Mini hawk

he raymon,

ik heb ook effe staan twijfelen om het mee te nemen.. omdat ik nog diverse ongebouwde kits heb liggen heb ik het niet gekocht.

echt een mooi model, super afwerking.

ben benieuwd naar de geadviseerde set up hier op het forum.. dit is al een maatje groter dan de standaard 470 watt.

AL-3548 35 x 48 mm 170 g 4 35-50 A 630 W 900 3s LiPo 11x6-13x6,5 4s LiPo 11x6-11x7
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat er een leuk snel kisje van te maken is
mag een vertraagte binnenloper zijn! als hij maar hard omhoog gaat
 
Net even gezocht naar de motor van Jan Scholten.
dat zou deze zijn
AL 3548 | Aussenläufer-Motoren | DYMOND-profi brushless Motoren + Combos | E-Motoren | Motoren | Staufenbiel

Gut geeignet für E-Segler (bis 3000 g) und E-Motorflieger (bis 2200 g).
Länge 48 mm, Durchmesser 35 mm, Gewicht 170 g, Wellendurchmesser 4,0 mm.
Stromaufnahme 35-50 A, 630 Watt, 900 Umin/V.
Empfehlung: 3s LiPo 11x6-13x6,5 Thin E oder Klappluftschraube.
4s LiPo 11x6-11x7 Thin E oder 11x6 Klappluftschraube.


Ziet er ook goed uit volgens mij kwa vermogen
 
Hey Raymon,

Ik zag hem liggen toen we er de eerste keer langsliepen en ik vond de prijs/qualiteit verhouding echt super.

De 2e keer langslopen kocht ik hem dus ook.
Ik ben aan het twijfelen tussen een binnenloper met speedprop of een vertraagde motor met grotere prop.....

Ik heb hier nog een mooie HC motor liggen met regelaar en al voor op 3-4 cellen :

HobbyKing Online R/C Hobby Store : KB28-57-06L 4800kv Brushless Motor (FIN) $32.25

Hij past mooi in de romp zonder de koelvinnen kleiner te maken.
Max 70A dat is dus op 3 cellen 777 Watt
Probleem is alleen een 4.75x4.75 prop beetje waardeloos rendement word dat ben ik bang :(

Groeten Yannic.
 
Laatst bewerkt:
Zonde

Voor deze motor liever een echt Pylon model.
Voor de mini Hawk zonde om met zo'n kist en zulk vermogen dit niet om te kunnen zetten in stijgsnelheid.
Rick
 
ik wil kijken of ik de motor van een clublid kan lenen die komt uit zijn blizard..
Kijken of ik daar een lekker gevoel bij heb anders nog verder door zoeken
 
Ik zie dat er 35mm buitenlopers gesuggereerd worden, past dat in de neus van een mini Hawk? Zonder dat de draden klem komen te zitten?


Groet,
Gerben
 
De motor is misschien 350W maximaal volgens de specs, maar hoeveel W trok deze setup met deze prop? Bij gebrek aan meetgereedschap kun je een idee krijgen door het terug te rekenen uit de motorlooptijd en ingeladen capaciteit in de accu na een vlucht, heb je al goede indicatie...
Werd de motor warm? Als hij koud blijft kun je er een grotere prop opzetten, ik zou vooral wat meer pitch erop zetten, voor een hogere snelheid.
Vloog je trouwens op 3 of 4s?


Groet,
Gerben
 
Hoi,

de motor is een Himax 3516 1130 uit mijn Blizzard. De minihawk van Raymon gaat er
een stuk sneller mee omhoog.
De accu was een 3s 2200. Motor werd nauwelijks warm dus een grotere prop zou wel kunnen.

Raymon heeft nu gevlogen met een 9 * 7 en een 10 * 6.
De 9 * 7 was duidelijk sneller.

Is het nu zo dat als je er bijvoorbeeld een 10 of 11 * 7 op zet dat hij dan nog sneller gaat?
Of moet er een prop met een grotere spoed op?

Groeten,
Ingo
 
@raymon

Als je echt hard wilt gaan :-D:-D:-D heb ik nog wat leuks te koop: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Janwillem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hard vooruit of omhoog?

Voor de propkeuze is vooral van belang wat je wilt, hard vooruit of zo hard mogelijk omhoog.In eerste geval veel spoed minder diameter anders meer diameter en minder spoed.
Hard vooruit is moeilijker te berekenen als je de weerstand bij lage lift niet kent.
Bij de hoogst mogelijke stijgsnelheid is het vermogen dat in de weerstand gaar zitten beduidend minder dan die welke voor het stijgen nodig is.
Gaan we uit van een totaal gewicht van 1000 gram en de Himax waarden van Drivecalc.
Er zal bij 3 cellen en een 9x7 AeroCAM 42 mm bij een stroom van 29.2 amp een asvermogen van 246 Watt geleverd worden bij een mooi rendement van 80% en 10.000 toeren. De prop zal een maximaal rendement halen van ongeveer 70% zodat je op ongeveer 170 W aerodynamisch vermogen zit, stel even 30 W om de weerstand te overwinnen hou je 140 W stijgvermogen over wat met 1000 gram neerkomt op 14 m/sec. Geen echt hoge waarde. In horizontale vlucht zal de voorwaartse snelheid 7x0.0254x10.000/60 = 29.6 m/sec zijn.
Deze prop is niet optimaal voor stijgen en ook niet voor hard horizontaal F5D-achtig vliegen. Voor dit laatste heb je meer toeren nodig met minder diameter.
Met deze motor en 3 cellen is naar mijn berekening voor snel klimmen de 12x7 AeroCarbon 42mm optimaal. 43 Amp, 8900 rpm, 75% rendement, 326 Watt output. Met een proprendement van weer 70% levert dit 230 Watt areodynamisch- en ongeveer 200 W stijgvermogen dus 20 m/s. Dit is dicht bij de optimale snelheid voor de prop.
Wil je harder omhoog moet je naar drastisch meer vermogen. Wil je harder horizontaal moet je naar meer toeren.
Gr. Rick Ruijsink
 
Formule

Het is natuurlijk meer dan één formule.
Ben nu te druk met m'n werk, vanavond nog wat voorbereiden voor Stompetoren morgen. Zal zondag wat schrijven voor dit draadje.
Rick
 
Back
Top