Mini Minimoa (1:12)

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 4 mei 2022.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Mini Minimoa

    Om mee te beginnen, waarom een Minimoa op schaal 1:12? Dat gaat terug naar Retroplane 2016, bij Polsa in de Italiaanse Alpen. Op de Zondag was er steeds minder wind en de enige die kon blijven vliegen was een superlicht (500gr) gebouwde Rhonbussard met een spanwijdte van iets minder dan 2 meter.

    Op de afgelopen Retroplane 2022 was er ook te weinig wind. Met mijn Nemere 1:8 met een 2.50 spanwijdte , ongeveer 1000gram kon ik net blijven vliegen, maar de show werd gestolen door de Ka 4 van Hexemodel die prima vloog. Wel bekleed met Oracover light, daardoor net niet echt een schaal zwever….

    Op het Retroplane forum werden toen een hele rits van deze Ka 4’s gebouwd, ook ik. Met witte Oracover weegt die toch nog 700gr.

    Olli, die normaal schaalzwevers 1:3 of groter bouwt, ging toen een bouwpakket van een mini Kranich bouwen, die bouwpakketjes zagen er erg leuk uit. Schaal 1;12, spanwijdte ongeveer 150cm en gewicht 320gr.

    Ik had niet zoveel te doen, een bouwpakketje van de Minimoa was vlug besteld. Eerst het kielvlak, heel veel
    verlichtingsgaten……
    IMG_3034.JPG

    Stabilo, vleugels, nog meer verlichtingsgaten…. IMG_3039.JPG

    Romp met stringers van 1.5 X 1.5 mm, die braken nog weleens, maar ingedekt stevig genoeg.
    IMG_3051.JPG

    De buisjes voor de vleugelpennen heb ik veranderd en met een glasbandje versterkt
    IMG_3052.JPG

    en ik heb geprobeerd alle rc componenten zover mogelijk voorin te stoppen.
    IMG_3055.JPG

    IMG_3062.JPG

    De vleugels zijn ook erg licht gebouwd, hier en daar kneep ik wel een ribbetje stuk, goed dat er cyano is.
    IMG_3048.JPG
    Omdat de scharnieren voor het kielvlak erg dicht bij elkaar zitten maakte ik metalen scharnieren uit 0.3mm messingstrip
    IMG_3061.JPG

    Binnen een paar weken had ik de ruwbouw klaar en kon hem gaan beitsen.
    IMG_3067.JPG

    Balsa vind ik erg moeilijk te kleuren en ik gebruikte Franse antiek beits van Liberon (die had ik staan uit een Franse Doe Het Zelf winkel).Op de foto met twee lagen spanlak met porienfuller. Op het afvalbalsa verschillende kleuren, ik heb een mengsel van Chene moyenne (midden eiken) en Merise (vogelkers) gebruikt.
    IMG_3080.JPG
    Voor bekleding zou er “Vlies” bij de kit moeten zitten, maar die wil niet erg nagestuurd worden. Nu wil ik zijde gebruiken, dat ken ik nog van heel lang geleden. Daar zit ik nu op te wachten….


    Vincent
     
    strutter, Martin T14, aurectar en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Leuk Vincent!
     
  3. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dank voor het leuke commentaar, het is in elk geval een handzaam project!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Gaaf project!

    Johannes
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  5. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Na het beitsen kreeg de romp 3 lagen porienfuller en het resultaat beviel mij wel. Het “Vlies” had ik nog steeds niet gekregen en een vriend bracht tissue voor mij mee. Ondertussen vond ik toevallig een adres voor zijde, dus dat toch maar besteld. Ik wist niet meer hoe dat bespannen met zijde ging, dus ik vond wat video’s op You Tube. De zijde wordt nat over de vleugel gelegd, aan de randen met spanlak vast gezet en na drogen gespanlakt.
    IMG_3084.JPG IMG_3085.JPG
    Hierdoor komt het echt strak te staan, iets te strak voor de rolroeren en zeker voor het kielvlak, waar de achterlijst in elkaar geperst werd.
    IMG_3088.JPG

    IMG_3096.JPG
    Met behulp van klemhulpstukken kon ik het rechthouden en liet met een stompe injectienaald wat epoxyhars erin lopen, toen was het weer min of meer toonbaar.
    IMG_3097.JPG
    Langzamerhand herinnerde ik mij dat ik dat heel vroeger de zijde gewoon droog aan de randen vastzette met spanlak en daarna de rest spanlakte, iets minder spanning, maar dat zou hier wel beter geweest zijn!

    Hierna moest het zwaartepunt op zijn plek. Er moest 70 gram lood in! Dat vond ik wel heel veel. Ook vond ik het cg op de tekening erg voorlijk liggen namelijk 37mm op een koorde van 120mm. Ik besloot het via Ecalc na te rekenen en kwam op 42 tot 48mm van de voorlijst. Dat scheelde 25gram lood!


    Schermopname (69).png Schermopname (70).png

    Hij weegt nu vliegklaar 336 gram, 14.9 dm2 vleugeloppervlak, dat geeft 22.5 gr/dm2.
    IMG_3110.JPG
    Sjoerd 3D printte nog een kleine piloot, die kon er ook nog net in.
    IMG_3112.JPG
    Doordat de zijde nat is gespanlakt (aan de randen), zitten er behoorlijk wat vlekken in. Laat ik het maar zo zeggen, het ziet er oud uit!
    IMG_3109.JPG

    Afgelopen zondag kon hij voor het eerst vliegen. Eerst een paar handstartjes en dat ging prima. Toen gesleept achter Robs Piper, daar bleek wat trimwerk nodig, daarna ging het prima. Altijd weer een mooi gezicht, dat “oude” hout met transparante vleugels tegen de lucht te zien! Jammer genoeg geen foto’s van de Minimoa vliegend, je hebt een goede camera nodig voor zo’n klein kistje, en die was net even niet beschikbaar.

    Het was weer een leuk en leerzaam project(je), nu maar afwachten tot hij een keer met weinig wind aan de helling kan vliegen.



    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2022
    Terence, strutter, serge pot en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Als je wit uitgeslagen plekken in met zijde, spanlak en waterbespannen oppervlakken wilt verwijderen moet je de boel even na-lakken met een kwastje thinner, wel nat maar niet soppend, rustig er in draaien dan verdwijnen de vlekken vanzelf. Je kunt meteen zien wat het doet. Gebruik je teveel thinner dan komt de bespanning weer los van het frame en kun je kreukels introduceren. Wel een heel schattig kistje zo.

    Als je een druppeltje riscinus olie in een jampotje spanlak doet dan trekt de spanlak minder hard.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2022
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Erg leuk project! Veel vliegplezier gewenst.
     
  8. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dank F2B, goeie tip met thinner, dat ga ik zeker doen!
    Dank Berrie, dat hoop ik ook.
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig geworden :thumbsup:
    Gefeliciteerd met de geslaagde maiden, ben benieuw hoe ze het aan de helling doet.

    Ik heb een 1/12 Minimoa kitje ongebouwd van Tony Ray liggen, dat is dezelfde kit als deze toch?

    Succes aan de helling!
    Happy landings,

    Groeten, Ramses
    .
     
  10. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dank Ramses, klopt is hetzelfde kitje. Alles past precies, maar wel pielen.
    Verstandig om de achterlijst van het kielvlak van iets steviger materiaal (0.6mm triplex?) te maken.
    Op het Retroplane forum had iemand een gebroken hoofdspant op de middennaad, dat heb ik versterkt en ook de vleugelpen buisjes in de romp.
    Het is wel handzaam, maar goed vliegbaar. Ben ook benieuwd hoe het aan de helling gaat.

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2022
  11. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mooie plaatjes!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  12. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Afgelopen weekend heb ik aan Retrofliegen meegedaan, ik hoop dat ik het goed zeg,een soort afgeslankt Retroplane.
    We hebben op de Arnberg, de Weiherberg en de Abstroda gevlogen. Op de Weiherberg was het (door net een westelijker wind) erg turbulent. De Minimoa hield zich voortreffelijk, Bft 4 en was goed te vliegen, ging soms wel erg onverwacht naar beneden en weer naar boven, nou ben ik ook zeker geen ervaren hellingvlieger.
    Uli maakte een stel foto's IMG_3092 - kopie.JPG


    IMG_3100 - kopie.JPG


    IMG_3113 - kopie.JPG
    IMG_3109 - kopie.JPG

    IMG_3111 - kopie.JPG

    IMG_3113 - kopie.JPG

    IMG_3114 - kopie.JPG
    kopie IMG_3089.JPG

    En dat allemaal met 150 cm span en 330gram.

    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Lyckele, Dopieman, GeeW en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij lijkt groter ! Maar wat een mooie kist is dat
     
  14. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dankjewel, maar hij is echt klein, vergelijkbaar met een DLG, vliegt prima. Het viel mij op dat er op de Abstroda (Wasserkuppe) veel met piepkleine schuimpjes gevlogen werd, prima hanteerbaar, welk werken....
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Julien, misschien, maar wel erg mooi.
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Klein maar fijn.
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
  18. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Spraakverwarring, sorry, de Ka4 is van hexemodel. De Minimoa heb ik gekocht bij https://www.slowflyer-bausaetze.de/shop
    Het is een kit van Tony Ray, maar bij bovengenoemde shop in Duitsland besteld, de "vlies" moet ik nog steeds krijgen.., er ontbraken nog meer dingen, die zijn wel nagestuurd, dus check of je kit compleet is.

    Vincent.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Aha.

    Op dit moment geen ambities . . .


    jan.
     
  20. GeeW

    GeeW

    Lid geworden:
    29 apr 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Crowthorne, UK
    PH-SAM Lovely images. I think a couple of them would look very good and authentic in black and white.?
     

Deel Deze Pagina