mini piper en setup

Nu de Tipsy af is en ook het hlg-tje in de eindfase komt, zoek ik nog een leuk vliegtuigje om zo maar achter in de auto te mikken. Een kistje dat er leuk uit ziet, in een hoekje van de kofferbak kan en dat je zonder veel problemen gewoon leuk kan vliegen ook bij wat wind.

Gezien mijn positieve ervaringen met de Tipsy van Graupner denk ik nu aan een mini piper. Ik heb namelijk nog steeds een zwak voor deze kistjes. Als ik er een zie vliegen MOET ik haar nakijken, in Flightsim vlieg ik bijna uitsluitend met een piper cub en ook als plastic model heb ik er meerdere in de vitrine staan. :D

Misschien het landinsggestel van realistischer maken en struts naar de vleugels. Magneet bevestiging zoals bij de tipsy misschien. Iemand ervaring met dit model en bekend met de noodzakelijke mods?

Het model is bedoeld voor een speed 370 7.2V motor met Gunther propje. Maar mogelijk is een brushless config beter om dit model echt tot leven te laten komen en er langzaam mee te kunnen fladderen, maar ook eens een beetje te raggen! Iemand al eens een leuke config geprobeerd.

O, ja zou de eerste keer zijn dat ik brushless ga. Ik heb hiermee totaal geen ervaring, alle tips zijn welkom. Graag wel een complete config. Dus inclusief regelaar en lipo enzo. Voor mij is een fietsbel nog steeds iets dat tingelt op het stuur van een ...eehhhh... fiets :?: 8O :lol: :lol:

ik heb ook een mini piper, alleen de neus
is helemaal van schuim, dus de motor moet
vastgelijmd worden, dus een fietsbel gaat niet
lukken, maar een inrunnertje zou geen probleem
moeten zijn

hunter58 zei:
Nu de Tipsy af is en ook het hlg-tje in de eindfase komt, zoek ik nog een leuk vliegtuigje om zo maar achter in de auto te mikken. Een kistje dat er leuk uit ziet, in een hoekje van de kofferbak kan en dat je zonder veel problemen gewoon leuk kan vliegen ook bij wat wind.
goedkope pipers zijn hier ook te krijgen (kopen):
http://www.bidproduct.com/part/Product_list_ARF_1.html

25 dollar excl verzendkosten. niet duur en goede service

De Graupner "Mini-Piper" is goed uit te voeren met een 20mm CD motortje (met een beetje beleid lukt dat wel) ... echter er is dan één "groot" probleem, hoe krijg ik mijn zwaartepunt goed ..... in de originele setup met speed 300 7,2v en 750 mAh NiMH accu's "klopt" het precies ... ga je echter met veel lichtere brushless werken dan moet je al snel "tonnen" lood in de neus bijplaatsen ...... veel schuiven kan je niet of je moet rigoreus gaan ingijpen op de constructie ..... en de prop mag niet veel groter zijn dan een Günthertje i.v.m. grondspeling (of je moet "ooievaars" poten willen als main-gear) ...

Overigens is de Graupner "Mini Piper" is behoorlijk stand-off scale "Super Cub" look-alike..... (klopt geen yota van ;-)) ....

Wil je perse een Graupner Mini-Piper ?

Zoniet dan kan deze piper een aardig alternatief zijn.

Span 104 cm, weliswaar ARF maar wel traditioneel van balsa / bespanning.

:bye:
Menno

Al een paar jaar bezit ik een Graupner Mini Piper. In de neus zit de originele motor met achterop gesoldeerde snelheidsregelaar. De motor is vastgelijmd en dat bleek achteraf niet echt handig. De eerste tijd heb ik gevlogen met een accu bestaande uit 7 cellen Sanyo Ni-Mh 800 mAh.

Het probleem met de Mini Piper is het zwaartepunt. Alles heb ik zo veel mogelijk naar voren ingebouwd. Op een later moment heb ik de accu vervangen door een tweecellige Kokam lipo van 740 mAh. Door het lagere accugewicht meer problemen met het zwaartepunt. In de neus heb ik enkele grammen lood toegevoegd (brrr).

Door de ingelijmde motor/snelheidregelaar was het onmogelijk de regelaar te vervangen door een type met lipo-afschakeling. In eerste instantie een waarschuwingsled die gaat branden als de LiPo te diep ontladen dreigt te worden ingebouwd. Dat is nutteloos. Het licht van de aangeschakelde LED is zo zwak dat het niet te zien is.

Om de Lipo tegen diepontlading te beschermen hen ik een eenvoudig schakelingetje gebouwd dat de stuur-impuls naar de regelaar onderdrukt als de spanning van de LiPo te veel daalt. Op zich werkte dit prima, maar het voegde weer extra grammen toe.

De vliegtijden met de Mini Piper zijn heel behoorlijk, met de 740 mAh 2 cellige LiPo is ruim 20 minuten vliegen geen probleem, maar dan moet je zuinig vliegen.

Op zich is de Mini Piper een leuk vliegend toestel, alleen schuim is "gewichtiger" dan je in eerste instantie verwacht. Een evengroot uit balsa gebouwd toestel is enige 10-tallen grammen lichter.

Dus modificaties om het model meer op de echte te laten lijken raad ik af. Het voegt alleen maar extra gewicht toe. En dat dat lijken op een echte Piper valt toch al tegen De vleugelvorm lijkt er wel wat op, maar het model heeft alleen maar naatst een echte Piper gelegen!!!

Een borstelloze motor acht ik in dit type vliegtuig volkomen overbodig, mede gelet op de extra zwaartepuntproblemen. De Speed 300 met Gunther prop voldoet uitstekend.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Back