Mikado ombouwset TREX500

Ik heb net de ombouwset van Mikado voor een TREX500 binnen gekregen.

In de handleiding staat dat de washout guide pins van de originele rotorkop moeten verwijderd worden. Wat is de beste manier om dit te doen?

Welke lengte moeten de linkage rods hebben?

Ik ga pas over 2 weken aan de ombouw beginnen, maar hoe meer informatie ik op voorhand heb, hoe beter (hopelijk toch) het resultaat zal zijn.

Bedankt.

De 2 guidepins kan je gewoon afdremelen, of zelfs afpitsen met een tang als je geen dremel hebt. Ze hoeven niet volledig gelijk te zijn met het headblock.

Lengte van de linkage rods weet ik niet meer... mijn T500 is al een tijdje weg...maar swashplate in het midden van de travel en dan zorgen dat je op 0° pitch zit zou je in de goeie richting moeten helpen...

Wat ik heb gedaan was eerst de heli waterpas stellen en dan gewoon een waterpas op de bladhouders maken. Bij 0gr. pitch moet hij dan perfect waterpas staan. Dat werkte bij mij zo goed dat ik geen bladspoor had tijdens de maiden. Ik vind een flybarless kop perfect afstellen veel makkelijker dan een flybarred kop.

Bij grotere heli's kan je met een digitale waterpas werken, en die op de bladeholders zetten. Maar dat lukt helaas niet zomaar bij alle heli's.

Een digitale bevelbox vastzetten met een strap op een blad werkt erg goed. Ook op een 450.

Maakt dan ook niet uit of je heli waterpas staat. 0 punt kun je instellen als begin positie van de hoekmeter.

Tja mooi, ik vond die bevelbox al duur genoeg ;) Maar heb je wel echt plezier van. Meten gaat snel, nauwkeurig en soepeltjes. Mits je hem vastzet met een strap ;)

Lijkt me dat 0º op mid-stick de belangrijkste instelling is.
Dan werkt namelijk het uitlijnen van een schroevendraaier door het boutgaatje van de grip, met je hoofdas ook prima volgens mij?.
en de uitslagen pitch hoog en laag zijn dan gewoon in swash hoogte te meten.
De fijafstelling van je pitch bereik hoog/laag kan je instellen na hem gevlogen te hebben toch?

Dat vind ik nou eens een methode naar mijn hart. Niet te moeilijk, lekker goedkoop, en zeer zeker nauwkeurig genoeg. Al dat moeilijke gedoe...;)

En met een gradenboog op een papiertje kun je volgens mij ook je uiterste pitchwaardes met meer dan voldoende nauwkeurigheid instellen (scheelt weer het omrekenen van mm swashtravel naar graden bladhoek), temeer omdat je inderdaad de uiteindelijke waardes tijdens het vliegen afstelt tot het punt waar je motor het nog veilig wil trekken

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
De kit maakt gebruik van de originele rotorkop waarvan de guide pins moeten verwijderd worden. Ik heb ondertussen ook een mailtje gekregen van Mikado waarin vermeld werd dat dit eveneens met een kleine tang kan gedaan worden, zoals ook al geschreven werd door Funky.

Alle stukken om de kop FBL te maken zitten erbij.

Laatst bewerkt:
Ik heb de guide pins met een tang afgebroken. Van 1 van de staafjes blijft er nog een stukje van 1 mm uitsteken. Mag dit zo blijven of moet dit ook volledig gelijk gemaakt worden met de rotorkop?

Back