MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    XPS, dat is dat dichte piepschuim (zonder structuur). Prima schuurbaar en de kern kan je daarna weer oplossen met aceton (leuk spul :D).

    Als iemand nog interesse heeft (ben het op de DLGdag beetje vergeten te zeggen), ik heb er nog wel 1 liggen met staart eraan.
     
  2. wat is die apogee voor vliegtuig? zelfbouw, helemaal, of deels gekocht?
    ik vond het er mooi uitzien. en ik ben eigenlijk wel een beetje aan het zoeken naar deen volwaardige DLG.
    mischien nog andere tip's
     
  3. Straycat

    Straycat Guest

    Hallo, ik ben door een kennis overtuigt ook eens een DLG te maken. Ik heb al wat ervaring met R2F modellen maar zelfbouw is de eerste keer. Nu heb ik het advies gekregen om te beginnen met een balsa model. Ik heb inmiddels al aardig wat uurtjes surfen op jullie geweldige Forum achter de rug en ben ik aardig wat wijzer geworden over wat ik nu wil. Het model van Frans Bal spreekt mij wel tot de verbeelding. Wat ik nu eigenlijk nog zoek en niet kan vinden zijn de vleugelprofielen van zo'n toestel. Ik heb er wel een gevonden met ribben, de QF II, maar dat wil ik dus eigenlijk (nog) niet. Is me allemaal nog wat te kwetsbaar bij een mogelijke crash. Wie zou mij verder kunnen helpen met een draadje naar zoiets?
    Alvast bedankt van een volledige newbee :oops:
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Welkom op het Forum!!

    De QuickFlick II is een mooie kist om mee te beginnen hoor. Ik heb die ook als 1e DLG gebouwd. Toch is het waarschijnlijk leuker om ook een microDLG te bouwen.

    In dit topic staat al veel info over het model van frans. Zo ook de vleugelprofielen op pagina 1:
    En in dit topic staat ook veel, maar dan enigzins verspreid, dus als je even tijd heb, is het zeker de moeite waard om het door te lezen. Dan zie je ook een beetje de ontwikkeling van de Micro-DLG :D
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37272
     
  5. Straycat

    Straycat Guest

    He, da's snel. Bedankt. Er staat ook zoveel info op dit Forum. Maarre, ik zal jouw draadjes zeker eens bekijken. :D
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Straycat,

    Welkom bij de club, zou ik zeggen.


    @ Aukesupereend,

    De Apogee is een model ontworpen door DLG Goeroe Mark Drela.
    Ik heb dit ontwerp, laten we zeggen, als inspiratiebron gebruikt.
    De Apogee is niet te koop als kit.
    Voor meer info kijk eens op onderstaande site.

    http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/markdrela_apogeehlg.htm

    Groet

    Frans
     
  7. m6

    m6

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    124
    hoi frans kun je me nog wat vertellen over je model ???

    wat is je V stelling bij de tip knik en aan het ijnde van de tippen ???

    en waar ligt de tip knik van uit het midden ?? op hoe veel mm ??

    dan kan ik de vleugel in sukken snijden ;) en de V stelling er in schuren :)

    het gaat om die meet die micro dlg met is witte vleugel en gele strepen :)
    MVG MARK
     
  8. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    zoiets?

    [​IMG]
     
  9. Straycat

    Straycat Guest

    Bedankt Frans,
    Weer wat extra info waarmee ik wat kan. Moet zeggen dat ik het allemaal nog niet helemaal goed zie komen.... zoveel info... zoveel modellen :? . Ik denk dat ik maar eens gewoon moet beginnen dan zie ik wel wat eruit komt. Ik ga jullie zeker op de hoogte houden.
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Van een 1e keer bouwen leer je heeeeeel veel idd.
    Ook al wordt je 1e model helemaal bagger, ik weet zeker dat je er heeeeeeeeeeel veel door leert!
    Je komt aardig wat probleempjes tegen waar je gewoon ff logisch over moet nadenken. dan alles tegen elkaar afwegen, en de beste beslissing nemen. Zo kom je steeds een stapje verder.
     
  11. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    He mensen,

    Als ik dit allemaal zo lees lijkt me dat toch ook heel leuk zo'n mini DLGtje. Als ik in de vakantie wat meer tijd heb ga ik er ook een maken.
    Maar ik had ook nog een vraag.
    Waarom ziet de staart er zo uit als dat hij er uit ziet? Dan bedoel ik het richtingsroer dat zover onder het hoogteroer uitkomt. Waarom niet een V-staartje?

    Groeten Maarten
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Bij de worp komen erg grote krachten op het richtingsstabilo. Als het stabilo enkel aan de bovenkant van de staart zou zitten, zoals bij een T- of een V-Staart, dan wordt door de druk op het stabilo de staart verdraaid. Die krachten zijn zó hoog, dat er zo veel torsie ontstaat, dat het niet goed vliegt. Bij de worp verdraaid dan ook je hoogteroer, met alle gevolgen van dien.

    Zowieso geld voor een DLG: Hoe stijfer de staart, hoe hoger de worp (dacht ik) :D

    Als je dus ongeveer de helft aan oppervlak van het richtingsroer aan de onderkant uit laat komen (+ staart), dan worden die torsiekrachten tegen elkaar opgeheven en blijft de staart mooi recht.
     
  13. maar is de tekening van de apogee wel ergens te krijgen. of moet je deze van de site plukken?
     
  14. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    In een keer helemaal duidelijk, bedankt.
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    tekening kan je gewoon downloaden op de Site die frans aangeeft. Alle info staat daar ook.

    Verder is het trouwens zowieso wel aan te raden om die hele site een keertje door te bladeren. Er staan erg interessante dingen op waar je veel inspiratie uit op kan doen. Er staat bijvoorbeeld ook een DLG zonder hoogteroer :), prachtig!
     
  16. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    ik zou ook graag een minidlg'tje bouwen, om tijdens het 'lipoladen' wat te slingeren, maar zie door de bomen het bos niet meer, en ik ken niks van zwevers ontwerpen..
    welke bouw ik nu het best na??
    grtz,
    michael
     
  17. m6

    m6

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    124
    haha neey nu weet ik alleen waar de tip knik ligt ik bedoel dit :)

    [​IMG]

    snappie ;)

    MVG MARK
     
  18. op welk formaat is de tekening? gewoon A3?
    dan bedoel ik het PDF bestand.
    mvg
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    De Apogee heeft geen dubbele knik. alleen een knik in het midden.
     
  20. hej sietse. wat is je www?
     

Deel Deze Pagina