MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

  1. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Enschede
    na een dozijn zoektermen op google loslaten een mooi artikel gevonden, https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1428410-What-s-your-dihedral-angle

    wellicht dat mijn instabiele MiMi te maken heeft met een iets te klein gekozen stabilo.
    De huidige heeft toch een reparatie nodig na een omgekeerde looping waarbij de rx halverwegen een lockout kreeg. De hardste inverted landing ooit :) full speed, -20 graden hoek tegen de stoeptegels.
    wonderbaarlijk geen schade aan de vleugel. had in mijn opschuifneusje rubber ringen ingebouwd als schokdempers.... ga ik herhalen bij volgende modellen :D
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    In verband met corona zit ik nu thuis.
    De tekeningen van de mimi stonden nog op de computer!
    Vandaag maar eens begonnen. Ik heb gelukkig lichte klachten, lekker doorbouwen dus....doorbetaalde vakantie IMG-20210107-WA0006.jpeg 20210107_205554.jpeg
     
    rcmarcm, Cnn en Frans Bal vinden dit leuk.
  3. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    Het kistje lijkt staartlastig te worden. Kn ik de staartboom inkorten? Zo ja, hoeveel mm inkorten zonder de vliegeigenschappen te benadelen?
    Ik heb als staart gewoon een koolstofstaaf, wel hol natuurlijk.....
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.189
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat kun jij. ;)
    Nul! Maar, een klein beetje inkorten heeft ook maar een klein effect op die staartlastigheid
    Kijk eens wat je kunt doen met het kielvlak/stabilo. Dunner lichter balsa?
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.577
    Locatie:
    Gouda
    Sterker nog, door de staart in te korten loopt het neutrale punt naar voren, en dus ook het gewenste zwaartepunt.
    Lichter balsa gebruiken in de staart, is de enige oplossing, afgezien van een lichtere carbon buis of meer lood in de neus.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.565
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wat voor koolstofstaaf heb je gebruikt?
    Een Excel of een Skyshark?
    De Skyshark is een heel stuk lichter.
    Ook met licht balsa en een Skyshark moet er vaak lood in de neus. Gram of 10 zomaar.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    Het is een staaf rond 10. Geen idee wat voor soort....plotseling zat ik thuis. Dan maak je het met wat voorhanden is.
    Misschien dat ik wat sleufgaten in het koolstof kan maken? Of leent koolstof zich daar niet voor?
    Of een heliumballonnetje aan de staart
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.565
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bij de MiMi gaat allemaal om het gewicht van de staart. 1 gram daar is zo 5 in de neus.

    Sleufgaten, nee. Niet doen. Breekt de handel bij de eerste worp.
    Zal lood in de neus worden.

    150 gram is een mooi gewicht voor de MiMi met de ribben vleugel.
    Maar vliegt nog best ok met 200 gram.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.189
    Locatie:
    Utrecht
  10. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt voor de wijze adviezen.
    Ik bouw niet voor de kat z'n viool.....vrachttreinen bouwen is een andere sport. Wat ik bouw, bouw ik om redelijk tot goed te vliegen.

    Staart eraf. Hengel eraan! Er lag nog een hengel van de action. (Sorry jongens)Totale buis weegt 12 gram. Ik meende dat de buis die ik nu eraan zit meer dan het dubbele woog.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.189
    Locatie:
    Utrecht
    :rofl::rofl::rofl:
    Goede instelling!
    Goed besluit!
    :thumbsup:
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    Ter illustratie: Image.jpeg Image%20(1).jpeg
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.565
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wooooo, dat is echt te zwaar.
    Om je een idee te geven een Skyshark P100 vliegerstok op lengte weegt 6.5 a 7 gram
    Vis hengels zijn bijna altijd te flexibel.
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    Skyshark p100 is onderweg.
    Link van Dirk is duurder, wel ongeveer even zwaar.
    82,5 cm weegt 13 gram.

    Bedankt voor jullie hulp!
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    Naar is dat, maar die carbon buizen zijn prefab redelijk onverslaanbaar (tenzij je Berrie heet :)).
    Ik heb het na 2 pogingen opgegeven en toch maar een prefab staartbuis gekocht voor de supra.
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    Vleugel weegt totaal 61 gram. Bekleding moet er nog wel op....
    Totaal gewicht is nu 115 gram.
    Komt de bekleding van de vleugels, de aansturing, voltage regulatortje en de vleugelbuis nog bij.
    Misschien nog lood

    Het wachten is op de vleugelbuis en de regulator. Morgen weer uit quarantaine!

    Nog tips voor de bekleding?
    Wat voor visdraad gebruiken jullie?
    20210111_115854.jpeg 20210111_115217.jpeg 20210111_115241.jpeg
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Nijmegen
    Voor de aansturing van de staart werkt 0.3mm verenstaal heel fijn, of een dyneema lijn. Zo min mogelijk rek op de aansturing.
    Voordeel van dyneema is dat je het bij de servor om het schroefje kunt wikkelen en exact o pmaat kunt vastzetten.
    Succes met de afbouw!
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    1S of 2S direct geen optie? Dat werkt op zich heel prettig mits je servo's en ontvanger er goed tegenkunnen. Weegt en kost ook bijna niks, die accu's.
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Lunteren
    1s vind de ontvanger denk ik niet leuk. Werkt vanaf 3.6 volt.
    2s vinden de servo niet grappig.
    Er zit nu hitec hs40 in.
     

Deel Deze Pagina