Mini DLG met ailerons

Mini DLG met ailerons en hopelijk klaar voor op 11 februari op het Maldens Vlak.

De vleugel als contour. Voorste stuk is 8 mm, daarachter 6 mm.
Startgewicht 90 gram

Gewicht na schuren en 1* spanlak is 45 gram totaal, niet per helft !!!

Niks van Drela, alles van mezelf :D

Nu nog 1 * glas van 25 gram/m^2 en een beetje koolstof aan de werptip.

Overmorgen meer :!: :!: :!:

ik zit nog te twijvelen. heb nu leuke kerntjes gemaakt voor een mini, maar dan XPS :). komt ook 25 gr glas op. Rompje heb ik al. Alles zo licht mogelijk gehouden.
Maar nu ging ik toch twijvelen... OF een full control, dus ook met elevons, of gewoon rudder en hoogte (heb ik al gemaakt dus).

Voor de vleugel had ik namelijk wel een leuk ideetje :). Gewoon beetje buigen! IPV V-Stelling dus. De Hobywing is de enige waarbij ik dat heb gezien. Verder niet echt nog... Is goed te maken volgens mij. Gewoon in de vacuümzak en dan buigen. maarja, das ff wat anders.. komt nog wel een keertje hier langs.

Heb je het rompje al gemaakt? (zo ja, foto's!)
45 gr is trouwens best licht.....

sietse zei:
Heb je het rompje al gemaakt? (zo ja, foto's!)
45 gr is trouwens best licht.....

Na het glassen 60 gram. En dan moeten de randjes er nog afgeschuurd worden dus ik gok op 58 gram. Geen idee of het licht is maar ik hoop het model onder de 120 gram te houden. 3 stuks D37 Eco Servo's van Dymond, ontvanger Blue Arrow en geen idee wat voor een accu-tje (iets van 150 mAh)

Nog geen foto's van het rompje omdat het bouwen van een Mini DLG vanochtend pas kwam opzetten. Dus eerst de vleugel en morgen de romp ontwerpen en tussendoor stabilo en kielvlak maken. In het weekend hoop ik de romp klaar te hebben en dan komen de foto's.
En even bij www.f3k.nl kijken hoe zo'n werpstift gemaakt wordt.

En dan 11 februari naar het Maldens Vlak.

Peter Aanen zei:
Ziet er netjes uit.

Spanwijdte 1meter? Zo ja, waar haal je je balsa vandaan?

Peter

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Ga ik echt niet redden. Mijn laatste creatie heeft een vleugel van 98cm en weegt al bijna 70 gram. Nog geen succes overigens die laatste versie. De allereerste versie van de OFA gaat nog steeds het best. Zo zie je maar. Iedere verandering is geen verbetering.

Heb vanmiddag even lopen Googelen naar de tekening van de DLG Apogee. Kon hem zo snel niet vinden. Iemand een link?

Mooie vleugel trouwens. Net een mini Aspirin

de Apogee is commercieel. is geen officiele tekening van volgens mij....

ik heb wel de gegevens een keer van een website geplukt als je wil:

Apogee 400
Lengte: 800 mm
Spanwijdte: 1016 mm
Opppervlak: 12.8 dm²
Vleugel bel: 8.2 gr/dm²
Gewicht: 105 gr
Profiel: AG13-AG14
Prijs: 287,50 $

Theo zei:
Peter Aanen zei:
Ziet er netjes uit.

Peter

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Ga ik echt niet redden. Mijn laatste creatie heeft een vleugel van 98cm en weegt al bijna 70 gram. Nog geen succes overigens die laatste versie. De allereerste versie van de OFA gaat nog steeds het best. Zo zie je maar. Iedere verandering is geen verbetering.

Heb vanmiddag even lopen Googelen naar de tekening van de DLG Apogee. Kon hem zo snel niet vinden. Iemand een link?

Mooie vleugel trouwens. Net een mini Aspirin

Peter Aanen zei:
Ziet er netjes uit.

Peter

Als platte versie bij benadering 1005.49 mm. En dan met een V-stelling van 6 graden wordt het iets minder dan 1 meter :D :D

Balsa haal ik bij Hobby-In. Misschien is hij lid van de Weight Watchers.

De epoxy is verdund met chloroform en zo heb je minder epoxy nodig dan het gewicht aan glas. Nadeel is dat het oppervlak niet zo glad is als een 'gebagde' vleugel maar hij is wel lichter en het werkt stukken sneller.

64 gr is prima volgens mij! ziet er mooi uit ook!
ik zit nu toch ook te twijvelen...
OF een leuk gekromde vleugel maken (redelijk uniek :D )
OF "gewoon" met ailerons. Lijkt me toch ook wel vet. Zo'n kleintje en dan met alle kanalen net als de grote :). word een vet acro-kistje dan gok ik.
Zit er ook aan te denken om misschien wat minder V-stelling te geven... Hoewel zo'n kleintje natuurlijk al wel lastig te vliegen is als je hoger komt...

sietse zei:
64 gr is prima volgens mij! ziet er mooi uit ook!
ik zit nu toch ook te twijvelen...
OF een leuk gekromde vleugel maken (redelijk uniek :D )
OF "gewoon" met ailerons. Lijkt me toch ook wel vet. Zo'n kleintje en dan met alle kanalen net als de grote :). word een vet acro-kistje dan gok ik.
Zit er ook aan te denken om misschien wat minder V-stelling te geven... Hoewel zo'n kleintje natuurlijk al wel lastig te vliegen is als je hoger komt...

Ik doe niet alle kanalen, geen richtingsroer in dit geval.

Stabilo en kielvlak

Het afgewerkte stabilo en kielvlak.

6.2 gram totaal, ik denk te zwaar, wel met 25 grams glas.

Waarschijnlijk een mathemische blunder, past alles er wel in??

Nooit zegt mijn matraisse!! Het accupakket op de foto is groter dan het het in bestelling zijnde pakket (hoop ik)

Jammer van 11 febr. als het niet past.

Freq. übrigens 71

anders 1 celletje lipo erin gooien. heb ik ook in mijn microDLG. lekker licht (300mah, 7 gr), plat en klein. Moet je wel met het zwaartepunt uitkomen.
maarja, als je als allerlaatste de vleugel gaat monteren maakt dat in principe niks uit :).

Ik ben nog steeds aan het twijvelen...

de materiaalverzamelaar zei:
Jan,

Ziet er goed uit. Ik hoop dat het je lukt om je model af te krijgen voor de 11e.
Cheers

Bart

Ik ook, want om eerlijk te zijn is het met het rompje niets geworden.
De spulletjes passen wel maar de neus is te zwak (de overgang neus naar pook). Misschien maar een nieuwe maken met glas en koolstof en misschien toch ook maar een klein beetje groter.

Toch gek dat de ene een volbalsa vleugel maakt en die zelf lichter moet maken door er gaten in te zagen en dat iemand anders een volbalsa vleugel gewoon in de glas/epoxy zet en ook op een aangenaam gewicht uitkomt. Zit er dan zo veel verschil in balsa?

Hoe doe je dat 'glasvezelen' eigenlijk zo netjes?
Ik heb ook ge-glasvezelde staartvlakken maar die zien er niet zo mooi afgewerkt uit. Heb je tips? :?

Ben benieuwd naar de vliegeigenschappen.

Leon

(is dat rompje uit een mal? Dan kun je er eenvoudig nog meer maken, toch :wink: )

Wubbe zei:
Toch gek dat de ene een volbalsa vleugel maakt en die zelf lichter moet maken door er gaten in te zagen en dat iemand anders een volbalsa vleugel gewoon in de glas/epoxy zet en ook op een aangenaam gewicht uitkomt. Zit er dan zo veel verschil in balsa?

Hoe doe je dat 'glasvezelen' eigenlijk zo netjes?
Ik heb ook ge-glasvezelde staartvlakken maar die zien er niet zo mooi afgewerkt uit. Heb je tips? :?

Ben benieuwd naar de vliegeigenschappen.

Leon

(is dat rompje uit een mal? Dan kun je er eenvoudig nog meer maken, toch :wink: )

Misschien is mijn vleugel kleiner. Ik kom op 11 dm^2, de vleugel is vrij slank geworden.

Glassen doe ik als volgt.
- eerst spanlak ik het balsa 1 keer
- dan schuren met P500
- dan het glas op het balsa leggen
- een druppel epoxy (verdund met chloroform, ik geloof dat methanol ook kan) op het glas laten vallen en met een strijkplaatje snel verspreiden. En zo doorgaan totdat je alles hebt gedaan.

Op deze manier gebruik je heel erg weinig epoxy, wel opletten dat je zeker weet dat je glas overal aan het balsa zit.
Het enige nadeel is dat je zo weinig opbrengt dat je nog wel de struktuur van het glas na drogen nog kan voelen. Ik schuur het glas dus daarna nog een keer heel licht en spanlak nog een keer heel dun na.

Het rompje komt niet uit een mal. Ik had helaas maar een keer glas van 60 gram (denk ik) gebruikt en dit was echt niets. Gewoon nog een keer doen of een neus van balsa/dun triplex.

Back