MiMi DLG

moet ik een worp maken met zo'n aanloop of zoals aangegeven staat in de handleiding van de fling?
doe ik het in mijn filmpje goed of mag er een extra aanloop bij (zoals in het f3k filmpje van "dlg launch techniek")

groeten ike

Laatst bewerkt:
Even 2 foto's van mijn vooruitgang... het gaat niet snel helaas, kan me voorstellen dat het een 2e keer een stuk sneller zal gaan.

Maar goed, de 4 vleugeldelen zijn uitgesneden, 1 tip is klaar voor Oralight. De gaten in de tip zijn niet perfect gelukt, maar goed, hopelijk gaan de volgende gaten iets beter.

Foto-7LPJRD6K-D.jpg

46 gram, incl servo's en ontvanger, draden servo's worden nog ingekort. Er moet natuurlijk ook nog een hoogteroertje op en een accu erin.

Foto-TWSVJTN3-D.jpg

Het zou mooi zijn als ik met de vleugel onder de 75 gram kan blijven, ik ben benieuwd.

er zit in de zijkant een schakelaartje ingebouwd, zodat ik niet altijd het plakband van het kapje af hoef te halen

groeten ike

Ike,

Ik zat net nog even te kijken naar de foto's van jouw MiMi en zag die opmerking over een schakelaartje. Heb je de schakelaar wel zo ingebouwd dat de 'aan'-stand naar achteren is en de 'uit'-stand naar voren?

Het zou jammer zijn als de schakelaar er andersom in zit en de schakelaar na een paar buiklandingen naar achteren schuift, jij vervolgens dat kistje weer de lucht in smijt en blijkt dat ie onbestuurbaar is.

Je zult er waarschijnlijk aan gedacht hebben, maar omdat de schakelaar zo dicht bij de bodem van de romp zit vroeg ik mij dat af.

Groeten,

Johan

uiteraard, hij staat naar achteren aan, hier ergens heb ik een keer een verhaal gelezen dat iemand tegen een tak of iets dergelijks aanvloog (erlangsheen) en dat daarna de ontvanger uit stond:p

ik heb onder andere de schakelaar zo gezet omdat bij de worp er zo veel wind langkomt
dat die wind de schakelaar mischien kan uitduwen, dit is natuurlijk grote onzin, maar als je
bij ons op de club sommige mensen hoort zeggen dat wind veel kracht heeft:p

ah nee! net een crash! #^##$^^$%&# shit!

ik wou even thermiek opzoeken omdat ik dacht dat er nu wel thermiek was, de mimi vloog heel raar,
hij viel soms weg, hij zweefde niet echt mooi, en als ik dacht dat ik thermeik gevonden had,
en rondjes ging vliegen, zakte hij weer weg, echt raar.

op een gegeven moment wou ik m'n "rondje" afmaken ("landings aanvleigen") en toen knalde
ik tegen hett doeltje aan, ik dacht dat ik er 2 meter achter zat. echt #$^^$!
nu is het rompje dwars doormidden!! vlak achter het zwaartepunt (ongeveer 10 cm achter de voorlijst)
vlak voor de bevestiging van de nylon schroef. oh, ik baal er echt van! nu ben ik hem
aan het proberen te lijmen. waarschijnlijk gaat dat wel goed.

maar wie kan mij vertellen waarom dat rare vlieggedrag? het leek totaal niett meer te zweven,
heel raar. mischien kwam het omdat de tipverdraaing er bijna uit was (door dat gedoen van paar berichtjes eerder)
maarja, raar, heeel raar.

edit: oja, hij wou ik niet goed naar rechts vliegen (terwijl het veertje het roer automatisch naar rechts trekt!) heel raar
dit was dan wanneer ik haaks op de wind vloog met de neus naar rechts dus dat de wind van de linkerkant van het vliegtuig aankwam.
er was trouwens wel erge draaiwind

groeten ike

Laatst bewerkt:
Ik ben wel eens gecrasht omdat na een onzachte landing het kristal een beetje los was gaan zitten. Misschien was dat bij jou ook het geval.
Altijd je kristal met een plakbandje 'zekeren'.

kristal is altijd gezekerd bij mij met plakbandje, maar hij is daardoor ook niet gecrashed, en dat rare sturen, dat komt mischien door wind, het is wel heel raar

Laatst bewerkt:
Ike,

Da's balen, hoop dat je hem kan maken.

Dat rare vliegen kan van alles zijn.
Maar je schrijft dat het erg onrustig was in de lucht.
Zeker als je in de buurt van gebouwen en bomen vliegt kan het achter deze obstakels bij wind aardig turbulent worden.
Je kan ook die vervelende kabouter op je kist hebben gehad.
Kabouter????
Ja dat ventje dat op je kist gaat zitten net als je naast een thermiek bel zit.
Zakken als een idioot, soms vanaf een meter of 20 in een paar seconden beneden.

Frans

Bij mij zat er een kaboutertje met mijn servo's te klooien volgens mij. Hoog na de worp djitterde alle servo's even. Weet nog niet waaraan het lag, moet de accu nog even doormeten en hoop dat dat het was...

Kaboutertjes zijn idd erg lastig en soms zelfs gevaarlijk...
Ook uitkijken als je op een grasveld gooit, die lui bouwen holletjes en als ze toevallig net eruit komen als je gaat gooien, glij je er zo over uit!

nou, even weer een update, wat jullie met de kabouters bedoelen snap ik echt niet:p
het ziet er in ieder geval wel geinig uit:p

net weer even gevlogen met gerepareerde mimi, ik had er ook weer de oude tipverdraaing ingezet,
waardoor hij goed vloog.
dus net even testen rond 8 uur, wel wind, naar mijn idee is er dan geen thermiek meer,
maar, het vloog echt super, het leek net hellingzweven:O tenminste, die techniek gebruikte ik,
zo bleef de mimi mooi 15 seconden op precies dezelfde hoogte, waarna hij rustig wegzakte, en ik de vlucht mooi beeindigde

paar keer vaker gegooit, super! jammergenoeg neit meer zo super als de 1e vlucht, maarja.
er is trouwens wel een klein beetje draaiwind, maar opzich wat het geen supergroot probleem.
dat hij zo vloog, komt denk ikdoor de windstoten, ineens ging eht vleigtuig weer een meter hoger,
met dezelfde snelheid (hij stond vrijwel stil tov de grond) en toen zakte hij weer iets terwijl
ik indraaide, en woep! weer een stootwind, zitje weer een meter hoger, dat ongeveer 15 seconde lang dus:D

daarna jammergenoeg ene enorme tegeslag, volgens mij heb ik iets met voetbalgoaltjes,
vooral de stalen. leuk hoor, 2e keer tegen het doeltje, weer de romp:p dwars doormidden:p

wel jammer, vooral omdat het nu juist zo leuk vloog, maarja, net even gerepareerd, en maar op naar de volgende crash:)
ik houd de moet erin!!:D

groeten ike

Je bent in ieder geval géén ezel - een ezel stoot zich geen twee keer tegen dezelfde steen ;)

Heerlijk toestel is de mimi he.. Wanneer kom je naar een NK? Gezellig :)

Mijn polyhedral vleugeltje is klaar om gefolied (oralight) te worden. Er moet alleen nog een gat in voor het breekboutje. De vleugel ligt er nu los op, daardoor niet helemaal recht, maar volgens mij is de vleugeldelen allemaal netjes gelijk en zou het vleugeltje er straks keurig recht op moeten zitten.

Foto-X78AXLGS-D.jpg

Foto-YTQOWWZO-D.jpg

Nu een vraag, ik heb dit draadje al vele malen doorgelezen maar heb volgens mij niet bij alle vleugels gezien dat de overgangsnaden ook nog eens met glas/epoxy versterkt is. Ik heb gaatjes geprikt en vervolgens secondenlijm medium gebruikt. Toch nog een matje erover en eronder met een beetje epoxy?

Graag jullie advies....

Ps. de polyknikjes zijn minder extreem dan ik had ingeschat nu ik het op de foto zie.

Ik zou het zeker nog even versterken met een licht matje, al was het maar om vervorming bij de worp te voorkomen. En de vleugel lijkt inderdaad vlakker met poly en dat merk je ook aan het vlieggedrag. Ik begin volgende week met een poly vleugel voor mijn bestaande mimi, wil alleen schuimkernen gaan snijden en dan helemaal glassen. Het wachten is nog op mijn regelbare voeding ;)

Heb bij mijn moeder in de tuin stiekem een keertje eentje van plastic neergezet, die viel wel mee...
Maar die luie donders met die pijpjes zijn irritant zwaar idd. en gevaarlijk voor een balsahouten vliegtuig! Moet je een "no smoking" sign op je Mimi plakken :).

Ike. waarschijnlijk zitten bij jou ook gewoon erg veel grondkabouters. Die rennen gewoon heen en weer met dat doeltje om je Mimi te vangen!

Nu een vraag, ik heb dit draadje al vele malen doorgelezen maar heb volgens mij niet bij alle vleugels gezien dat de overgangsnaden ook nog eens met glas/epoxy versterkt is. Ik heb gaatjes geprikt en vervolgens secondenlijm medium gebruikt. Toch nog een matje erover en eronder met een beetje epoxy?

Die gaatjes hoef je niet te prikken met CA, alleen bij Epoxy.
Bij CA hebben ze niet zoveel zin. CA is te dun.
Met Epoxy worden de gaatjes door de lijm opgevuld en geven meer lijm oppervlak.
Een lijmverbinding met epoxy is sterker.
Je kan het beste alle delingen verstevigen met wat glas en epoxy of PU vernis.
Doe een extra laagje glas op de tip deling van de werp vleugel aan de bovenkant.
Die wordt het zwaarste belast.

Frans

wanneer ik naar de NK kom? ik zou graag willen maar het is voor mij ongeveer 2 uur rijden:(
dan moeten m'n ouders me dus brengen. mischien vinden ze het niet erg, maar 2 uur is een beetje lang:p

de mimi is gerepareerd, maar, ik vlieg nu op een veldje, van ik schat 30 meter lang of iets dergelijks, bij 60 hooguit
aan de ene kant daarvan staan bomen, de andere kant tuinen + huizen (onder andere waar ik woon:D)

ik zal is een weiland opzoeken buiten af, of op de vliegclub natuurlijk (hulsen, nijverdal)
mischien zijn de omstandigheden hier op het veldjeniet goed genoeg.

moet je goed kunnen sturen om thermiek te bedwingen of gaat de mimi daadwerkelijk zo omhoog?
op vandaag na (wat volgens mij puur door wind was) heb ik nog nooit echt het gevoel gehad
dat het model zo vanzelf omhoog ding.

dat het model vandaag omhoog ging, kwam mischien wel door de bomen:) ik vloog vlak achter de bomen, de wind kwam van de bomen richting het veldje, en ik vloog iets lager als de bomen tegen de wind in. mischien door werveling oid achter de boom? thermiek om 8 uur 's avonds lijkt me namelijk een beetje heel raar:p

groeten ike

Back