mini Dehavilland DHC-2 Beaver - 680mm brushless scale plane

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Halloa mensen :)

nieuw vleigtuigje wederom! Ik was op zoek naar iets kleins (en hopelijk redelijk langzaams) wat je in parken zou moeten kunnen vliegen.. Lieft MET floats, en de mogelijkheid er een FPV vliegtuigje van te maken.. En dat is deze DHC-2 Beaver geworden dus :)

Linkje naar dit vliegtuigje: DHC-2 Beaver

En om te beginnen bij deze m'n show & tell + eerste indrukken na het in elkaar zetten ervan:

Description:
Item Name: Dehavilland DHC-2 Beaver
Wingspan: 680mm
Length: 475mm
Flying weight: 270 - 310g
Motor: 3000kv brushless
ESC: 20A
Servos: 9g x 2, 4.3g x 2
Prop 6x4
Requires: (Not Included)
7.4V 2S 500-800mAh 25C-30C Lipoly
4 Channel Radio System

Weer een leuk en informatief filmpje. Maar je maakt een fout wanneer je de motor omschrijft. Je zegt dat het een 3000kv motor is. Dat klopt niet en dat staat ook niet op de doos! Op de doos staat duidelijk dat de motor een 3000 RPM/V type is. De kv van die motor is dus 3000 rpm/V.
De kv is een motor constante. Dat is een gegeven die in de fabriek bepaald wordt. Net als de maximale stroom die de motor mag verwerken.

Er zijn heel veel (web) winkels die het verkeerd in hun catalogus hebben staan. Er bestaat geen 3000kv motor maar wel een motor waarvan de kv 3000 (rpm/V) is.
De enige juiste manier om dit op te schrijven is dus: kv = 3000.
Wat ik ook nog al eens zie is 3000KV of 3000kV. Dat is helemaal "mooi". Zo'n motor zou ik wel eens willen zien maar als daar spanning op wordt gezet zorg ik wel dat ik er een flink stuk vandaan ben. Een motor die op 3.000.000Volt draait is nog al wat. Daarmee zou je hem op bliksem kunnen laten draaien. :rolleyes::rolleyes:

Ghehe dat was een vermakelijk en informatief verhaal Ernst :) Thanks daarvoor! Nooit aan gedacht eigelijk, terwijl ik in dat soort dingen meestal wel een purist ben.. Shame on me!
Dat zouden zo met al die KiloVolt motoren een enorm enerverende hobby zijn ;)

.... Er zijn heel veel (web) winkels die het verkeerd in hun catalogus hebben staan ...
Waardoor veel beginners denken dat Kv constante iets met maximum vermogen van de motor heeft te maken: "hoe hoger de Kv constante, hoe beter". Met als gevolg verkeerde aankopen, uitgebrande motoren en/of regelaars, en gezwollen accu's. Ik ben er ook een purist in, niet om mensen af te zeiken, maar om dit soort ongelukken te voorkomen.
Ik heb er ooit een mailtje naar Cobra motoren aan gewaagd, zij hebben hun notatie toen aangepast :)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of Dat aan de notatie ligt.. Ik hoor/lees vaak gewoon 'hoger getal? -> sneller / meer / beter' ....

Dat is iets wat heel vaak wordt gedacht. Groter, sneller, hoger enz. staat gelijk aan beter.
Dat is (natuurlijk) bij lange na niet altijd het geval. De motor constante Kv is een gegeven van een motor en je moet de juiste waarde voor jouw toepassing kiezen. Dat is net zo met het benodigde vermogen en de afmetingen van de motor.
Wanneer jij een model hebt met een 12x7 prop er op kan je volgens mij op je klompen aanvoelen dat je die prop niet met 20.000 rpm kan laten draaien. Dus een motor kiezen met een zodanig hoge Kv dat dit zal gebeuren is bepaald onzinnig. Net zo goed zal je voor een EDF geen motor kiezen die "maar" 10.000 zal draaien. Dan levert die EDF nauwelijks stuwkracht.
Je hebt dus een model met een bepaalde afmeting en gewicht. Daar heb je een motor met een bepaald vermogen voor nodig. Daar hoort weer een prop met bepaalde afmetingen bij en aan de hand van al die gegevens bepaal je wat de Kv van de gekozen motor zal moeten zijn.

Even iets anders. De juiste schrijfwijze van de motorconstante is zoals Ron aangeeft Kv. Dat is echter vrij lastig te schrijven dus wordt er ook heel vaak kv geschreven. Dus hoewel puur gezien onjuist kan ik het me wel goed voorstellen dat je kv schrijft, ik doe het zelf ook vaak. Gebruik echter nooit KV of kV, die hebben een andere betekenins.

Okee.. best een aardig ogend vliegtuigje dus.. Maarrrr.. hoe vliegt hij????

Back