Een tijdje geleden gestart met een experimentje (de inspiratie komt uit het mini Xerces draadje) Een half size F3P model: spanwijdte: 45 cm totaalgewicht: < 30 gr (vergelijkbaar met normal size < 120 gr, vliegsnelheid zou dus min of meer in dezelfde grootteorde moeten liggen) Model wordt éénzijdig 'bespannen' met mylar en heeft een quasi volledig symmetrische verticale romp. De bedoeling is om - volledig afgebouwd - het zwaartepunt perfect op de langsas te hebben om een zo neutraal mogelijk toestel te krijgen. De verticale romp is extra hoog (ong. 25% van de spanwijdte). Keuze verspanning vleugel en/of neuslijst ligt nog niet vast. Depron onderdelen komen op 6 gr (voorlopig geen aero depron) Voor de aandrijving: accu: 70 mAh 2S 25C Lipo motor en prop: AP03 4000 kV met 3x2 prop (61 gr thrust en 1,7A) ESC: YGE 7S RX: Spektrum AR6310 Servo's: 3x2gr Foto's hieronder zijn nog maar een prototype. Er zijn nog wat kleine wijzigingen die moeten doorgevoerd worden.
ziet er bijzonder uit..wel kleurenschema anders maken onder en boven ;-) waar ik nu mee bezig ben is een indoor kist met het zelfde princiepe alleen zijn de gaten dan op de manier van een honingraat en zijn ze van de 3mm 2mm uitgefreest wat naar mijn denken waarschijnlijk lichter word omdat je niet hoeft te lijmen. ik zal binnenkort eens een plaatje te schieten. en te laten zien. model is eigenlijk een angel 30 met vergrote roeren.
2 mm uitgefreesd depron - standaard en aero - van 3 mm dik is veel zwaarder dan enkelzijdig bespannen met mylar van 6,8 gr/m² (meer dan 50% zwaarder). Dubbelzijdig uitgefreesd depron - standaard en aero - is ongeveer even zwaar. Depron heeft een 'huidlaag' die veel zwaarder is dan de kern. Om gewicht te besparen moet je dus de huidlaag boven en onder wegfrezen. Wat de stijfheid betreft lijkt mij enkelzijdig wegfrezen een betere oplossing. Enkelzijdig wegfrezen kost ook half zoveel tijd als dubbelzijdig.
Het testvleugeltje uit het onderstaande draadje is ondertussen eenzijdig (bovenzijde) bespannen met mylar van 5 micron (6,8 gr/m²) [post10] Ik had het mylar ook als scharnier gebruikt, maar dat blijkt na een paar keer op en neer te lossen...
Ondertussen zijn we bijna 2 jaar verder en heb ik nog ns wat verdergewerkt aan dit project. Een eerste airframe is zo goed als klaar.