mini funtana vs mini katana ?

ik bedenk me net dat een voordeel van een binnenloper met overbrening KAN zijn dat ook bij lage propellorsnelheid de motorregeling zeer gelijkmatig is, omdat dan nog steeds het motortoerental relatief hoog is.
Dit in tegenstelling tot buitenlopers die minder toeren maken bij dezelfde propellor snelheid en misschien onderin het toerentalgebied minder mooi te regelen zijn ???
Hangt natuurlijk ok af van de regelaar.

ja, bij minder toeren is een motor vaak lager in rendement. Ik stond ook verbaast van mijn kontronic fun 400 vertraagd en het rendement. 30 min vliegen en 3Ah verbruiken... op een 1.4m motor zwever.

Bij de kleinere motoren zoals voor de modellen in dit draadje geniet inmiddels de buitenloper de voorkeur. De buitenlopers zijn vaak wat lichter dan de vergelijkbare vertraagde binnenlopers. Het wat lagere rendement van de buitenloper hoeft niet tot kortere vliegtijden te leiden daar het gewichtsverschil ruimte laat voor een wat grotere lipo.

Overigens is dat hogere rendement van een binnenloper alleen haalbaar met kostbare kwaliteitsmotoren zoals die van Lehner e.d. De meeste cheapo binnenlopers zijn slechter dan een kwaliteits buitenloper!

Als de modellen veel groter worden (>1000 Watt) treed een nieuwe valkuil in werking. Het energie verlies dat door het mindere rendement vrijkomt als warmte kan bij grotere motoren steeds lastiger worden afgevoerd.

Tot voor kort domineerde hier dan ook de vertraagde binnenloper.
De kwaliteits buitenloper is echter ook hier in opkomst en zal weldra de krijsende tandwielen herrie naar het verleden verbannen.

Ik heb zelf ook even aan de Katana mini en de Mini Funtana gedacht maar mijn keuze is uiteindelijk op de Prodigy van Fliton gevallen. Het gebrek aan romphoogte bij de Katana/Funtana is bij dit soort kleinere modellen vaak een ernstige beperking van de kunstvlucht mogelijkheden.

Tevens had ik al goede ervaring met de vliegeigenschappen van de F3a neef van de Prodigy, de Fliton Quiet Storm.

Motor voor de Prodigy zal de zelfde als die voor de Quiet Storm worden: De Strecker 260.10

Bert,
weer bedankt voor je duidelijke en verhelderende antwoord.
Wat zou jouw advies zijn qua motorkeuze voor de funtana/katana ?

Back