Mini-OSD aansluiten op Blackout B330

Ik ben zo goed als klaar met de bouw van mijn Blackout B330..
Bouwverslag komt er ook nog een keer aan zodra ik klaar ben met het hele PID tunen.

Hier een overzicht van mij FPV systeem:
full

Zoals je ziet is de mini-OSD nog niet geheel aangesloten.

Twee vragen:

1. moet de GND van VIN en VOUT ook aangesloten worden?
Ik zie namelijk wel eens afbeeldingen op internet voorbij komen waarbij dat niet is gebeurt. Staat dan natuurlijk alleen geen beschrijving bij waarom wel of niet..

2. waar haal ik de stroom vandaan voor mijn mini-OSD?
Rechtstreeks aansluiten op mijn PDB?
Of kan ik hem ook voor of na de Step-up plaatsen? Dus in de 5V of 12V lijn.
Die stroom komt dan wel vanaf de ImmersionRC. Geen idee of dat kan.
De mini-OSD kan tot 4S aan.

Hier de handleiding: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3646717/minicopters/Mini_OSD.pdf

Laatst bewerkt door een moderator:
Zal ik mijn eigen vraag maar beantwoorden dan?

Soms denk je gewoon te moeilijk.. dat heb je bij een eerste zelfbouw projectje!
Het is natuurlijk logisch dat de stroom vanaf de PDB komt en dus rechtstreeks van de accu.
Die waarde moet namelijk in je FPV-bril weergegeven worden.
Niet een constante spanning vanuit de zender!

Welke GPS module heb je daarbij gebruikt Hans?

In het begin wilde ik ook GPS op de B330 aangezien ik er een gimbal op wil monteren om wat betere opnamen te kunnen maken.

Nu ik aan het bouwen ben, ga ik eerst maar eens goed FPV leren vliegen.
Het hele gimbal en GPS gebeuren is weer voor latere zorg.

Toch vind ik het interessant om me ook te verdiepen in het GPS gebeuren.
Ik heb de Remzibi OSD voorbij zien komen waar ik toch goede berichten over lees.

De gps geeft alleen info in de osd
Rtl etc weet ik niet:

Deze was het:
46aaeefbeff4d742bf2d40250e047f5a.jpg

Via ebay uit Frankrijk, usb aansluiting erop voor de settings. Werkt top

Hoi Royce,

Pas op met de stroom(voeding voor je minimosd) te nemen vanaf de immersionrc vtx(5v). Ik ben er zo goed als zeker van dat ik twee naze bordjes opgeblazen heb omdat ik de minimosd zo voedde. Ik heb het idee dat er toch een spanning kan lopen over de rx en tx-lijn naar de naze, dit heb ik ook ergens op een forum gelezen. Hoe dit dan de naze kan opblazen is mij een raadsel, misschien is 5v op de rx/tx teveel. Heb nu de minimosd helemaal verwijderd omdat ik eerst wil testen of er niet toch iets anders speelt in mijn setup. Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad. Mijn volgende plan is om de minimosd te voeden vanaf de naze met een lc-filter om eventuele ruis in de spanning te reduceren en hopelijk mijn naze zo in leven te houden. Misschien heeft iemand een andere verklaring, maar let in ieder geval op hiermee.

Maar moet je de miniOSD niet gewoon voeden vanuit de Lipo of PDB?
Het is toch juist de bedoeling dat de Lipo spanning gemeten wordt, anders geeft hij continue 5V in beeld lijkt me. Dat was de fout die ik zelf in het begin maakte, ik dacht te moeilijk..

De minimosd wordt gevoed met 5v, ik geloof dat 12v mogelijk is maar dat je dan sneller een uitgefikte minimosd hebt! De voedingsstroom is niet waar het lipovoltage gemeten wordt, dit gebeurd op één van de zijpinnen(als je de kvmod versie hebt). Dus nooit voeden met 12 volt!

wMlpiV+dX8yNQAAAABJRU5ErkJggg==

wMlpiV+dX8yNQAAAABJRU5ErkJggg==

full

Het lukte me eerder niet een foto te uploaden, maar hier kun je zien hoe de aansluitingen zitten. Links van het bordje zit dus je voeding en dat mag niet meer als 5 volt zijn. Als je een gewone minimosd hebt en niet de kvmod moet je een soldeerbrug leggen, ik kan je dit uitleggen als je daar behoefte aan hebt. Deze soldeerbrug zorgt er voor dat je geen 12 volt aan de rechterkant hoeft te gebruiken, maar dat het hele bord met 5 volt gevoed wordt. De KVmod heeft dit allemaal al. Aan rechterkant sluit ik alleen miijn vid in en out aan. En de lipospanningswaarden komen binnen via de telemetrygegevens van mijn Naze(en op mijn naze is dus vbat aangesloten). Ik heb aan de bovenkant alleen de rssi-pin aangesloten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps :oops: Misschien moet ik eerst toch wat beter kijken voordat ik reageer. Ik zie nu dat je helemaal geen minimosd hebt...... Ach ja, misschien heeft iemand anders nog iets aan de info.

Back