Mini MD500E

Omdat ik mijn Trex500FBL net te groot vind om op een camping mee te vliegen (je hebt dan toch een vrij groot veld nodig, weg van de caravans en tenten als je een beetje leuk rond wil vliegen) heb ik een Trex250 cloon, de Xcopter250SE, gekocht met daarbij een Align MD500E rompje. Ik heb dit rompje gekozen omdat ik helemaal gek ben van de Hughes/MD (zie Magnum-Hughes 500D jongensdroom) en omdat het rompje van Align er echt FANTASTISCH mooi uitziet.

Met dank aan Kevin (KKNOPS) van deze site voor de leuke deal. Alles wat benodigd is, is er al bij maar het moet nog helemaal afgemaakt worden. Omdat ik eind van de week voor een weekje op vakantie ga, is het streven om hem hiervoor vliegend te hebben. Wordt dus voor de verandering een spoed-scale-build;)

FOTO's:

IMAGE_048.jpg


IMAGE_049.jpg


En een filmpje van eenzelfde die indoor vliegt:

Buiten vliegen met weinig wind gaat ook best goed zo te zien;

Mogelijk dat ik er in een overmoedige bui later nog een 5-bladskop opzet:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad een goed uitziend rompje, en dat voor deze schaal. En hij vliegt nog aardig ook.
Niet de campinggasten gaan plagen he ;-)

Veel plezier er mee,
Gr, Roy
 
Het rompje is 46cm lang, dus in zo een koffetje passen doet-ie. Of hij in een standaard Align koffer past zonder aanpassingen van het schuim betwijfel ik.

Intussen ben ik wel een beetje geirriteerd geraakt want er zitten een afwijkend type inbusjes op deze heli's waar je een 1,3mm Hex sleuteltje voor nodig hebt en daar kom ik even niet aan. Ook missen er nog een paar cruciale onderdeeltje die toch wel relatief erg duur blijken te zijn. Dus nog errrg weinig actie omdat ik de mech niet uit het rompje krijg momenteel. Daarna is het een kwestie van assembleren en GAAAnnnn.

Campinggasten vinden dit soort heli's altijd speelgoed, maar ik durf te wedden dat het toch wel een beetje pijn gaat doen als je een rotorblaadje met 3500rpm tegen je aan krijgt. Blijft dus goed oppassen, zeker met kids.
 
Intussen is de vakantieweek alweer voorbij helaas. Door diverse oorzaken was de CopterX250SE niet vliegklaar voor vertrek. Maar tijd zat op de camping, dus....

De eerste vlucht duurde minder dan 5 seconden en resulteerde in een heeeeel erg kromme feathering shaft, kromme hoofdas en defect vrijlooplager. De heli is zo fel en heeft zo weinig eigenstabiliteit dat ik dat even niet aangestuurd kreeg. Dusss maar even tussendoor naar RCHeliparts want die hebben Trex250 voorraad. De tweede vlucht ging al veel beter! (mede door de flybar gewichtjes...)

Hier zie je een filmpje van het "wennen" aan de heli vliegend voor de tent.


Marco_copterX250.jpg


Ik hou de zender altijd zo schuin, dat is resultaat van jarenlang niet tegen de 35MHz antenne aan te willen kijken.

Na een vlucht of 3 met de naked versie heb ik een vlucht of 5 gedaan met de Hughes body. Deze vliegt met een 3S2200mAh accu ipv de standaard 3S900 mAh (want die had ik nog liggen), en gek genoeg is daarmee de balans van de heli perfect. Bijkomend voordeel is dat je hiermee een minuut of 9 a 10 kunt vliegen ipv 5 minuten.
Op een gegeven moment maakte de heli vlak boven de grond een rare beweging waardoor de flybar tegen de bovenkant van de fuse aansloeg. Die flybar zit ook wel erg laag vind ik. Hierdoor is er een beetje schade aan het rompje en de flybar ontstaan. Grondig nakijken gaf als reden dat de achterste aansturing van de tuimelschijf eraf ligt!? Dat had dus veel erger af kunnen lopen. 1 Ding heb ik wel geleerd.... ik koop nooit meer een ongebruikte "complete heli" want er misten een klein fortuin aan (Align) onderdeeltjes en inbusjes + tools (wie heeft er een 1,3mm inbus standaard in de koffer zitten?). En ik koop volgende keer een echte Trex250 van Align want ik vind de kwaliteit van de CopterX onderdelen bedroevend slecht.

Verdere foto's en filmpjes volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1st001-1.jpg


Ik heb hier hard geroepen dat ik niet tevreden was over de CopterX kwaliteit, dan moet ik ook even vermelden wat er dan niet goed was natuurlijk he.

Wat heb ik vervangen voor Align onderdelen en waarom:
-Hoofdtandwiel compleet (vrijlooplager was na een tikje defect)
-Tailbelt (rafelde)
-Tailpitch slider (heel veel speling op het asje en de links)
-Taildrive gear ("eierde" ipv netjes rond lopen dus gaf trillingen- vervangen= veel werk!)
-Lagertjes van de flybarcage (waren messing busjes met te veel speling in alle richtingen, kogellagertjes ingezet- enorm priegelwerkje)
-Paddels (te licht en te scherp voor mijn beperkte capaciteiten)
-Diverse boutjes (1,3mm inbus is net iets te ruim voor eht tooltje waardoor snel kapotdraaien kopjes)

Daarbij flybar gewichtjes toegevoegd om deze zenuwelijer wat te kalmeren.

Over het Align rompje heb ik ook nog wel een paar opmerkingen maar die hebben meer te maken met de gebruikte servo's e.d.

Het rompje is erg mooi maar de hextronic servo's zijn te diep. Align geeft aan dat je de achterste swashservo aan de binnenzijde van het frame kan monteren (kapje vd tandwielen van de servo eraf, dat los monteren en na montage servo weer inelkaar zetten) maar dan heb ik de servoarm te ver naar buiten zitten waardoor deze tegen het frame aanloopt.

Daarom heb ik een klein gaatje op maat in de fuse moeten maken helaas. Je ziet ook waar de flybar tegen het rompje heeft geslagen.

1st002-1.jpg


De geleiding van de stang naar de tailservo kan niet voorzien worden van het standaard geleidertje op de tailboom, dus heb ik daar zelf iets op moeten verzinnen. Ook is er weinig plaats om de servo op de originele punten te monteren. Align raad aan om de tailservo op zijn kant op de gyroplate te plakken met dubbelzijdig tape, maar dan is de stuurstang weer veel te kort. Ik heb de servo op de originele plek laten zitten maar dan zo ver mogelijk naar voren. De ene ballink is dan een paar mm te kort, dat heb ik opgelost door van een dubbele-koplink 1 eind af te snijden en daar een 1mm gaatje in te boren voor het stangetje. Dan heb je een langer linkje. Zorg ervoor dat de servolink op de servo zo ver mogelijk naar binnen zit vanwege de beperkte uitslag van de tailslider.

1st003-1.jpg



Omdat de MD romp staartlastig is moet je de accu verder naar voren brengen of een zwaardere accu nemen. Ik heb een 3S2200mAh Turnigy genomen en die is eigenlijk weer te zwaar waardoor de heli nu iets neuslastig is. Een 3S1500 of 3S1800 mAh zou beter zijn.

1st004-1.jpg


Het T-staartje is een beetje zwak, ik heb iig al 3x de boel afgebroken, misschien ligt het aan mij...

1st006.jpg


Al met al is het toch een leuke heli geworden waar ik graag mee vlieg. Het totaalgewicht is wat hoog met 585 gram, daar kan nog wat vanaf door een lichtere accu en/of de servodraden nog wat in te korten. De bijgeleverde houten rotorbladen vind ik bagger, de romp resoneert er nog een beetje door en dat is storend, ik heb al Align bladen in bestelling staan.

1st005-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
CopterX wordt HK250

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een update heb geplaatst hier over de Mini MD500E. Dat komt omdat ik zwaar gestreden heb met de kleine 250 en jullie pas op de hoogte wilde brengen wanneer ik de problemen onder controle had. Zodat we er wat van kunnen leren!:p

Wat was er aan de hand?
-De gyro kreeg de staart niet meer onder controle, terwijl hij dat eerder wel kon
-De staartrotor "explodeerde" soms letterlijk in de lucht
-Hoogfrequent trillingen in de heli waardoor de MD tailfin spontaan afbrak
-Ongelooflijke bak herrie tijdens het vliegen met de MD romp, alles rammelde, resoneerde en vibreerde mee

Duidelijk een probleempje met de staart zou je zeggen. Eerste wat ik gedaan heb is de heli terug in "trainervorm" bouwen om eerst alles uit te sluiten wat met de romp te maken kon hebben.
Ik had gelezen dat de lagers van de staartrotorbladhouders soms blokkeerden onder de hoge toerentallen/trekkracht op de bladhouders, waardoor de gyroservo het niet meer trekt (letterlijk). Daarom een Align staartrotortje geprobeerd.
De gyro werkte nu maar de staartrotor explodeerde een paar keer letterlijk in volle vlucht. De boutjes trilden er razendsnel uit en de linker- of rechter zijplaat vloog er dan af. Ook een compleet nieuwe HK staartassy met blauwe loctite mocht niet baten. Alleen met zwarte loctite (die waar je pinions mee op de motoras lijmt) bleef het spul in positie zitten. De HF trilling bleef echter, en de genadeklap viel toen ik in de tuin een paar rondjes draaide en de Align staartrotornaaf door de trilling besloot los te komen van zijn asje. Omdat dit zo'n razendsnel ding is en hij al tollend recht op me afstevende, vond ik het belangrijker even weg te duiken dan om de idle-up om te gooien. Daarom knalde het ding voltoeren tegen een schuurtje en was de CopterX daarmee eigenlijk total loss. B.v. de rotorkopnaaf was getordeerd en krom, koplagers/dempers weggevlogen omdat de featheringshaft gebroken was, frameplaten uitgescheurd, motorplaat krom.

Op dit moment wou ik het opgeven maar na een rustperiode van een paar dagen besloot ik toch door te zetten. Tijdens de opbouw met nieuwe HK onderdelen bedacht ik me dat ik beter een compleet nieuwe 250 op kon bouwen omdat er klaarblijkelijk een ander probleem in de kleine heli zat dan alleen de staart.

Dus opnieuw begonnen met een complete HK250 bouwdoos! De grootste twijfels had ik over de motor van HK. Deze had ten eerste al niet de juiste diameter asje, waardoor ik de pinion met kunst- en vliegwerk erop gelijmd had. De motor liep erg rauw en was bovendien aan de grote kant vergeleken met de Align motor. Ook leek mijn heli heel erg hard te draaien in vergelijk met de HK van maatje Han, waardoor ik aan de kV-waarde begon te twijfelen. Omdat ik bij RCH een demo had gehad van de zoon van Albertino met de Trex250 (wat kan dat kereltje vliegen) heb ik een Align motortje gekocht (DUUR!) om mee te beginnen. Voorderest standaard HTX900 servo's en de HK401B gyro met een digitaal servootje. Wat ik WEL als belangrijk voordeel mee kan geven is dat de HK boutjes en tools VEEL BETER zijn dan de Align- en CopterX versies! De Align/CopterX hebben inbusschroefjes, de HK heeft Torx met prima bijbehorend gereedschapje. Ook na verschillende keren monteren/demonteren blijven deze boutjes prima. Wel alles vastzetten met blauwe loctitie!

Vloog meteen goed!

PICT0008.jpg


Toch na een vluchtje in de open lucht weer gyro-problemen. Ook een nieuwe HK401B ging even goed maar daarna niet meer. De nieuwe Align staartrotornaaf gaf ook geen effect. Wordt je toch gek van?!

PICT0006.jpg


Alleen de wissel naar een andere gyro die ik nog had liggen gaf de oplossing! De GWS is een Futaba kloon met alleen rate functie. Perfect voor mij. Omdat hij aan de zijkant van het frame geplaatst kan worden heeft hij m.i. ook minder invloed van trillingen van de kop op het horizontale montage plaatje.

PICT0007.jpg


Daarna een 5-tal vluchten gemaakt om zeker te zijn, alles ging OK en daarom begonnen aan de verbouw van de staartservo om in de romp te kunnen passen.

PICT0014.jpg


Duidelijk te zien zijn de ingekorte struts en de plaatsing van de staartservo op de gyroplaat. De "loze" servohanger heb ik intussen verwijderd. Let ook op de loop van de stuurstang om de MD500 staart door te kunnen komen.

PICT0013.jpg


Zo ook weer een aantal vluchten gedaan en het blijft allemaal prima werken! De gyro is een beetje aan de trage kant (iets na-slingeren en houdt de staart niet helemaal bij toerentalverschillen) maar met governor erop gaat het prima. Beter zo dan met een onstabiele staart! Ik denk dat je voor een kleinere heli zo wie zo een betere gyro nodig hebt, en ik heb iig voor de 250 en 450 de HK401B afgezworen...

Momenteel ben ik de inbouw aan het afronden en kunnen we weer met het mooie MD500E rompje gaan vliegen.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Leuk projekt!

Vlieg zelf ook met HK250GT (heb ook een Rex 250SE) en vind de HK erg fijn vliegen voor het geld. Goede keus dus wat mij betreft. :-)

Even een opmerking over de HK401 gyro: die werkt alleen goed als je hem modificeert. Ik heb hiermee in het begin ook problemen gehad. Dit komt omdat de print met sensor los in de behuizing zit. Hierdoor wordt de gyro erg gevoelig voor trillingen.

Wat je moet doen is:
1. Open maken en de electronica uit de behuizing nemen,
2. De electronica bestaat uit een "moederprint" met haaks daarop twee kleine printjes.
3 Zorg dat de kleine printjes (vooral die met de piezo sensor) loodrecht op de moeder print staan,
4. Plaats de electronica terug in de behuizing en lijm het vast. Ik gebruik hiervoor 5 min. epoxy. Hotmelt kan ook.
5. Schroef de gyro weer dicht.

Na deze mod werkt de 401 erg goed, zij het alleen in rate mode. Ik heb de headlock mode nooit werkend gekregen. Bij het opstarten (inschakelen) moet je wel in headlock mode staan, en dan voor het vliegen omschakelen naar rate mode. Anders wordt je trim niet goed geinitialiseerd.
 
Back
Top