Mini F3P

Discussie in 'F3P' gestart door HansL, 19 jul 2012.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een tijdje geleden gestart met een experimentje (de inspiratie komt uit het mini Xerces draadje)

    Een half size F3P model:
    spanwijdte: 45 cm
    totaalgewicht: < 30 gr (vergelijkbaar met normal size < 120 gr, vliegsnelheid zou dus min of meer in dezelfde grootteorde moeten liggen)

    Model wordt éénzijdig 'bespannen' met mylar en heeft een quasi volledig symmetrische verticale romp. De bedoeling is om - volledig afgebouwd - het zwaartepunt perfect op de langsas te hebben om een zo neutraal mogelijk toestel te krijgen. De verticale romp is extra hoog (ong. 25% van de spanwijdte).

    Keuze verspanning vleugel en/of neuslijst ligt nog niet vast.

    Depron onderdelen komen op 6 gr (voorlopig geen aero depron)

    Voor de aandrijving:
    accu: 70 mAh 2S 25C Lipo
    motor en prop: AP03 4000 kV met 3x2 prop (61 gr thrust en 1,7A)
    ESC: YGE 7S
    RX: Spektrum AR6310
    Servo's: 3x2gr

    Foto's hieronder zijn nog maar een prototype. Er zijn nog wat kleine wijzigingen die moeten doorgevoerd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ziet er bijzonder uit..wel kleurenschema anders maken onder en boven ;-)

    waar ik nu mee bezig ben is een indoor kist met het zelfde princiepe alleen zijn de gaten dan op de manier van een honingraat en zijn ze van de 3mm 2mm uitgefreest wat naar mijn denken waarschijnlijk lichter word omdat je niet hoeft te lijmen.

    ik zal binnenkort eens een plaatje te schieten. en te laten zien.

    model is eigenlijk een angel 30 met vergrote roeren.
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    2 mm uitgefreesd depron - standaard en aero - van 3 mm dik is veel zwaarder dan enkelzijdig bespannen met mylar van 6,8 gr/m² (meer dan 50% zwaarder).
    Dubbelzijdig uitgefreesd depron - standaard en aero - is ongeveer even zwaar.

    Depron heeft een 'huidlaag' die veel zwaarder is dan de kern. Om gewicht te besparen moet je dus de huidlaag boven en onder wegfrezen. Wat de stijfheid betreft lijkt mij enkelzijdig wegfrezen een betere oplossing. Enkelzijdig wegfrezen kost ook half zoveel tijd als dubbelzijdig.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het testvleugeltje uit het onderstaande draadje is ondertussen eenzijdig (bovenzijde) bespannen met mylar van 5 micron (6,8 gr/m²)

    [post10]

    Ik had het mylar ook als scharnier gebruikt, maar dat blijkt na een paar keer op en neer te lossen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ondertussen zijn we bijna 2 jaar verder en heb ik nog ns wat verdergewerkt aan dit project.

    Een eerste airframe is zo goed als klaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina