Mini eco met bl en lipo, motor valt uit

Dag,

Ik heb in mijn graupner mini eco een brushles motor ingegouwd. Deze wordt aangedreven door een 3 cellige lipo accu. Het probleem is dat bij meer dan half gas de motor uitslaat. Of in iedergeval de regelaar of de motor het roteren doet stoppen. Door het gas los te laten kan weer begonnen worden met de vaart.

Als ik de motor uit het water, dus zonder weer stand laat draaien dan gaat het goed. Maar als ik hem in het water plaats, met weerstand dus, dan valt de motor bij halfgas uit.

De regelaar is van Fusion, de Tornado BL 18A.
Current load: 18A
Peak: 22A
2/4 lipo cellen

De motor is van Modelcraft.
rpm/v: 5000
2/3 lipo cellen
Continious load: 12A
Max load: 20A
Max power: 100W

Ik begrijp er niets van. De maximale load zit binnen de grenzen van de regelaar. Dus waarom valt hij uit?

Iemand een idee?

Het kan dat de motor meer stroom trekt door een te grote schroef of verkeerde uitlijning/ niet soepel lopen. Probeer eens een kleinere schroef en draai aan de schroefas om te zien of die soepel loopt.
Is de regelaar watergekoeld? Hoewel de motor theoretisch wel binnen de grenzen van de regelaar blijft, kan het toch zijn dat de regelaar teveel belast wordt. Waterkoeling kan ik dat geval helpen.

wel erg krap bemeten deze regelaar!

de 12A en 20A van de motor zijn ideale omstandigheden.

Dit haal je in praktijk niet, het zal schommelen tussen 12 - 20A onder belasting. het mag dus niet over de 20A continue gaan dan brand de motor af. (langzaam maar toch).

zoals hierboven al gezegd controleer die punten goed

Trilt de boot als je gas geeft?

Dus je denkt dat de motor meer dan de maximale piek van de regelaar doet overtreffen? Waardoor de regelaar de stroomdoorvoer naar de motor afkapt?

Klinkt aannemelijk. Wel jammer, omdat volgens de specs dit niet zou mogen gebeuren. Maar het is inderdaad wel krap...

Een kleinere prop zou dan de belasting van de motor kunnen verlichten, waardoor de afname minder wordt. En de regelaar niet uit zo schakelen. Alleen kleinere prop = minder snelheid. Dus een zwaardere regelaar zou eerder een optie zijn.

Wat betreft het trillen, ja hij trilt enorm als de motor op toeren begint te komen. Ik ben er nog niet achter hoe dat komt. Heb jij een idee Chita?

ja, je as uitlijning is dan niet goed.

je moet je as echt 100% recht op de motoras hebben staan! elke 0.1mm afwijking kost je onnodig vermogen.

max load is wat de fabriek opgeeft.
in de praktijk willen motoren nog wel is wat meer vragen.
helemaal in bootjes waar ze onder constante hoge belasting staan,

zelf doe ik altijd de regelaar het 1/3e meer van de piek van de motor.
dus trekt de motor 20 amp dan neem ik minimaal een 27 ampere regelaar.
en omdat ik dan nooit krap wil zitten ga ik zelf dan voor een 30 a 35 amp regelaar.

jij werkt nu met je regelaar op de grens en dat is de reden dat je niet kan droortrekken met het gas.

10amp zwaardere reg nemen en je kan knallen

daarbij is je cellen en rpm combinatie ook niet ideaal.
met 5000rpm/v is het beter om op 2 s te varen.
hoe meer toeren je motor draait hoe meer stroom die gaat trekken en daardoor zit je ook op je max load.

en hou er vooral rekening meer dat fabrieks opgave vaak niet opgaat met de praktijk

greetz jaimy

Laatst bewerkt:
Back