MiMi DLG

Hallo Johan,

Ja je kan CA in combinatie gebruiken, maar is wel een geklieder en echt netjes krijg je het er niet op.

PU vernis gebruiken zoals je Epoxy zou gebruiken, werkt perfect, is goedkoop en makkelijk verwerkbaar.
Voor lamineren van weefsel (glas/kevlar/karbon) geen 5, 20 of 30 minuten epoxy gebruiken. Dit zijn epoxy's bedoeld om te lijmen.
Voor lamineren zijn ze niet echt geschikt, veeeel te korte verwerkingstijd.

Frans

Frans,

Bedankt, duidelijke aanvullende uitleg. Ik denk dat ik dan maandag PU vernis ga halen en dit is eens proberen in combinatie met glasmatten.

Jaap,

Nee de MiMi helaas niet gezien, dat zou leuk geweest zijn, maar de vlucht die ook over de Ginkelse Heide ging was van 16:10 tot ongeveer 17:30.
Mocht je interesse hebben, hier een links naar de foto's en een video.
Picasa-webalbums - Johan - Vliegen
Open dag Zweefvliegclub Deelen 2009 on Vimeo

Excuus, nu weer back on topic naar de MiMi!!!

Gisteravond nog veel zitten passen met de vleugel, en ik krijg die niet mooi recht op de romp, links ongeveer een centimeter hoger dan rechts, terwijl de vleugeldelen allemaal gelijk lijken te zijn en in gelijke hoeken ten opzichte van elkaar staan. Morgen maar weer eens kijken. Al met al duurt de bouw bij mij een stukje langer dan de 3 bouwavonden die ervoor staan. Maar goed, geen probleem, ik wil het ook zo goed mogelijk proberen te doen en de volgende keer zal het een stuk sneller gaan.

Groeten,

Johan

Sietse, heb je alle servo's in de romp zitten? Dan wil ik er wel graag een foto van zien! :)
servo's in een romp? Hoe ouderwetsch ;). Mijn vorige had dat al niet meer...
Foto's komen nog, eerst nog wat knutselen.

De romp kan je je alvast voorstellen in je hoofd: bedenkt zo'n accupakje van bidproduct met een corona synth ontvangertje erachter. That's it :).
Zit alleen nog te twijfelen over de antenne. Misschien dat ik hem door de staart naar achter leid en dan verlengen met koperlakdraad. Maarja, oorspronkelijk zijn die antennes van corona erg lang, dus moet er een stukje af en daarna weer een stuk eraan... maar hoeveel?

sietse, in mijn twaspi (twister vleugel, aspirin romp) ligt ook een corona. daar zit de ontvanger ook in de pook en die loopt er dan achter uit met een lengte van iets van 50cm. verder nooit problemen mee gehad qua berijjk, moet ik het morgen even voor je nameten?

loopt eruit? Verlengd bedoel je dan toch? Lijkt me prachtig als je het even na kan meten idd :).

Bij mij steekt hij dus standaard al een aardig stuk eruit. 38 cm om precies te zijn. ontvanger dus in de romp, standaard antenne door de staart naar achter en dan heb ik nog 38cm er buiten bungelen. De twijfel is nu dus: OF zo vliegen, Of 38cm eraf en dan een lengte koperlakdraad eraan (hoe lang?). Of wat extra koperlakdraad aan die 38cm nog vast....

Of gewoon even testen met keuze 1...

Laatst bewerkt:
loopt eruit? Verlengd bedoel je dan toch? Lijkt me prachtig als je het even na kan meten idd :).

Bij mij steekt hij dus standaard al een aardig stuk eruit. 38 cm om precies te zijn. ontvanger dus in de romp, standaard antenne door de staart naar achter en dan heb ik nog 38cm er buiten bungelen. De twijfel is nu dus: OF zo vliegen, Of 38cm eraf en dan een lengte koperlakdraad eraan (hoe lang?). Of wat extra koperlakdraad aan die 38cm nog vast....

Of gewoon even testen met keuze 1...

Ik vlieg de laatste tijd ook met die ongeveer 38cm erachter bungelen. Tot nu toe nog geen storing mee gehad... Mijn zichtgrens van een MiMi ligt op ongeveer 400m, dus ik heb de beloofde full-range (1mile+) toch niet nodig...

Jaap

Laatst bewerkt:
Heb vandaag even getest, Aangezien jij er ook zo mee vliegt jaap, moet het wel goed zijn. Reikwijdtetest was goed. kon doorlopen tot ik de handsignalen amper meer zag en het toestel lag op de grond.
Enige probleem was wel dat een draadje van mijn rechter rolroer los was gegaan van de ontvanger.. soldeerbout niet bij me, dus dan maar zonder rechter rolroer.. Wel jammer, kon dus niet flapstanden proberen en rollen maar met 1 roertje... Naja, heb altijd nog hoogte en richting.

Hij is lekker stil geworden en gaat goed hard. "dead air" zonder flaps s'avonds was 1m20 na een prutworp... hehehe. Werpen ging nog niet heel lekker, mijn blade zit nog iets te recht en is nog iets te scherp. 7.8 gram loodkogeltjes voorin gedaan en nu zit hij neutraal. Misschien binnenkort met nog wat meer gaan testen, maar eerst mijn rolroer aan de praat krijgen. Totaalgewicht incl lood zat nu op ongeveer 166 gram.
hpim0689.jpg

Hoorntjes van de rolroeren kunnen nog ingekort worden en ja, ik heb weer eens mooie stalen bouten erin gegooid :). (geen 8.8 inbus jammer genoeg)
Waren weinig kaboutertjes hier gelukkig! Alleen dan die ene die dat rolroerdraadje los geknaagd had...

Vanavond net voor sluitingstijd even bij de Gamma geweest. Ze hadden Rambo Pantser vernis in 500ml potten, maar niet in de 250ml potjes. Ze hadden wel Rambo Pantser Jacht in 250ml, stond in hetzelfde schap ziet er hetzelfde uit alleen heeft een beschermingsfactor van 9 in plaats van 6. Kan ik dat dan ook voor de vleugel gebruiken of moet het echt Pantser Vernis zijn?

leuk sietse!!! dead air van 1.20 is erg netjes. ach jij bent gewoon gek genoeg om met 1 rolroer door te vliegen....
die gaan we in actie zien op odoorn dus..

Sietse, mijn eerste reacie: wow. Tweede reactie: Wow! ;)
Mooi strak vleugeltje én dead air tijden die in de buurt komen van een F3K kist.. Hoe heb je die romp zo mooi gekregen & verkoop je die ook?

Ik ben benieuwd in Odoorn..

Vanavond net voor sluitingstijd even bij de Gamma geweest. Ze hadden Rambo Pantser vernis in 500ml potten, maar niet in de 250ml potjes. Ze hadden wel Rambo Pantser Jacht in 250ml, stond in hetzelfde schap ziet er hetzelfde uit alleen heeft een beschermingsfactor van 9 in plaats van 6. Kan ik dat dan ook voor de vleugel gebruiken of moet het echt Pantser Vernis zijn?

Madduc,

Beschermingsfactor, lijkt wel zonnebrand.
Ik zou daar niet naar kijken.
Dit cijfer geeft waarschijnlijk aan hoe goed de lak bestand is tegen weersinvloeden als zon en regen.
Niet echt interessant je MiMi zal zeker geen 5 jaar aaneensluitend worden blootgesteld aan zon of regen. (of je moet hem in een hele hoge boom parkeren)
Zelf heb ik PU-vernis voor binnen gebruikt.
Gaat prima.
Zoek eens een paar pagina's terug, daar staat een plaatje.
Ook staat omschreven op welke manier je de vernis aan moet brengen

Hee Sietse,

Geinig kissie zeg.
Op naar de volle pot, 1000, 1000, 1000,......
Maar lijkt niet echt op een MiMi.

Frans

Laatst bewerkt:
Madduc,

Beschermingsfactor, lijkt wel zonnebrand.
Ik zou daar niet naar kijken.
Dit cijfer geeft waarschijnlijk aan hoe goed de lak bestand is tegen weersinvloeden als zon en regen.
Niet echt interessant je MiMi zal zeker geen 5 jaar aaneensluitend worden blootgesteld aan zon of regen. (of je moet hem in een hele hoge boom parkeren)
Zelf heb ik PU-vernis voor binnen gebruikt.
Gaat prima.
Zoek eens een paar pagina's terug, daar staat een plaatje.
Ook staat omschreven op welke manier je de vernis aan moet brengen

Bedankt voor de reactie Frans,

Het plaatje had ik inderdaad vooraf bekeken, sta je daar in de winkel en natuurlijk net niet dat potje vernis in het schap, behalve dan 750ml. Vandaar dat ik hoopte het ook met deze te kunnen doen, zelfde etiket maar een andere titel..... hmm toch maar terugbrengen dan.

@Sietse, inderdaad een mooi kistje met een super dead-air vliegtijd. Ik ben benieuwd hoe lang dat straks vliegt als je de flaps kunt gebruiken.

heb je gelijk in frans, lijkt niet echt meer op een mimi hahaha... Vond net mijn oude topic, dan ga ik daar wel weer verder met vorderingen idd. Had heb toen mini-G genoemd zie ik nu. Mag ook MimiGee worden.
Hier weer verder met de Mimi!
Gaat de goede kant op bij meerderen geloof ik. Nadat ik die foto hierboven had gemaakt kwam er trouwens nog een vader en zoon die even met een schuimpje gingen vliegen. Die hadden ook wel interesse in onze DLG's. Wie weet komen er binnenkort dus nog een paar mimi-tekening aanvragen aan!
Ik zoek mijn oude topic weer ff op :).

PU Lak, grrrrrrr >:-(

Ik wordt er gek van, alle bouwmarkten en verfzaken in de buurt bezocht en nergens kan ik Rambo Pantser Vernis in kleine potjes vinden.

Ook dit forum afgezocht naar andere merken/typen, zie wel steeds dat er Glitsa genoemd wordt, maar zie ook dat er afgeraden wordt om PU lak op waterbasis te gebruiken. Alle Glitsa potten waarop staat dat er PU is toegevoegd zijn op waterbasis (Acryl).......

Ik heb nu de volgende 2 potjes meegenomen.
Foto-HZWFGJKA-D.jpg

Kan iemand bevestigen of één van deze 2 gebruikt kan worden (ook in combi met glasmatjes) voor de vleugel van mijn MiMi?

Hallo allemaal.

Ik wil volgende week beginnen met mijn MiMi, maar zou graag een volledig uitgeprinte bouwtekening willen hebben. Ook zou het handig zijn om een paar secuur uitgesneden ribben te hebben voor het in de vorm schuren van de vleugel. Kan iemand mij daar aan helpen? Of hoe doen jullie dat?

Bij voorbaat dank!

Ik heb delen van de tekening op A4 uitgeprint. De profielen, rompdelen en schotjes zijn allemaal kleiner dan een A4. Ik meen dat ik het gewoon met Adobe Reader heb gedaan. Juiste deel van de tekening selecteren en op je thuisprinter uitprinten.

Wel even vantevoren checken of je printer op 100% uitprint - even het A4tje met de profielen uitprinten en die nameten met een lineaal. De eerste keer dat ik de tekening printte was die maar op 89%.

bouw gestart

Als je een MiMi event wil organiseren, kan je natuurlijk zzelf niet achterblijven. Vorige week de profielen gemaakt en vandaag gestart met de vleugel. Ik ga de variant maken met de knikvleugel.

De staartboom is een skyshark 3P met dank aan Sietse :)

Het juiste hout krijgen was een probleem. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij balsawood.de Ik moet zeggen daar ben ik best tevreden over en ze leveren snel en zorgvuldig. Binnen 5 dagen al het balsahout in huis. Ik heb al het balsa voor de vleugels en de romp daar besteld gelijk maar voor 4 kistjes. Totale kosten inclusief verzenden 52 Euro, dat is 13 Euro per MiMi en dus allezins acceptabel. De 12mm plankjes wegen gemiddeld 100 gram en de 8 mm plankjes komen rond de 65 gram uit :p

Vraagje: De hoek tussen de delen is steeds 6 graden heb ik begrepen. Wat is de beste manier om de zijkant gelijkmatig af te schuinen op 3 graden per kant?

O, ja ik ga er gelijk maar 2 maken, heeft zoonlief er ook een ;)

Ruud

Laatst bewerkt:
Vraagje: De hoek tussen de delen is steeds 6 graden heb ik begrepen. Wat is de beste manier om de zijkant gelijkmatig af te schuinen op 3 graden per kant?

Niet helemaal,

De knik in het midden is totaal 12 graden.
Elke kant staat dus 6 graden omhoog.
De tip knik is weer 6 graden t.o.v het middendeel.

Voor het midden 6 graden per kant schuin schuren
Voor de tippen 3 graden per kant schuin schuren

Frans

Back