Mini extra 300

ik ben een mini extra 300 aan het maken met een spanwijdte van 28 cm en lengte is 17 cm. ik maak het uit 3mm depron
alleen ik heb geen idee wat voor setup er in zou moeten. heeft iemand een idee?

Hoi.
Ik zit de laatste maanden behoorlijk in de micro's.
Geen zelfbouw hoor, maar wel toestellen met een span van tussen de 400 en 650mm
Vlieg ze doorgaans op 2S Lipo packjes.
Als ik zo lees dat jij jouw Mini Extra 300 een spanwijdte wil geven van 280mm dan is dat behoorlijk klein lijkt me.
Vind 400mm al nipt.Hoop daarom wel dat jij ermee indoor gaat vliegen.
Ik denk dat je jouw Mini extra 300 dan op 1S Lipo packje moet vliegen.
Met een 2S Lipo en bijbehorende set up als motor/regelaar/servo's en ontvanger wordt het totaalgewicht al snel te zwaar voor een toestel met slechts 280mm span.Mijn ±400mm span Micro's wegen met 2S set up rond de 80gram.
Hopenlijk kan iemand jou de juiste set up geven.
Sukses.
Vr Gr Erwin

Hoi.
Dat zijn mooie componenten om een toestel mee te bouwen.
Mag ik vragen: heb jij al vliegervaring? Dus kun je al lekker rondvliegen met een andersoortig toestel?

Want naargelang het toestel dat jij wenst te willen gaan bouwen zal ook het vlieggedrag mee gaan spelen.
Een middendekker stuntkistje vliegt nerveuzer dan een hoogdekkertje.
En ben jij er al uit of jij op 1S of op 2S Lipo gaat vliegen?
Vr Gr Erwin

nee ik ben er nog niet uit welke lipo ik moet gaan gebruiken. en welke servo's
vliegervaring heb ik ruim 7 jaar en vlieg al 5 jaar met de wat grotere kisten en sinds 2 jaar met dit soort stunt beestjes

ik ben een mini extra 300 aan het maken met een spanwijdte van 28 cm en lengte is 17 cm. ik maak het uit 3mm depron
alleen ik heb geen idee wat voor setup er in zou moeten. heeft iemand een idee?

Kijk even hier, dat is een draadje van een mini indoor yak die ik onlangs gebouwd heb (530 mm span een 55 gr). Setup staat erbij.
Prophangen ging net met een 120 mAh 2S accu en 5 x3 prop. Power genoeg met een 180 mAh 2S accu en 6 x 3 prop.

[160664] mini-yak-55-a

Wil je er acro mee gaan vliegen dat zou je gewicht toch onder de 50 gr moeten blijven... voor 3D rond de 30 gr...

Projectje waar ik momenteel aan werk is dit

[168621] depron-indoor-dubbeldekkertje-35-cm-spanwijdte

Met een nog lichtere setup (die ook in het draadje vermeld staat)

By the way... goedkoop én licht gaan niet samen ;)
En Dylan heeft gelijk... dergelijke kleine dingen vliegen uiterst nerveus... ik vlieg momenteel met zowat 60% expo op alle roeren en 80% dual rate bij normaal acro vliegen. 100% uitslag op de zender is 45° uitslag van de roeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien nog 2 dingen toevoegen die van belang zijn ivm de keuze van je setup:

1) Wat de minimale vliegsnelheid betreft is de vleugelbelasting van (elk) vliegtuig van belang. Hoe groter de vleugelbelasting, hoe sneller het MOET vliegen. Wil je er enkel buiten mee vliegen dan kan die vliegelbelasting wat hoger liggen (je hebt geen beperkingen qua ruimte). Wil je er ook indoor mee gaan vliegen dan moet die vleugelbelasting zo klein mogelijk.

Vleugelbelasting is het totaal gewicht van je vliegtuig (vliegklaar) gedeeld door het vleugeloppervlak. Voor indoor houd ik max. 10 gr/dm² aan.

Het gewicht van je te kiezen setup speelt dus hier een grote rol...
Je keuze om met 3 mm depron te werken is vanuit dit standpunt ideaal, ga je dunner (2mm bijv.) dan wordt het depron weer zwaarder, het gewicht van je airframe wordt groter, je vleugelbelasting neemt toe en je moet sneller gaan vliegen.

Een ander project waar ik momenteel mee aan 't experimenteren ben vind je hieronder (zal nog wel ff duren voor er iets vliegklaar komt, er moeten nog wat problemen ivm stijfheid van de constructie opgelost worden). Dit is een mogelijkheid om het gewicht van het airframe nog kleiner te maken.
mini-f3p

2) Voor acro - en zeker 3D vliegen - heb je voldoende trekkracht nodig voor de verticale figuren (of prophangen). Levert de combinatie accu - ESC - motor - prop je een trekkracht op (uitgedrukt in gram) ong. gelijk aan het gewicht van je toestel, dan kan je acrofiguren vliegen. Voor 3D vliegen is dat niet voldoende (theoretisch kan je wel prophangen, maar je heb niet genoeg trekkracht om vertikaal naar boven door te trekken), daarom heb je in dat geval minstens 2 x zoveel trekkracht nodig als het gewicht van je toestel. Gegevens over trekkracht worden (soms) door de fabrikant van de motor opgegeven of je kan ze via software uitrekenen.

Met mijn ervaringen tot nu denk ik dat 3D op dit moment niet mogelijk is met een 1S Lipo. Het levert je mi niet genoeg trekkracht op in vergelijking met het gewicht

Laatst bewerkt door een moderator:
Back