minder amperage, meer kracht, meer vliegtijd, ???

• Topicstarter Topicstarter ErikB
  • Startdatum Startdatum
E

ErikB

Guest
Vrienden,

Mijn cyclon 40 motor trekt 45A bij volgas.
(2 * 2s2p 5000 mA lipo in serie).
Ingebouwd op naar electro omgebouwde Kyosho Calmato :wink:

Er staat momenteel een 12*6 inch camspeed prop op.
welke richting moet ik nu uit om het amperage omlaag te halen en toch evenveel trekkracht te behouden (meer mag ook :D )

De een zegt kleinere prop, de andere groter met minder spoed, wat zal het nu zijn?

Groetjes,

Erik

ja, maar dan wel een kleinere prop!
anders gaat de stroom alleen maar omhoog.

Je kan ook gewoon een grotere prop pakken met minder spoed. bv. een 13x4.
je hebt dan meer trekkracht, en ook een iets lagere stroom.
Alleen je hebt dan wat minder snelheid, dus als je even snel wilt vliegen, moet je meer "gas" geven, en dus is je Igem (gemiddelde stroom) ook hoger. En dit zorgt voor een kortere vliegduur.
mij lijkt een 12x6 best wel een goede prop.
waarom wil je wat veranderen?

edit: tijdens het tikken is er dus al een antwoord van gelijke strekking verschenen. Hoor je het ook van een ander.

Als je de gemiddelde stroom omlaag wil halen moet je beter het gas gebruiken! Powermanagement noemen we dat.
Topvermogen neem je zo groot als motor en accu nog prettig vinden (voor goed rendement).
Je rijdt in een auto toch ook niet altijd volgas? Waarom dan wel bij een vliegtuig.

Als je een prop kiest die minder stroom trekt, maar dezelfde trekkracht, dan gaat het tenkoste van de propsnelheid.
Propsnelheid moet 2,5 tot 3 keer de overtreksnelheid zijn.
Als je een prop met evenveel trekkracht, maar minder amperes neemt ( 13x4 mischien), dan is je propsnelheid zo laag dat je gemiddeld weer meer gass moet geven, dus komt het uiteindelijk weer op hetzelfde neer.

Vermogen die de prop afgeeft is een combinatie van trekkracht en snelheid. Minder vermogen, betekend dat de 1 of de ander ook minder wordt, of beide.
In je auto heb je de meeste trekkracht in de eerste versnelling. Toch is het niet handig om altijd in de 1e versnelling te blijven.

Ik denk ook dat i in een te lage versnelling zit, deze motor is geschikt voor 14 cellen. Ik gebruik deze zo met een 11x6 = 43A.
Bij 4 lipo cellen zal hij rond de 32 Ampere trekken met 11x6,zo zul je meteen van 2 de naar 4 de versnelling gaan :wink:

Back