Mini CNC frees doenbaar? (Welke EPOXY plaat + iemand met een CNC gezocht)

Ik zou alleen aan Plotterwelt zn quote nog willen toevoegen " ...en Leuk"

succes,
Cor

Maar dan moet het wel werken :D

Anders is het leuke er snel van af.

En bij de kosten komen ook nog de freesjes , in het begin heb je er snel een paar naar de kl..te geholpen .;)

En dan is het de vraag of het wel loont voor een 15 jarige met weinig budget .
Je kan dan goedkoper dingen laten fresen bij bv. RC-Parts

Mvg Johan

Er zijn verschillende setjes verkrijgbaar, ook met voeding.
Nema23 motoren draaien op 24 volt. Koop zo n pakket met voeding, kun je in ieder geval niet de verkeerde componenten mixen. Is goed genoeg voor de kleine maten. Heb dit zelf op een tafel van 1.20 bij 60 met trapeziumspindel. Je kan idd voor een hele kleine tafel rvs m10 gebruiken, zal wel sneller slijten, maar zijn niet de kosten.
Zoek even goed op ebay staan verschillende pakketten, kaarten zijn op aantal assen na meestal identiek voor de zekerheid check of de kaart 3ampere drivers heeft.
Voltage voeding 24 volt, 3x3amp + wat speling = 10 amp liever 15 amp
Motoren zit veel verschil in zie de tabel op ebay.
Ga je een dremel gebruiken of een frees ? Kies hier je motoren op. Beter te zwaar dan te licht, maar zwaarder is duurder.
En vergeet niet de verzendkosten, dit loopt best op.
Mvg
Daniel

het bouwen van een kleine of een grotere machine, veel verschil in bouwtijd maakt dat niet uit. Wel zonde om veel tijd en werk te stoppen in een hele goedkope machine, want daar krijg je toch spijt van. Trapeziumspindels zijn goedkoper, maar je krijgt altijd te maken met speling (ook met een gespleten moer), waardoor je niet precies kan frezen.
Gewone draadstangen werken wel, maar de speling krijg je niet weg dus terug onnauwkeurig werk.
Kogelomloopspindels kosten wat, zijn 2dehands op de kop te tikken (ebay, plaatselijke oudijzerboer), maar je kunt er rustig een lagerpassing mee frezen hoor. Ook lineaire geleidingen: zelfde verhaal. De goedkoopste maar zeer degelijke zijn de ronde geslepen assen met kogelbussen. Geslepen stang dia. 30mm kost €60 voor 2 meter, daarbij nog wel de vrij dure kogelbussen, maar dan heb je een zeer stabiele basis voor je portaal.

Heb je er al over nagedacht met welke software je je machine gaat aansturen?

grtz WVL

Wel,

Ik ga me er nog verder in verdiepen, maar het zal niet voor deze zomer worden.
Het gaat me nog een beetje boven m'n pet en het geld zal besteed worden aan een 'minder dure' FPV setup (waarschijnlijk toch).

Hierbij ook erg bedankt voor de hulp/moeite.

Groeten,

Trapeziumspindels zijn goedkoper, maar je krijgt altijd te maken met speling (ook met een gespleten moer), waardoor je niet precies kan frezen.

Ben ik het niet helemaal mee eens, uiteraard is het beste de kogelomloop spindels, maar voor hobbywerk zullen trapeziumspindels zeker voldoen. Mijn CNC machien maakt gebruik van trapezium spindels en "gespleten" koper moeren en de speling/backlash is nihil.

Uit het bouwverslag van mijn CNC:
Een tijdje geleden heb ik van een forumlid een meetklok overgenomen voor mn cnc machine. Vandaag eens provisorisch eraan gehangen en wat testjes uitgevoerd, ik moet eerlijk zeggen ik ben erg onder de indruk :

X-as, 20 maal richting veranderen elke keer 50 cm vooruit en weer achteruit, afwijking: 0,015mm
Y-as, 20 maal richting veranderen elke keer 20 cm vooruit en weer achteruit, afwijking: 0mm (minder dan ik kan meten)
Z-as, 20 maal richting veranderen elke keer 10 cm omhoog en weer omlaag, afwijking: 0,01 mm
Software is er genoeg "gratis" te krijgen, MAch3 i een trial versie te downloaden die tot 500 opdrachtlijnen kan verwerken. Om frees/Gcode te schrijven zijn er ook gratis programma's zoals Bocnc en Cambam.

En dan is het de vraag of het wel loont voor een 15 jarige met weinig budget .

Of het loont, is dat nou juist net niet de hobby? , wat loont het om met modelvliegtuigjes rond te vliegen?...... dat levert ook niets op ... alleen voldoening... dezelfde voldoening om een eigen machien bouwen.

Groeten,
Cor

Laatst bewerkt:
Inderdaad, de voldoening van het bouwen, daar gaat het om. Welke materialen je gebruikt hangt van je budget af, maar ik raad aan om wat langer te sparen en meteen een goede machine te bouwen, want dan blijft de voldoening ook langer duren.
Het is erg mooi een cnc machine aan het werk te zien, maar informeer je zeer goed vooraleer je eraan begint. Er zijn veel verschillende manieren om een freesmachine te bouwen, er kruipt vooral veel tijd en wat geld in.

Hey allemaal,

- Niet dat ik het project ga uitvoeren, maar ik kwam dit tegen:

McWire Cartesian Bot 1 2 (Death March: Do not build!!!) - RepRapWiki

Volgens de beschrijving 250$...

- En verder zag ik deze bij Sparkfun
Stepper Motor with Cable - SparkFun Electronics
en
EasyDriver Stepper Motor Driver - SparkFun Electronics

- Ik denk dat je met een iets beter ontwerp (niet uit riolering buizen :p)
en net iets duurdere componenten, vooral de "leadscrews", toch iets moois en vooral leuks kan maken.

Grts,

Back