooit zo bedoeld was.

    Maar mocht deze vraag over een eventuele, mogelijke, lichte slagzij nog steeds niet vriendelijk genoeg zijn, dan mag Paul de bezem ook wel even uit de kast halen, dan is het ook opgelost. :rolleyes:
     
  12. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Het is nog veel simpeler : het waaide af en toe best aardig. De Hr. Ms. Tromp lag ook regelmatig uit het lood. En met dat fraaie bezaanzeiltje had zelfs Paul daar last van.
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Toen ik de Nautilus te water liet hing zij wel schuin. Later kreeg ik van Stoppel (mijn dank is groot) nog een klompje staal waardoor zij beter lag. Maar ach er moet nog een werkjol op komen waardoor ik haar opnieuw moet uittrimmen...

    Wat luc ook al schreef dat het bezaanzeiltje ook invloed had. Maar ondanks dat voer zij prima.

    Groeten Paul
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Tja, wat moet ik zeggen......
    Ben net even afgemeerd uit de 17e eeuw op deze beschrijving;)
    Alleen maar respect voor deze prestatie.
    Modelbouw ten voeten uit:cool:
     
  15. rcboy

    rcboy

    Lid geworden:
    9 nov 2011
    Berichten:
    343
    Locatie:
    capelle a/d ijssel
    ik had trouwens nooit geweten dat op uw schepen het bouwjaar (modelschip) en de initialen van uw naam in het wit waren geschreven. totdat ik hem met eigen ogen kon bewonderen.
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Germt,

    17e eeuwse schepen bouwde ik voordat ik rc schepen ging bouwen. Het eerste statische model was de Cutty Sark van Constructo daarna de Wasa van Corel, San Felipe van Mantua Panard, Halifax van Constructo...

    Het statische ging er af om plaats te maken voor rc schepen. Ik wilde nu wel eens wat bouwen wat echt kon varen. Dit werd het ramtorenschip de Buffel met zeiltuigage gevolgd door een half vracht/passagiersschip rond 1910 de Timor, pantserdekschip Holland, zeesleper Zwarte Zee III, pantserschip Hertog Hendrik en nu dus de Nautilus. Hierna heb ik nog genoeg plannen...

    @rcboy,

    Elk scheepsmodel wat ik gebouwd heb signeer ik op de kielbalk met jaartal. Altijd leuk voor later.

    Groeten Paul
     
  17. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Paul,

    Goed om te horen dat je het bouwvirus weer goed te pakken hebt! Ik kijk al weer uit naar je nieuwe projecten.

    Freek
     
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    De meeste hebben de Nautilus al in het echt gezien en weten dat de laatste werkjol/sloep er al opzit. Toch nog even de foto's plaatsen voor wie het nog niet gezien hebben. Op de kaartenhut na is het model af. Eerst maar van de zomer wat varen en in de winter het laatste klusje afmaken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens WSD heeft Ferry (Dordtse Bank) nog wat mooie foto's gemaakt. Bedankt he Ferry.;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover maar weer! Op naar het volgende model...

    Groeten Paul
     
  19. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Graag gedaan Paul.
    Tis een pronkstuk geworden ;) en je mag er trots op zijn.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Fraaie foto's, doen je mooie model zeker recht.
     

Deel Deze Pagina