MiMi DLG

Ike,

k ga straks ook even de vleugelpin lijmen, alleen, ik heb geen 0.8mm triplex,
kan ik dit vervangen door onder en boven plastic plaatje te plakken met secondenlijm? (4 stukjes in totaal)

Deze snap ik niet helemaal.
Waar wil je het 0.8 triplex nu "plakken"
De vleugelpin die in het middel in de voorlijst zit behoeft niet te worden verstevigd.
De pin zit ongeveer 4 cm diep in de vleugel en dit is stevig genoeg.
Als je model nu al iets zwaarder wordt moet je natuurlijk niet overal extra onnodige dingen op gaan plakken!

klopt het dat je met de PU lak achteraf even iets moet schuren om het glad te krijgen?
bij mijn glitsa is dat wel het geval, namelijk
Ja klopt, gewoon tussen de lagen schuren met 400.

Gewoon afbouwen en kijken wat die weegt.
Net wat Raymond zegt, de tweede wordt veel beter als je de ervaringen uit de bouw van de eerste gebruikt.

Frans

hallo frans,

met plaatjes plakken bedoel ik ter versteveing van de vleugelpin waarje hem mee gooit.
niet de bevestigingspen, ik heb daar ook niks aan verstevigd voor de rest.
ik bedoel de pin waarmee je gooit, waar 0.8 mm versteviging moet van triplex.
bij de modelbouwwinkel was 0.8mm triplex 11 euro, 25 bij 50 cm, terwijl ik maar 10 bij 5 nodig ben.
heb ik dus ook niet gekocht, beetje zonde geld vind ik.

ik zoek dus nog een vervangend materiaal, ik dacht aan plastic met secondenlijm ertussen.

nou, ik heb is geprobeerd, zoals jullie zeiden, bouwen en vliegen!:p
tot nu toe ben ik al flink opgeschoten met bouwen!
ik ben ook echt tevreden, wel wat tegenslagen gehad, maar is wel weer gauw opgelost.

nu loop ik toch even vast, het vleugelpenntje, waar je hem mee gooit dus, wou ik er op deze manier inlijmen:
-boren
-secondenlijm er iets in, zodat het niet meer zo makkelijk uitscheurt
-4 plastik stukjes erop plakken met secondenlijm, daarna gaatje erin maken dat
de pin erdoor kan,
-pin erinlijmen met epoxy
zou dat sterk genoeg zijn?

de vleugel is nu weer mooi recht, achterlijst erop, iets bijschuren, en lak erover.

ik heb voor de roeren 0.5 mm verenstaal, ik kon dunner kopen maar dat leek me wel heel dun,
achteraf toch wel beetje te dik. ik heb nu de afstand tussen de 2 knikjes 2,5 a 3x zo lang gemaakt
als aangegeven, om minder kracht op te wekken.
zouden m'n servo's dit aankunnen? (hxt 500)

hoeveel graden uitslag moeten de roeren trouwens hebben maxiamaal?

Je kunt het torsieveertje ook zo maken dat je hem maar een kwartslag ( in plaats van een halve slag) hoeft te draaien om op te spannen. dan zal het wel lukken met wat dikker draad. Dat met die plasticjes om de werp pin is helemaal geen gek idee denk ik, maar misschien moet je het wat opruwen zodat het beter vat heeft op de vleugel.

Ben nieuwsgierig naar het resultaat!

Je HTX-jes trekken dat makkelijk hoor! Ik gebruik 0.8mm verenstaal, hoek tussen de pootjes ongeveer 135 graden en dat is geen enkel probleem..

Benieuwd naar de foto's (en naar hoe het vliegt!)

nou, hier is ie dan:D
je ziet trouwens ook de depron verwerkte staartdelen:D

nog te doen:
-hoogteroer op pylon lijmen (zit nu voor de "sier" met plakband vast)
-single pull systeem aanbrengen
-werppen erinlijmen
-servo's, ontvanger, lipo inbouwen
-evenwichtspunt goedbrengen met lood (accu niet zwaar genoeg namelijk:()
-achterlijst lijmen+schuren
-vleugel lakken (hoogte roer ook nog) en schuren
-maidenen!

ik vind dat hij er tot nu toe super uitziet! vooral omdat dit m'n eerste balsa kistje is.
hij weegt nu: 125 gram, daar zittende servo's en ontvanger er al even in geduwd.
accu erbij is 10 gram, voltage booster om 1cells lipo naar 5 volt te brengen (moet toch extra gewicht in neus)
dat is 15 gram aan elektronica, bij elkaar: 140 gram!
daar komt uiteraard nog wel wat aan gewicht bij, ook de lak van de vleugel, maar ik ben toch zeeeer tevreden!

Ike,

Dat ziet er goed uit:-D
Met het gewicht komt het dus wel goed.
Het kan zijn dat je wat lood in de neus nodig zal hebben om het zwaartepunt goed te krijgen.
Als je rond de 150 gram uitkomt is dat prima.
Aha de versteviging van de werppen.
Verstevigen met kunststof plaatje, ja dat moet kunnen.
Wat voor kunststof wil je gebruiken, iets van 1 mm ABS of iets dergelijks?
Ga je ook kunststof gebruiken voor de vleugelbout ring?

Frans

mwoa, het gewicht is inderdaad wel goed, maar de staart weegt alsnog best veel,
er moet volgens mij nog 10 gram extra lood bij:O om heb in evenwicht te krijgen
ik verwacht rond de 160 of meer, lijkt me alsnog redelijk goed:D

de versteviging van de werppen, doe ik met verpakkingsplastic. jeweetwel, dat spul dat
altijd om bijvoorbeeeld een sd kaartje enz.. zit. die rotverpakkingen!:p
daar zit redelijk dik plastic aan en met secondelijm nu (heb er één stukje opgeplakt) zit het supervast!
ik heb zo'n gevoel dat dat al wel genoeg is, dat er niet 2 stukjes plastic moeten (2 boven en 2 onder is 4 toaal)
ipv 1 stukje (boven 1 en onder 1, samen 2 stukjes)
het zit in ieder geval echt strak, verbaaste mij ten zeerste, niet zo bang meer dat dat uitscheurt.

iik gebruik voor de staart trouwens visdraad:O ik weet dat het zeer afgeraden wordt, maar ik begrijp
niet helemaal waarom. m'n staaldraad 0.5 mm verenstaal zorgt er nu voor dat het roer 60 graden staat vanaf middelpunt.
is dat te weinig of wel goed? hoeveel uitslag moeten de roeren eigelijk hebben? (30 graden llijkt me genoeg uitslag)

vandaag maar even de werppen erin lijmen, het hoogteroer op de pylon lijmen, en de roerhoorntjes (koolstof) erin lijmen

Waarom geen visdraad? Neem eens een metertje en trek er aan weerskanten aan. Moet je eens kijken hoeveel rek daar in zit (minimaal 10%)! je kunt je voorstellen dat je roeruitslagen niet erg nauwkeurig zullen zijn zo. De bedoeling is een draad zonder rek te nemen (daarom ook Dyneema, gevlochten vislijn).

Als je daar niet aan kunt komen stuur me een PM dan stuur ik je een meter op.

Ik vlieg nu al best een tijdje met ijzergaren. Niet ideaal, maar werkt wel en rekt niet. heb alleen het vermoeden dat het nogal op luchtvochtigheid en temperatuur reageert, maar voor eerst is het goed genoeg. Je kunt altijd bij de viswinkel nog een een klos gevlochten dyneema halen. Dat rekt niet heb ik me laten vertellen en is glad.

ik heb in mijn twaspi (asperin romp met twister vleugel) als aansturing 0.3mm verenstaal zitten zonder problemen, het belangrijkste is dat je stuurlijnen hebt waar geen rek in zit

Ik gebruik gewoon vislijn hoor. Berkley Fireline van 10.2Kg. Wel hang eerst een paar meter aan een enorm blok lood voor een nachtje minimaal. rekt idd eerst een beetje, maar na dat voorrekken heb ik mijn mini en mijn 1.5m met twisterromp nog niet 1 keer hoeven bijspannen ofzo. Tis wel een beetje glad spul, dus bij het roerhoorntje maak ik een knoopje en dan een drupje CA erop. Bij het servohoorntje heb ik het lijntje door het gaatje in het hoorntje en daarna een paar keer rond het schroefje. Schroefje goed aandraaien en niet meer aankomen :).

in mijn 1e had ik ijzergaren, maar dat is toen een paar keer gebroken door slijtage. vislijn slijt niet echt, ookal schuurt het ergens langs.

Ik heb vandaag een foto binnen gekregen van één van de pakketbouwers. Hij heeft er iets bijzonders van gemaakt. Het gewicht is wel wat hoog geworden: 220 gram :shock:. De hele vleugels zijn bespannen, ik weet niet met wat voor folie. De eerste vluchten moeten nog worden gemaakt, dus het is nog niet te zeggen hoe goed het vliegt. Het gewicht is natuurlijk erg hoog, maar een niet-wedstrijdvlieger kan er mogelijk toch veel lol mee hebben. En anders zie ik hem wel verschijnen aan het duin (de bouwer staat vaak bij me op Langevelderslag).

713349dceba94a52f.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
maar wel een leuke vorm ondanks het gewicht, moet het was op die meeuw gaan lijken ofzo?? :lol:

waarom is ie uiteindelijk zo zwaar geworden dan? de staart zwaar gebouwd met als gevolg dat er veel lood bij moest?

Sietse, die vislijn van jou is.. Dyneema :)
staat er niet op, maar kan goed kloppen op zich ja :).

Leuk ding Ray, idd beetje een meeuw, ideaal voor aan de helling! Die zie ik nog wel een keertje daar vliegen dan!

Ik ben ook weer bezig met mijn nieuwe mini. wat een gepruts met die stekkertjes...
Teaser: 6 pennetjes 2 servo's? nope, 6 pennetjes, 4 servo's :)
hpim0612.jpg

hmmzzzz 4 servo's?? gaat steeds beter met de opkomst van rolroer mini's in nederland! leuk man. moet je nog de exacte v-stelling in graden weten van de blastini sietse?

Raymond,

Dat ziet er... anders uit.
Tja een beetje zwaar maar kan wel, zeker aan het duin.
DLG-en zal best gaan, lekker hoog gooien.
Ik denk dat het zweven ook best nog aardig zal gaan.
Theo heeft zijn MiMi eens op 210 gram gevlogen, ging prima. (stond wel wat wind, Odoorn 2008, toch Theo?)

Back