MiMi DLG

mischien plakband erover? over de gaatjes dan? en dan daarover de glitsa? dan is ie wel weer mooi glad namelijk.
of natuurlijk gewoon gaten erin boren en dan gewoon folie erover.

ik heb in ieder geval goed nieuws! ik heb de 2 vleugelhelften nu af, en er is aan lijm en satéprikkers (2) maar 1 gram bij gekomen!
nu zit ik dus op een gewicht van 71 gram, straks plak ik de vleugelhelften aan elkaar, en komt de spar ertussen.
ik verwacht een gewicht van 73 gram.
dan kan ik 2 dingen doen:
-gaten erin maken (gewichtsbesparing en folie erover (dan ben ik van de mishandelingsgaatjes af:p)
-plak band over de gaatjes plakken en daarna 2 of 3 laagjes dunne glitza erover.

ik persoonlijk ben denk ik toch voor het 2e, omdat ik niet weet om het gaten boren wel goed gaat.

nu maar eerst even de 2 vleugelhelften aan elkaar plakken!
 
Plakband lijkt me geen goed idee. De lak zorgt niet echt voor een laagje en al helemaal niet over het plakband. die lak veeg je er meteen weer af. plamuur is denk ik een beter idee, voor of na het lakken.
 
er komt ook niet veel gewicht op de gaatjes te staan hé, het zijn meestal kleine deukjes
op één reep na:( er zaat een korrel triplex tussen de schuurplank en de vleugel:(

wat raden jullie aan kwa v stelling? 20 cm op de tip lijkt me best veel (10 cm elke kant)
 
Lak over plakband zou ik idd zeker niet doen, dat gaat er zo weer af. De vleugelhelften aan elkaar maken met satestokjes, ik ben bang dat dat niet sterk genoeg gaat zijn (of je moet nog iets anders gebruiken zoals glasvezel en epoxy)

Natuurlijk makkelijk te testen door de vleugel een keer op volle kracht om je heen te zwaaien (niet loslaten!), als het houdt komt het wel goed ;)

Verder zou ik me om die paar deukjes en gaatjes helemaal geen zorgen maken. Wel even goed behandelen met PU zodat er geen vocht in kan komen maar verder lekker laten zitten :P Ik ken iemand (uit emmen, maar noem geen namen ;) ) die vloog met een mini waarvan een stuk hoogteroer miste, de vleugel vol deuken zat, het rompje tig keer gerepareerd was... En toch vloog het prima :)
 
folie erover lijkt me persoonlijk gestrooomleinder, mooier, en je hebt de deukjes niet meer.

is 75 wat het straks waarschijnlijk gaat wegen een goed gewicht?
in het midden wou ik zoals in de handleiding: inprikken met priem (stuk of 100 mini gaatjes, voor extra lijm-oppervlak)
en dan paar saté prikkers (2 ofzo door de helft) en dan in het midden een 4mm (ipv 1,5mm) triplex

ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt, enz...., dus denk niet dat dat zo makkelijk gaat,
vandaar dat ik dus bovenstaande manier wil gebruiken voor het midden, en dat lijkt mij, sterk genoeg?
 
Hallo Trampo,

folie erover lijkt me persoonlijk gestrooomleinder, mooier, en je hebt de deukjes niet meer.

Die deukjes kan je voor een groot deel laten verdwijnen door het een beetje vochtig te maken. Een natte vinger is vaak al voldoende. Het hout zwelt een beetje op, laten drogen en even naschuren.
Of nat maken en droog strijken met een warm(heet) strijkijzer.
De stoom die ontstaat doet het hout uitzetten.
Ook hier naschuren.Diepe gaatjes of krassen die moet je plamuren.
Instant-vulmiddel van Alabastine werkt prima.

is 75 wat het straks waarschijnlijk gaat wegen een goed gewicht?
Prima niets aan doen. Niet moeilijk gaan doen met gaten.
Gewoon twee of drie dunne laagjes PU-lak opbrengen.
Net wat al geschreven is, eerst "dik" opbrengen en dan weer alles eraf vegen.


in het midden wou ik zoals in de handleiding: inprikken met priem (stuk of 100 mini gaatjes, voor extra lijm-oppervlak)
en dan paar saté prikkers (2 ofzo door de helft) en dan in het midden een 4mm (ipv 1,5mm) triplex
Sate prikkers zijn niet nodig.
De gaatjes, 100 zijn er wel heel veel.
Gewoon met een sate-prikker gaatjes prikken op een mm of 5 van elkaar.
Diepte, een millimeter of 4 - 5

Let op dat je een goede passing hebt, zonder kieren.
De delen moeten netjes aansluiten.
Zet eerst de vleugel delen aan de onderzijde met schilderstape aan elkaar.
Klap de vleugel over het tape terug en smeer de epoxy goed in de gaten.
Smeer hierna beide oppervlakken goed in met epoxy.
Klap de vleugel weer dicht en leg deze in de juiste V-stelling weg.
Aan de bovenkant zal er aardig wat epoxy uit worden gedrukt.
Veeg dit weg met een doek.
Laat de epoxy uitharden.

4 mm versteviging is overkill, maar kan wel.

wat raden jullie aan kwa v stelling? 20 cm op de tip lijkt me best veel (10 cm elke kant)
Ja dat lijkt veel maar echt nodig. Gewoon 10 cm per zijde dus.

ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt, enz...., dus denk niet dat dat zo makkelijk gaat,
vandaar dat ik dus bovenstaande manier wil gebruiken voor het midden, en dat lijkt mij, sterk genoeg?
Het midden hoeft niet te worden verstevigd met glas en epoxy.
De delen gewoon met epoxy aan elkaar lijmen en een triplex versteviging maken, meer is echt niet nodig.

Frans
 
Als je deukjes in je vleugel hebt (geen materiaal weg hoop ik) dan kun je die plek nat maken en daarna met een strijbout verwarmen.
Het hout zal uitzetten, et voilá, weg deuk! Even ged laten drogen en daarna evt. nog een beetje schuren om het weer mooi glad te maken.
Dit werkt zelfs met een schuimvleugel met glas/koolstof indekking...


Groeten en succes,

Erik.
 
hallo! hier ben ik weer hoor:p

de vleugel is nu bijna af:D ik heb dus alles aan elkaar gelijmd, nu zit het 3mm koolstof vooraan,
het bevestigingsplaatje voor de m4 nylon bout (ik gebruik m4), en het spar van 4mm triplex!
ik heb net even met de strijk ijzer en water de deukjes weggewerkt, en dat ziet er veel beter uit zo!
nu heb ik alleen een probleem, de vleugel is bij de tips (waaar wat meer deukjes zaten)
een beetje gaan buigen, dus nu heb je als het ware een vleugel met iets rol erin.

dit heb ik gewoon proberen terug te buiken, en nu is ie weer goed, maar vertrouw het toch niet helemaal.
ook heb ik geplamuurd met Alabastine snelplamuur (voor hout, polystryeen, staal)
over een uurtje klaaar dusdan even schuren.
V stelling is op de tip 17,5, beetje weinig, maar zat vast toen ik het nog wou veranderen.

over de glitsa, dat is meubellak, te verdunnen met alcohol of iets dergelijks, zal zo ff kijken.
dit lijkt mij wel goed, de eerste laag dus neit verdunnen en dik erop endaarna wegvegen?
is dit zodat het intrekt in het hout en iets sterkte geeft en meteen het glad maakt?
en de 2e laag verdunnen? of hetzelfde als hierboven?

vleugel weegt nu: 75 gram, moet nog wat worden geschuurd, en glitsa erover.
dan weegt hij meer als 80 gram ben ik bang, is dat niet teveel?

groeten ike (ik zal zo even foto's plaatsen)
 
de vleugel is nu bijna af ik heb dus alles aan elkaar gelijmd, nu zit het 3mm koolstof vooraan,
het bevestigingsplaatje voor de m4 nylon bout (ik gebruik m4), en het spar van 4mm triplex!
ik heb net even met de strijk ijzer en water de deukjes weggewerkt, en dat ziet er veel beter uit zo!
nu heb ik alleen een probleem, de vleugel is bij de tips (waaar wat meer deukjes zaten)
een beetje gaan buigen, dus nu heb je als het ware een vleugel met iets rol erin.

dit heb ik gewoon proberen terug te buiken, en nu is ie weer goed, maar vertrouw het toch niet helemaal.

Ja, het is uitkijken geblazen.
Vooral niet te veel water gebruiken en alleen plaatselijk verwarmen.
Heb je de vleugel alleen terug gebogen of heb je ook wat warmte gebruikt?

over de glitsa, dat is meubellak, te verdunnen met alcohol of iets dergelijks, zal zo ff kijken.
dit lijkt mij wel goed, de eerste laag dus neit verdunnen en dik erop endaarna wegvegen?
is dit zodat het intrekt in het hout en iets sterkte geeft en meteen het glad maakt?
en de 2e laag verdunnen? of hetzelfde als hierboven?
Je hoeft helemaal niet te verdunnen.
Gewoon erop "smeren" en weer afvegen.
2e en 3e laag op dezelfde manier en ook niet verdunnen.
Ik heb geen ervaring met Gltsa.
Ik weet wel dat er verschillende soorten zijn.
Gebruik in ieder geval geen vernis op waterbasis.

vleugel weegt nu: 75 gram, moet nog wat worden geschuurd, en glitsa erover.
dan weegt hij meer als 80 gram ben ik bang, is dat niet teveel?
Nee, joh.
80 gram is echt niet slecht.

Frans
 
super!
glitsa:
hoogwaardige parketlak voro kaal onbehandeld hardhout (lijktme neit zo erg op balsa?). ook toepasbaar bestaande glitsa glans laag.

m'n staartdelen wegen nu 10 gram! moet nog wel mooi vooraan worden rondgeschuurd, maar 10 gram lijkt me veel!
 
Laatst bewerkt:
licht er ook aan wat voor balsa je hebt, mijn staartdelen kwamen kant en klaar met roerhoorntjes, torsieveertjes en tape uit op 5.5 gram samen. ik heb ze gemaakt uit 2.5mm balsa en het plankje woog volgens mij 27 gram.
 
mijn plankje woog 34 gram en zonder torsieveer een hoorntjes al 10 gram, dikte is 2.2 mm

ik heb even teruggebogen maar dat lukte niet zo, dus met strijkijzer en water opnieuw, maar dan aan de ander kant, is glad, en nu rechter,
het lijkt alleen alsof hij steeds niet perfect parrallel loopt met de knik (middenin dus)

nu bij elkaar weegt het 106 gram!:D
daar komt dit nog bij:
-servo's (12 gram)
-ongvanger (5 gram)
-accu?? (dacht aan 400mah 1 cells, weegt 10 gram)
-afdekkapje
-pylon voor hoogteroer
-roerhoorntjes + visdraad + torsieveer
-neus nog een klein beetje balsa
 
Laatst bewerkt:
kan niemand me vertellen of de staartdelen teveel wegen of niet? ze wegen 9 gram,
ongeschuurd en ongelakt. dan komt er wel veel lood in de neus ben ik bang:(

straks is even rompje bijschuren en lakken met glitsa

ik ga straks ook even de vleugelpin lijmen, alleen, ik heb geen 0.8mm triplex,
kan ik dit vervangen door onder en boven plastic plaatje te plakken met secondenlijm? (4 stukjes in totaal)
 
Laatst bewerkt:
het enige nadeel is dat je het met erg veel lood inde neus moet compenceren. ze zeggen wel eens 1 gram in de staart is 5 in de neus. dus als je op je staart 4 gram kan besparen kun je 20 gram besparen in de neus, dat is al weer 24 gram op het totaalgewicht ;)
dus als je met dat extra gewicht genoegen neemt kan het wel, 34 gram was wel erg zwaar voor een plankje, je kan denk ik beter op zoek gaan naar een plankje dat iets lichter is (10 gram per mm dikte)
 
mischien een idee om depron staardelen te maken? met koolstof erin uiteraard. weegt nog geen 4 gram namelijk, en is minstens zo sterk, glad.

klopt het dat je met de PU lak achteraf even iets moet schuren om het glad te krijgen?
bij mijn glitsa is dat wel het geval, namelijk.

kwa setup zit ik goed? een 400 is mischien veel maar is beter als lood denk ik zo,
en dan kan ik uiteraard nog lichtere staartdelen maken dan hoef er helemaal geen lood meer bij mischien:)
over de verdeling 1 gram staart is 5 gram neus, is heel makkelijk te berekenen! je met de afstand tot de staart vanaf het evenwichtspunt (tussen 6 en 7 cm)
en je neemt de afstand tot de plek waar je eventueel lood wil plaatsen.
als je dan de afstand tot de staart, deelt door de afstand tot de plek waar de lood komt, krijg je een getal.
gewicht in staart X dat getal = gewicht op de plek waar lood moet. (om hem even recht/schuin te laten hangen) als daarvoor
bij de mimi zo te zien MAXIMAAl 2.7X
 
Laatst bewerkt:
ja dan gebruik je natuurlijk de regel ΣM=0
deprom zou missschien kunnen maar dan moet je dnek ik ook gaan glassen en dan kom je ongeveer op hetzelfde gewicht uit of zelfs meer dan wanneer je gewoon een nieuw plankje koopt. en twee staartdelen opnieuw maken is ook weer niet het einde van de wereld.
 
of gaten maken inde balsa staardelen, opvullen met depron, mooi schuren, en lak erover.

ik moet anders naar de winkel voor 1 plankje. lijkt me beetje overdreven.
 
tja, lijkt misschien overdreven maar scheelt wel veel op het eingewicht.. je kan eventueel wel gaten in je staart maken en bespannen met oralight, dan wel light gebruiken anders heeft het geen zin
 
Trampo, zet het ding gewoon in elkaar. Tja, dan wordt hij misschien een beetje zwaar, so what? Je gaat een tijdje vliegen met dit kistje, in de tussentijd lees je dit draadje nog eens HELEMAAL door en dan bouw je een nieuwe. Kosten zijn zeer beperkt, alleen een beetje hout nodig, elektronica trek je uit de V1. Je hebt dan inmiddels veel geleerd, weet wat je anders zou (en zult) doen en de volgende die je bouwt wordt een stuk mooier.
Succes!
 
is natuurlijk ook een optie. mijn eerste mini zag er niet uit, alleen de vleugel woog al 130 gram ofzo. totaalgewicht van rond de 200 gram ofzo. maakte me niets uit want ik was al helemaal blij dat ik iets vliegend had gebouwd. was destijds mn eerste kist uit balsa die ik ooit gebouwd he.

maar uit dat model heb ik wel heel veel leermomenten kunnen halen. mn tweede mini werd al stukken mooier en de 3e nog beter.
 
Back
Top