Mini DLG met split stabilo.

Lol. Ik heb iets in een zak zitten, maar vrees ervoor. Ga misschien toch terugvallen op de beproefde balsa sandwich. (Das dus echt meer dan 30 jaar terug dat ik dat maakte ☺).

Trouwens, kan iemand me uitleggen hoe je die kevlar schaar kan maken? Das echt taai spul zeg. Wielsnijder snijd precies een rondje van het wiel en is bot. Ik vraag me af wat die onderzoekers dachten toen ze de eerste draadjes probeerden te knippen.
De uitleg van loet snap ik niet of werkt niet bij mijn schaar.

Je moet de bovenzijde van de snijvlaken ruw maken zodat de draadjes niet weg glijden

Stel dat je een slijpsteen hebt doe je schaar open
Dan leg je het blad plat op de .........

Wacht ik maak wel een foto, dit is te lastig uitleggen

24d5a034ccdcbc747c94702b02a09892.jpg

Zo ruw je beide bladen op waardoor het keflar niet glijd

Ik heb heel licht kevlar, wegglijden doet het niet. De bladen van de schaar sluiten denk ik niet krachtig genoeg. Met een nieuwe schaar lukt het nu wel, maar echt lekker nou ook weer niet.

Dat rolmes was echt gewoon direct bot. Ongelofelijk.

a080f2cae72ce48282f6724aa4feb328.jpg
a43a07453e649e5c6a8f4355a4494e93.jpg

OK, sterkte is niet voldoende, maar ruimte en ontwerp zijn goed. Valt achteraf niet tegen, en met de tips van musmus moest het nog mooier kunnen.

Ik heb nu een dunne mylar gebruikt, en nog steeds geen pompregelaar. De kleine fijne delen zijn daardoor misvormd, te hard vacuum getrokken.

Aan de achterkant en bovenkant snijd ik de romp open, en kan zo de mal nog een keer gebruiken. Dat werkt als principe alvast.

0eadd1622475109109cec09bda2f7a7a.jpg

Het kielvlak is niet gesloten, dus je kan alles gemakkelijk plaatsen. Zelfs een altimeter krijg ik er denk ik nog wel in.

Plakbandje erop en het visje is perfect dicht.

Ga het nog een keer maken, en dan geen mylar, maar enkel keuken plastic.

2,9 gram. Lol.
9e5eb3c454c9f3e28603eac73fc00e6b.jpg

Laatst bewerkt:
Tussenstand voor totaalgewicht:

Rompje 4 gram, na versterking.
Servo met stekker 4.7 g, x 2
Batterijen 2x650 mAh met stekkers 28.3 g
Ontvanger met karton 4,5 g
Boom 10,45 g, mag nog 30% af, gewicht van 1 m.
Vleugel helft ongeglast 16,4 x 2
Totaal: 86,3 g
Nog bijkomend: glas, roer en stabilo, stuurlijnen en hoorntjes.

Stabilo + roer 10g?
Glas 25 g/m + epoxy?

Laatst bewerkt:
Moet toch eens de vleugel oppervlakte narekenen om mijn eindgewicht te schatten. Ik heb geen ailerons, zou 25 g glas genoeg zijn? Heb twee leggers, een onder en een boven. Voelt erg solide.

Even gerekend met 45g/m2, het gewicht dat carbon winkel meldt.

Ik ga even uit van een gemiddelde koorde van 125 mm, dan kom ik uit op 0,25 m2 voor boven en onder, dus das 11,2 g.

Totaalgewicht 107,5 g. Volgens mij is dat mooi. Eens opzoeken wat een elf weegt.
Opgezocht: 95 g RTF.

Als ik een batterij achterwege laat, kan er bij mij 13 g af. 94,5 g!!!! Lol.

En dan heb ik tailerons en een ballastsysteem, kan ik ook mét wind vliegen.

Laatst bewerkt:
Klasse rompje :) inderdaad lekker organische look.
Ik heb zelf gemerkt dat je best wel wat weefsel nodig hebt in de romp voordat je model een neusduik van 2 meter hoogte kan overleven.

Klasse rompje :) inderdaad lekker organische look.
Ik heb zelf gemerkt dat je best wel wat weefsel nodig hebt in de romp voordat je model een neusduik van 2 meter hoogte kan overleven.
Ik denk erover om het rompje 'dubbel taper' te maken, en de boom gewoon er doorheen te laten lopen. Inderdaad vanwege onverhoopte neuslandingen.

Ook nog een ideetje: ik wil de keukenkastdeurschokdemper van de ikea voorop plakken. Moet kunnen zorgen voor reductie in G-krachten bij neuslandingen van een factor 10 of meer t.o.v koud beton.

(Keukenkastdeurschokdemper, niets voor galgje, zit volgens mij al bijna het hele alfabet in)

Rubber dopje zou weleens hetzelfde effect kunnen hebben.
Die keukenkastdeurschokdemper van IKEA (Android is slim, ik hoef enkel nog keuk in te tikken en hij kent de rest al) is een voor schokdemping ontworpen hoogwaardig stuk techniek, dat door een pneumatisch element de schok over een afstand van ca 2 cm absorbeert. Dat is een reductie van een factor 10 ten opzichte van jou 2 mm rubber dopje, en nog eens een factor 10 ten opzichte van de 'kreukel'zone van een carbon buis die misschien 0.2 milimeter korter wordt bij impact op beton.

Bovendien merkt mijn vrouw er niks van dat ik die op het niet gebruikte kastje heb weggehaald. Wie wil er nou niet zo'n hoogwaardig stuk pneumatische technologie in zijn high tech DLG, als dat niets kost?

73a9c336ddd89d1607440706ab00a947.jpg

Pompschakelaar. Thanks to musmus voor de link.

Wel een gepiel en een geknutsel hoor.

En mijn pomp wacht zelf altijd even voor ie herstart, dus het mag niet te veel lekken. Anders moet ik mijn Italiaanse drukvat vergroten.

Er zitten twee opamps op die lm358, en er wordt er maar een gebruikt. Die ander gaat dus nog voor de tempregeling gebruikt worden.

Komt ernaast. Twee POTS, ledje en relais met transitortje, klaar.

Back