CopterX wordt HK250
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een update heb geplaatst hier over de Mini MD500E. Dat komt omdat ik zwaar gestreden heb met de kleine 250 en jullie pas op de hoogte wilde brengen wanneer ik de problemen onder controle had. Zodat we er wat van kunnen leren!
Wat was er aan de hand?
-De gyro kreeg de staart niet meer onder controle, terwijl hij dat eerder wel kon
-De staartrotor "explodeerde" soms letterlijk in de lucht
-Hoogfrequent trillingen in de heli waardoor de MD tailfin spontaan afbrak
-Ongelooflijke bak herrie tijdens het vliegen met de MD romp, alles rammelde, resoneerde en vibreerde mee
Duidelijk een probleempje met de staart zou je zeggen. Eerste wat ik gedaan heb is de heli terug in "trainervorm" bouwen om eerst alles uit te sluiten wat met de romp te maken kon hebben.
Ik had gelezen dat de lagers van de staartrotorbladhouders soms blokkeerden onder de hoge toerentallen/trekkracht op de bladhouders, waardoor de gyroservo het niet meer trekt (letterlijk). Daarom een Align staartrotortje geprobeerd.
De gyro werkte nu maar de staartrotor explodeerde een paar keer letterlijk in volle vlucht. De boutjes trilden er razendsnel uit en de linker- of rechter zijplaat vloog er dan af. Ook een compleet nieuwe HK staartassy met blauwe loctite mocht niet baten. Alleen met zwarte loctite (die waar je pinions mee op de motoras lijmt) bleef het spul in positie zitten. De HF trilling bleef echter, en de genadeklap viel toen ik in de tuin een paar rondjes draaide en de Align staartrotornaaf door de trilling besloot los te komen van zijn asje. Omdat dit zo'n razendsnel ding is en hij al tollend recht op me afstevende, vond ik het belangrijker even weg te duiken dan om de idle-up om te gooien. Daarom knalde het ding voltoeren tegen een schuurtje en was de CopterX daarmee eigenlijk total loss. B.v. de rotorkopnaaf was getordeerd en krom, koplagers/dempers weggevlogen omdat de featheringshaft gebroken was, frameplaten uitgescheurd, motorplaat krom.
Op dit moment wou ik het opgeven maar na een rustperiode van een paar dagen besloot ik toch door te zetten. Tijdens de opbouw met nieuwe HK onderdelen bedacht ik me dat ik beter een compleet nieuwe 250 op kon bouwen omdat er klaarblijkelijk een ander probleem in de kleine heli zat dan alleen de staart.
Dus opnieuw begonnen met een complete HK250 bouwdoos! De grootste twijfels had ik over de motor van HK. Deze had ten eerste al niet de juiste diameter asje, waardoor ik de pinion met kunst- en vliegwerk erop gelijmd had. De motor liep erg rauw en was bovendien aan de grote kant vergeleken met de Align motor. Ook leek mijn heli heel erg hard te draaien in vergelijk met de HK van maatje Han, waardoor ik aan de kV-waarde begon te twijfelen. Omdat ik bij RCH een demo had gehad van de zoon van Albertino met de Trex250 (wat kan dat kereltje vliegen) heb ik een Align motortje gekocht (DUUR!) om mee te beginnen. Voorderest standaard HTX900 servo's en de HK401B gyro met een digitaal servootje. Wat ik WEL als belangrijk voordeel mee kan geven is dat de HK boutjes en tools VEEL BETER zijn dan de Align- en CopterX versies! De Align/CopterX hebben inbusschroefjes, de HK heeft Torx met prima bijbehorend gereedschapje. Ook na verschillende keren monteren/demonteren blijven deze boutjes prima. Wel alles vastzetten met blauwe loctitie!
Vloog meteen goed!
Toch na een vluchtje in de open lucht weer gyro-problemen. Ook een nieuwe HK401B ging even goed maar daarna niet meer. De nieuwe Align staartrotornaaf gaf ook geen effect. Wordt je toch gek van?!
Alleen de wissel naar een andere gyro die ik nog had liggen gaf de oplossing! De GWS is een Futaba kloon met alleen rate functie. Perfect voor mij. Omdat hij aan de zijkant van het frame geplaatst kan worden heeft hij m.i. ook minder invloed van trillingen van de kop op het horizontale montage plaatje.
Daarna een 5-tal vluchten gemaakt om zeker te zijn, alles ging OK en daarom begonnen aan de verbouw van de staartservo om in de romp te kunnen passen.
Duidelijk te zien zijn de ingekorte struts en de plaatsing van de staartservo op de gyroplaat. De "loze" servohanger heb ik intussen verwijderd. Let ook op de loop van de stuurstang om de MD500 staart door te kunnen komen.
Zo ook weer een aantal vluchten gedaan en het blijft allemaal prima werken! De gyro is een beetje aan de trage kant (iets na-slingeren en houdt de staart niet helemaal bij toerentalverschillen) maar met governor erop gaat het prima. Beter zo dan met een onstabiele staart! Ik denk dat je voor een kleinere heli zo wie zo een betere gyro nodig hebt, en ik heb iig voor de 250 en 450 de HK401B afgezworen...
Momenteel ben ik de inbouw aan het afronden en kunnen we weer met het mooie MD500E rompje gaan vliegen.
Wordt vervolgd!