MiMi DLG

MiMi bijna klaar

Mijn MiMi is bijna klaar. Morgen nog even de servodraden inkorten en een stekkertje aan het accupack solderen. Verder nog even uitbalanceren, helaas moet er toch nog wat lood in de neus, hopelijk niet te veel

Hierbij wat foto's, in het echt is het blauw iets donkerder. Helaas toch wel een stuk zwaarder uitgekomen dan gehoopt, nu 167gr. en er moet nog wat lood in de neus. Zeker niet perfect, maar we zullen zien hoe het vliegt.

Foto-MTLTAIZS-D.jpg

Foto-JCJTI6CC-D.jpg

Foto-OGNM8JZZ-D.jpg

De vleugel is dus polyhedral. Hoeveel uitslag moeten de roeren ongeveer krijgen?

Mooi! Jammer dat de gaten in de witte cover niet doorlopen (zichtbaar, ik weet dat ze doorlopen) maar ziet er strak uit en het gewicht is netjes, dat gaat zeker prima vliegen!

Uitslagen: zo groot mogelijk op de stick en dan voorzichtig leren sturen :) dan heb je de uitslagen in ieder geval wannéér je ze een keer nodig hebt (in de weg springende bomen, ik noem maar wat ;))

Klopt, werpstift moet er nog in, was ik vergeten te melden, nog meer gewicht....

Tja, die niet-lichtdoorlatende gaten is jammer maar ik had geen doorzichtige folie. Van de onderkant af gezien vind ik het nog wel mooi, van boven af iets minder. Ik wilde in ieder geval dat het toestel (mocht die ooit eens een thermiekbel vinden ;-) ) op grote afstand nog goed zichtbaar zou zijn.

Wat betreft de roeruitslagen, bedankt duidelijk dat ik daar nog iets aan moet doen dan. Ik had het dyneema op 1 van de eerste gaatjes van de servohevels gezet. Voor hoogte ziet het er prima uit maar voor richting heeft ie naar links heel weinig uitslag. Dat betekent dus weer prutsen met die dyneema draadjes........:mad:

De dyneema zet je in het roerhoorntje vast, leidt het naar voren en haalt het door het uiterste gaatje (grootste roeruitslag is uiterste gaatje bij de servo, gaatje dichtst bij de vleugel in het roerhoorntje maar dat wist je vast wel) en dan draai je hem twee keer om het servoschroefje voor je deze vastdraait :)

Is de makkelijkste manier van bevestigen en altijd weer in een paar minuten bij te stellen

-edit- en kun je niet meer bij de servoschroefjes omdat je de servo's liggend vastgelijmd hebt, kun je óók door dat eerste servogaatje een schroefje draaien, moet je wel zorgen dat deze geen scherpe schroefdraad heeft (en dus je dyneema doorslijt)

Laatst bewerkt:
Goed bezig!

uitslagen... tsja, ik hou er wel van om een beetje te stunten :rolleyes:.
beetje shockflyer uitslagen zijn dus erg leuk! Rugvlucht is ook prima mogelijk daarmee. Vooral voor de 1e vlucht wil ik zoveel mogelijk uitslag en dan zet ik op een schakelaar een 2e stand met meer expo en minder uitslag voor als het te zenuwachtig zou blijken.
Aan de andere kant heb ik tijdens een wedstrijd ook wel eens mijn roertjes gebroken en weer vastgelijmd en dat iets te goed gedaan. Had ik 2mm hoogte en 2mm richting naar rechts..

Ja, links zit die thermiekbel! waarom ga je naar rechts? uuhh, kan niet anders :) hahahaha.

Roeruitslag naar links is nu volgens mij iets van 4-5mm. Voor mijn andere toestellen heb ik ook meestal 2 standen met expo en uitslag, waarbij ik meestal de stand met de meeste uitslag blijf gebruiken, ik hou er namelijk ook van om een beetje te stunten, en ook om in noodsituaties vol in te kunnen grijpen.

Vanavond maar even een nieuw Dyneema draadje spannen en de laatste zaken afronden zodat we hopelijk morgenavond de maiden flight kunnen doen.

mijn uitslagen waren rond de 1,5 a 2 cm. lijkt mij redelijk goed, met m'n nieuwe dyneema
erop zal het er alsnog wel op vooruitgaan kwa centering

Hey,

Het is nu vakantie, (voor mij in ieder geval wel), dus ik ga ook proberen een mimi te bouwen. Ik moet natuurlijk eerst even inkopen doen, maar eerst even kijken wat je hebt. Omdat ik geld wil gaan sparen wil ik niet zoveel uitgeven, servo's ontvanger en 1cel lipo'tjes heb ik al/nog. En voor de rest heb ik al een hoop bouwmatereaal, maar dit is jammergenoeg bijna allemaal te dik (6 mm balsa vooral).

Ik heb nog een +/- 65 cm lange koolstof buis van rond de 8-9 gram met een buiten diameter van 6 mm en binnen 5 mm, dus een 0.5 dikke wand. Is deze goed te gebruiken? Of moet ik een nieuwe kopen? Verder is de buis niet (meer?) helemaal recht. (scheelt echt nog geen halve mm) . Maakt dat uit (buiten dat je misschien een heel beetje moet trimmen?)

Heeft iemand een lijstje met benodigdheden. Want die kon ik zo snel nergens in dit draadje vinden.

Igor

Vraag even de tekening aan, daar zit ook een materiaallijst bij :)

De uitslagen van mijn MiMi zijn voor beide stuurvlakken en beide kanten op ongeveer 3cm max. Nou stuur ik altijd zuinig (of dat probeer ik in ieder geval) en dan zijn de uitslagen een paar mm. Voor normaal vliegen meer dan zat, het is gewoon wel lekker om flinke uitslagen in reserve te hebben :)

Wat die pook betreft, gewoon doen, dat zal niet echt problematisch zijn zolang de "bolle" kant onder of boven zit. De pook moet wel redelijk stijf zijn dus niet zonder moeite te buigen.

Ik zou geen single cell lipo gebruiken, door het lage voltage reageren je servo's niet supersnel en je moet flink lood bijplakken. Gewoon 4cellen nimh (gewicht rond de 20 gram zit je redelijk goed)..

Succes met bouwen :D

De tekening heb ik al.
Zal even zoekken of ik de materealen lijst er tussen vind.

De ''pook'' is wel een klein beetje te buigen, maar hij is ook wel stijf. Als ik hem in het midden goed op de tafel druk kan ik het uiteinde ongeveer 1 cm van de tafel halen waar ik wel een beetje kracht voor moet gebruiken.

Voor accu's koop ik wel zo'n 9 volt accu dan, die ik uitelkaar kan halen.

Igor

Is die MiMi van mij nou zo staartlastig?? Zelfs als ik er een 5 cellenpakket in doe moet er nog gewicht bij in de neus? Hoe is dit bij andere MiMi's?

Mijn MiMi is perfect in balans met een Corona 4-ch synth ontvangertje en een accupakket van bidproduct. Daarom heb ik er ook vijf bijgekocht..

Ik kreeg vanavond overigens wat moois van een familielid:
Een 17 Ampere ( !!! ) accu, splinternieuw. Eigenlijk twee stuks (zaten aan elkaar met dubbelzijdig tape), nu kan ik dus 12V 34A gebruiken als ik eens op vakantie ga ofzo. Geen netstroom meer nodig voorlopig! :D Wegen helaas wel bijna 8 kilo samen..

Nu op 85 mm.
Tja, zit niets anders op om wat lood in de neus te doen.
Prop dat dan wel zo veel als mogelijk voor in de neus.
Alle beetjes helpen.

Kistje ziet er leuk uit:-D

Frans

De knik in het midden is totaal 12 graden.
Elke kant staat dus 6 graden omhoog.
De tip knik is weer 6 graden t.o.v het middendeel.

Voor het midden 6 graden per kant schuin schuren
Voor de tippen 3 graden per kant schuin schuren

Frans
Ik heb het anders gedaan. Bij mijn zijn alle knikken 8 graden, vond ik makkelijker. Mijn middendeel ligt dus nog iets vlakker, en hij vliegt er uitstekend mee. Totale hoek is 24 graden, net als bij de rest. Ik heb een 20 mm plankje onder 4 graden afgezaagd (mooi, zo'n zaagtafeltje!), daar schuurpapier tegenaan en alle vlakken hiermee geschuurd.

Hoi.

Ik heb nog even gezocht naar het lijstje benodigdheden. Kon het nergens vinden. Natuurlijk kan ik zelf ook even kijken, (heb ik ook gedaan) maar ik heb het idee dat ik wat delen mis.

Dynema (Even vragen bij de viswinkel of ik het ook per 10 meter kan kopen o.i.d.)
verenstaal 0,2/0,3 mm
vuren latje 1x2 mm
Carbon pook
Balsa 2 mm 2x
Balsa 10 mm 2x
lijm

Komende dagen even inkopen doen, en dan kan het bouwen beginen!

Edit:

Ik heb even de tekeningen uitgeprint, en ben ze nu aanelkaar aan het plakken, straks alvast de schuurmallen maken. Dan morgen denk ik even naar quartel voor balsa en verenstaal enzo.

Laatst bewerkt:
euh, het lijstje staat hier zo in, pagina 28 ofzo, kan dat?

voor verenstaal moet je niet krapper als 0.3mm verenstaal. is genoeg lijkt mij,
maar, hoeveel graden moet je hem buigen? ik had mét m'n 0,5mm verenstaal het staaltje
45 graden gebogen, hoever moet dat met de 0,3mm staal? en, kloppen de afstanden
op de tekening tussen de 2 hoeken die je in het verenstaal maakt? zo ja, hoever moet je hem
op díé afstand buigen?

groeten ike

Back