MiMH Delta Peak Trigger Voltage !?

• Topicstarter Topicstarter Maybe
  • Startdatum Startdatum
M

Maybe

Guest
Op m'n Graupner Ultramat 14 combo (NiCD/MiMh/Lithium) lader zit voor het laden van NiCd/MiHh èèn Delta Peak Trigger Voltage (special functions) instelling.

Standaard Delta peak instelling (af fabriek) = 15mV/c.

Wat is een veilige/verstadige mV/c instelling (Graupner MX-12 MiMH 8HN-1700 TX 9,6V 1.7ah) ??

En verder....
De Graupner Ultramat 14 heeft een (safe) laadtimer (max 300 minuten).
Is het verstandig/raadzaam om een Graupner MX-12 MiMH 8HN-1700 TX 9,6V 1.7ah) batterij (onverwijdert) te laden gedurende 300 minuten (5 uur) aan 0,4A (400mAh) ??

Een instelling van 15mV/cel is voor NiMH te hoog, dat is de instelling voor NiCad. Voor NiMH zal je die waarde op de helft moeten zetten en misschien zelfs wel kleiner, 5 á 6mV/cel.
Als je de accu de eerste keer met deze lader gaat laden blijf er dan bij en houdt de temperatuur van de accu goed in de gaten. Loopt die iets op als de accu vol is maar stopt de lader netjes dan zit je goed. Loopt de temperatuur flink op en stopt de lader niet dan staat de delta piek gevoelligheid nog te hoog.
Als je gaat laden met maar 400mA kan je toch nog problemen krijgen want bij deze lage laadstromen is de delta piek bij NiMH erg klein en kan de lader hem misschien niet eens detecteren.
Je kan beter met 1 tot 1,5A gaan laden dan is de delta piek groter en is de kans dat de lader hem kan detecteren ook veel groter.

Een laadstroom van 1 tot 1,5A kan je meestal nog redelijk veilig gebruiken bij het laden van de accu in de zender. Veel meer moet je niet doen, de kans op schade aan de zender is dan echt veel te groot.
Wil je echt veilig blijven dan moet je de accu altijd uit de zender halen als je hem laad. Een lagere laadstroom kan natuurlijk ook maar dan moet je iets anders zien te verzinnen om de lader te laten stoppen als de accu vol is. De delta piek methode is dan te onbetrouwbaar. Een temteratuursensor tussen de cellen is dan een betere oplossing. Helaas heb je daar natuurlijk ook een extra aansluiting voor nodig. :cry:

ik heb ook een ultramat 14

voor mijn AA cellen van de zender heb ik die gevoeligheid op 3 mv gezet en de laadstroom op 700 mAh,dan laadt die de cellen tot ong 1.4volt en lichtjes warm
meer dan genoeg voor zendercellen ( 2100mAh)vind ik

gr

Back