MiMi DLG

welk enter woon je? die bij hengelo in de buurt?? vanaf daar is het maar 80km naar odoorn. dat is dus nog wel te doen....
die wedstrijs is op zaterdag 16 mei ;)

oh, ik dacht dat het in vlaardingen was, ja, bij hengelo, rijssen, enz...
ik ben er waarschijnlijk dan! hopelijk kan iemand me een beetje extra op weg helpen:D

Bedankt voor de tips. Ik heb alleen nog 5 minuten epoxy liggen en CA medium en dun. Is CA ook in combinatie met matjes te gebruiken zoals dat ook werd aanbevolen voor het horizontale stabilo?

En als je
PU vernis gebruikt heb je dan geen matjes nodig? Of dat ook in combinatie met matjes?

Groeten,

Johan

Ike, natuurlijk zijn er altijd mensen die je even op weg willen helpen in odoorn :) zonder de hulp van alle veel ervarener DLG'ers had het bij mij ook allemaal wat langer geduurd! Overigens is over een poosje in Arnhem ook weer wat te doen, dat is voor jou ook niet zo ver toch?

Johan, ik zou die matjes echt met epoxy doen (wel snel werken dan ;)) en de PU is geen vervanging voor de matjes, de matjes zijn om bij een harde worp een extra 'zekering' tussen de vleugeldelen te hebben, de PU is voor een water- en zon (uv) dichte laag voor het balsahout..

ja alwin, dat is inderdaad te doen. ik kreeg net een pb van ene rob nijhuis oid dat hij
zo mij op kan pikken en naar odoorn kan rijden!
beter kan niet natuurlijk:) waar kan ik informatie krijgen over de aanvang van de wedstrijd enz...?
kan ik dan zelf ook meedoen?:p

nu op dit moment is het wel lekker warm, is er nu thermiek? (wel veel wind)
straks wil ik evcen buitenaf proberen met de mimi, is dat nu wat?

groeten ike

nu op dit moment is het wel lekker warm, is er nu thermiek? (wel veel wind)
straks wil ik even buitenaf proberen met de mimi, is dat nu wat?

Ik ben net terug van ons vliegveld op de Ginkelse Heide. Er stond een nogal harde wind maar wonder boven wonder was het toch behoorlijk thermisch... Ik bleef constant langer dan m'n dead-air-time in de lucht, met een maximum van 3 minuten...

Met deze wind is het wel noodzakelijk om je MiMi wat te verzwaren, anders kom je niet tegen de wind in. Ik heb 15 gram lood toegevoegd, in de romp, onder de vleugel, ter hoogte van het zwaartepunt.

Succes,

Jaap

Kijk, zo behulpzaam zijn DLG'ers nou ;)

Informatie over de wedstrijd kun je krijgen op TYPOlight webCMS - Home (in het menu bovenin op NK klikken), er is nu nog geen info over de wedstrijd in Odoorn maar dat komt vast binnenkort :) Gewoon dit onderdeel van het forum in de gaten houden, het wordt vanzelf gepost!

En er was vanmiddag inderdaad thermiek genoeg, heb flink wat roofvogels rondjes zien draaien. Wind is niet erg (als het niet teveel is, want anders kom je te moeilijk tegen de wind in) dan komen bellen beter los van de grond. De mimi kan best wel wat wind hebben (getuige de vluchten van Raymond aan de helling) maar dan is misschien een beetje extra gewicht nodig onder de vleugel (dus op het zwaartepunt)

Tot in Odoorn in ieder geval (en hou je mimi tot die tijd een beetje heel, ook lijm heeft gewicht ;))

ja, over dat heel gesproken, hij is nu onvliegbaaar, en onrepareerbaar.
na de 2e reparatie van de romp, dus weer proberen (vandaag)
1e keer weggooien deed ik rustig ivm wind.
2e keer volgas als het ware:p en toen krakte de romp dwarsdoormidden, en is nu de vleugel pen (de bevestigingspen voorin de vleugel) eruit, + 1 cm daar van de voorlijst:(

die vleugel is dus onrapareerbaar ben ik bang::(
de romp, is dus zo zwak inmiddels dat die ook onrepareerbaar is.

theo heeft me aangeboden om met zijn mimi te mogen meedoen, dat vind ik erg aardig,
maar ik wil liever niet met een ander model vliegen, stel dat er wat mee gebeurd.
vervoer heb ik in ieder geval wél, dus dat is al een vooruitgang:)

ik probeer in ieder geval vóór de wedstrijd een nieuw rompje te bouwen (een lichtere:))
en dan kan ik eventueel miscchein alleeen de vleugel van theo gebruiken (die gaat minder gauw kapot)
nog ongeveer 4 weken te gaan, dus dat moet lukken:D waarmee lijmen jullie de romp eigleijk?

groeten ike

Een nieuw rompje is toch zo gemaakt? En die vleugel is wel te repareren hoor :) gewoon het gebroken deel recht afsnijden en iets te dik blok balsa er weer op lijmen. In vorm schuren, vleugelpen erin en weer op het nieuwe rompje maken ;)

Dus onrepareerbaar.. ;)

De romp kun je gewoon met secondenlijm lijmen (action, 5 tubes voor 55 cent) of met normale houtlijm (wel goed klemmen en weinig gebruiken ivm kromtrekken). UHU POR houdt ook prima als je dat hebt (maar vlekt wel erg)

Succes met de reparatie :)

@Sadkingbilly: bedankt voor de extra uitleg, is nu duidelijk ik moet de vleugel versterken.....pfff hij was al 75 gram ondanks de vele gaten, misschien ga ik er nog een paar gaten bij maken, of wat van die blinde gaten zoals Frans heeft laten zien.

Vandaag inderdaad best wel thermiek. Ik heb vandaag mijn eerste 2 vluchten in een 1:1 zwever (Duo Discus) gemaakt vanaf Vliegveld Deelen. 1e vlucht 15min, 2e bijna anderhalf uur, ook nog even boven de Ginkelse Heide gevlogen. Moet me weer even aanmelden om weer bij de VZG te kunnen vliegen, ben de afgelopen 3 jaar niet lid geweest.

Ik hoop snel weer aan de MiMi te kunnen werken, dat zweven is toch wel erg leuk en een DLGtje moet eigenlijk gewoon standaard in de kofferbak liggen voor de mooie dagen.

Standaard
Bedankt voor de tips. Ik heb alleen nog 5 minuten epoxy liggen en CA medium en dun. Is CA ook in combinatie met matjes te gebruiken zoals dat ook werd aanbevolen voor het horizontale stabilo?

En als je
PU vernis gebruikt heb je dan geen matjes nodig? Of dat ook in combinatie met matjes?

Hallo Johan,

Ja je kan CA in combinatie gebruiken, maar is wel een geklieder en echt netjes krijg je het er niet op.

PU vernis gebruiken zoals je Epoxy zou gebruiken, werkt perfect, is goedkoop en makkelijk verwerkbaar.
Voor lamineren van weefsel (glas/kevlar/karbon) geen 5, 20 of 30 minuten epoxy gebruiken. Dit zijn epoxy's bedoeld om te lijmen.
Voor lamineren zijn ze niet echt geschikt, veeeel te korte verwerkingstijd.

Frans

Frans, PU gebruiken als epoxy werkt dat ook zoals epoxy (dus even hard na het baggen en even stevig?) alleen het niet duur ben ik het niet helemaal mee eens of je moet een goedkoop adresje hebben.. Ik was voor een kwart liter 10 euro kwijt :(

ik had de vorige romp met epoxy gelijmd, kan dat ook gewoon? ja toch lijkt me?
inderdaad, dat onrepareerbaar was een eerste aanblik, het is allen wel 2 a 3 cm uit de voorlijst bij de wortel, dus dat is niet super,

maar inderdaad, hij valt te repareren, maar het rompje moet echt nieuw, dat maak ik meteen
met dyneema vislijn, en waarschijnlijk een staartboom van sietse!
maar, hoe maken jullie die sleuf in de staartboom achteraan voor de rudder? dat had ik bij m'n oude niet gedaan,
maar gewoon apart erop gelijmd met achteraan wel lichtjes doorloop, voor extra stevigheid.

groeten ike

ik had de vorige romp met epoxy gelijmd, kan dat ook gewoon? ja toch lijkt me?
inderdaad, dat onrepareerbaar was een eerste aanblik, het is allen wel 2 a 3 cm uit de voorlijst bij de wortel, dus dat is niet super,

maar inderdaad, hij valt te repareren, maar het rompje moet echt nieuw, dat maak ik meteen
met dyneema vislijn, en waarschijnlijk een staartboom van sietse!
maar, hoe maken jullie die sleuf in de staartboom achteraan voor de rudder? dat had ik bij m'n oude niet gedaan,
maar gewoon apart erop gelijmd met achteraan wel lichtjes doorloop, voor extra stevigheid.

groeten ike

balsa rompje kan je met 5 min lijmen, ik zou het gewoon met CA lijmen en alleen een paar delen bij de vleugelbevestiging met 5 min epoxy (of liever 30min, maar daar heb ik soms het geduld niet voor).
Een simpel rompje heb je in een paar uur gebouwd, dus dat moet het probleem niet zijn lijkt me.

Ik maar het sleufje in de staart met een dremel met slijpschijfje. Werkt prima. ik snij half het kielvlak en half de staartboom in. En dan een beetje garen er omheen met CA om ervoor te zorgen dat de staart niet splijt.

Wat bedoel je met de laatste zin?
maar gewoon apart erop gelijmd met achteraan wel lichtjes doorloop, voor extra stevigheid
een lichte doorloop?

Bij mij schiet het aardig op. heb de staartgroep nu ook in elkaar en de draadjes erdoor getrokken, geleidinkjes gemaakt en de accu past in mijn rompje! Heb zelfs nog ietsje ruimte over om een paar loodkogeltjes kwijt te kunnen. Ik zit nu op 156 gram en wonder boven wonder komt het zwaartepunt al aardig in de richting!
Dit is dus bijna vliegklaar incl 4 servo's, ontvanger, 4cellen nimh van bidproduct en exclusief 2 stangetjes om de rolroeren aan te sturen, 2 kleine haakjes om de staartaansturing te koppelen en eventueel een paar loodkogeltjes voor het zwaartepunt.

Frans, PU gebruiken als epoxy werkt dat ook zoals epoxy (dus even hard na het baggen en even stevig?) alleen het niet duur ben ik het niet helemaal mee eens of je moet een goedkoop adresje hebben.. Ik was voor een kwart liter 10 euro kwijt

Ja, gewoon als epoxy gebruiken werkt perfect.
Let op, je kan er niet mee baggen, de lak droogt door deels door verdamping van de oplossingsmiddelen.
PU duur, ja en nee.
Je hoeft het niet te mengen, dus nooit te veel aangemaakt.
Zo te gebruiken uit het blikje, lekker simpel

Frans

Back