Hoi allemaal,
Na een hoop gekibbel en getwijfel, en een half jaar verder was et vandaag dan eindelijk zo ver. Mijn kleine groene pylon racer heeft gevlogen. 8)
Hij heeft lang in de kast gelegen omdat ik bang was dat ik nog niet goed genoeg kon vliegen om em in de hand te houden, en omdat ik mijn twijfels had over het vliegen met een SP300 6v met een directe aandrijving. Maar vandaag was de wind zo mooi stil, ik dacht laat ik het er eens op wagen. Fikt ie af, dan fikt ie maar af.
Maar wonderbaarlijk genoeg bleef het hele gevaarte lekker koel, en zeer goed beheersbaar.
Specs:
Spanwijdte 70cm.
Lengte 45cm.
Gewicht 235gr.
De configuratie was als volgt:
Accu: 6 cellen 600mAh. AAA NiMH Pack
ESC: Kontronik Rondo300
Motor: Graupner Speed 300 6v.
Prop: Ik heb die van mijn oude "action falcon" af gemold. Wie weet de ideale maat voor een sp300 6v. op directe aandrijving?
Ontvanger: Jeti REX5 plus.
Servos: 2 stuks HET RC 9gr.
De Start:
Het oplaten was als vanzelf, alsof je een papiere vliegtuigje opgooid, ondanks dat het ding zo zwaar is, wassie dr best vlot vandoor. Stijgen viel me 100% mee, 45' ging prima.
Vlieg Gedrag:
Ik ben gestart met ongeveer 5mm roerslagen, maar al snel voelde het toestelletje zo lekker in de hand, dat ik de dualrate heb omgegooid, en met ruim 10 a 11mm ben doorgegaan. Rolls zijn zoals ik ze nog nooit gehad heb, erg pittig. Zelfs mijn Micro-bee (flying wing van 60cm en elevon vlakken 2x zo groot als dit vliegtuig) kon niet op boksen tegen dit geweld. Loopings zijn binnen een draai van 1 meter te houden. Toch blijft ie bij hangende bochten heel eigenwijs met zijn staartje trekken. Dat is denk ik wat je krijgt als je vliegt met een enorme stabilo zonder rudder. :lol: Het laag voorbij vliegen na een hoge duik is best smakelijk, omdat hij dan een fijn gierend fluit geluidje geeft, wat het best tot zijn recht komt als de motor uit staat. 8) Dit zorgt ondanks het slappe sp300 motortje toch voor een lekker gevoel van snelheid.
Landing:
Kan bijna niet lekkerder. Op 10 meter hoogte de motor uit, klein neerwaards bochtje, en hij komt als op rails binnen glijden. Ondanks dat het ding een heel dun vleugel profiel heeft, blijft hij heel vriendelijk op snelheiden waarbij je hem bijna zou durven vangen.
Tot slot nog even een filmpje van het voorbij suizen: Maiden Flight 799kb.
Helaas is dit al het film materiaal dat bruikbaar was, want mijn vader, die normaal gesproken al jeuk aan zn hoofd krijgt als ie de TV aan moet zetten, heeft de digitale camera bediend.
Dus de zoom knop was em helaas boven zijn petje. Na de 1e landing had ik het em uitgelegd, maar toen kwam ik erachter dat mijn 2e accu een losse soldeer binding had, en daar durfde ik niet mee te vliegen, dus een 2e kans om te filmen zat er niet in vandaag. Mischien een andere keer.
Nog tips om hem te verbeteren?
Lipo is helaas een beetje lastig, want de NiMH accu moet VER naar voren en erg krap in de neus om hem recht te krijgen, dus de lipo moet dan minstens zo klein en zwaar zijn. Is dat mogenlijk? De huidige accu is een pack van 6 cells AAA in een brick formatie.
De motor is voor de hand liggend, Brushless.
Ik heb nog een CD-Rom motortje liggen om mee te spelen, maar dan moet ik eerst meer kennis op doen om daarmee te rommelen. Bovendien wordt gewicht bij de meeste passende brushless motortjes dan ook een probleem, omdat deze motor te LICHT is.
Zou ik dr dan gewoon domweg een kleine 20 gram lood in moeten proppen? Hoe lossen jullie zoiets op?
De propellor is zoals ik eerder al noemde maar een of ander speelgoed mormel, waarvan ik totaal geen specs weet. Orgineel zat er een enorm graupner 6x3 CAM propje bij, maar die durf ik dr eigenlijk niet op te zetten, omdat die arme sp300 motor dat allemaal maar dient aan te slingeren, en dat geheel zonder koelgaten ook nog. Of ik moet vliegen zonder de spinner op de hub te schroeven? Straks breekt dat speelgoed ding een keer, en dan weet ik niet meer wat ik moet doen.
Wie heeft wat goede tips hiervoor?
Zo, genoeg gekwekt, nu is et woord aan jullie.
Laat maar horen wat jullie er van vinden, en wat jullie ermee zouden doen. 
Grtz,
Sven
Na een hoop gekibbel en getwijfel, en een half jaar verder was et vandaag dan eindelijk zo ver. Mijn kleine groene pylon racer heeft gevlogen. 8)

Hij heeft lang in de kast gelegen omdat ik bang was dat ik nog niet goed genoeg kon vliegen om em in de hand te houden, en omdat ik mijn twijfels had over het vliegen met een SP300 6v met een directe aandrijving. Maar vandaag was de wind zo mooi stil, ik dacht laat ik het er eens op wagen. Fikt ie af, dan fikt ie maar af.

Specs:
Spanwijdte 70cm.
Lengte 45cm.
Gewicht 235gr.
De configuratie was als volgt:
Accu: 6 cellen 600mAh. AAA NiMH Pack
ESC: Kontronik Rondo300
Motor: Graupner Speed 300 6v.
Prop: Ik heb die van mijn oude "action falcon" af gemold. Wie weet de ideale maat voor een sp300 6v. op directe aandrijving?
Ontvanger: Jeti REX5 plus.
Servos: 2 stuks HET RC 9gr.
De Start:
Het oplaten was als vanzelf, alsof je een papiere vliegtuigje opgooid, ondanks dat het ding zo zwaar is, wassie dr best vlot vandoor. Stijgen viel me 100% mee, 45' ging prima.
Vlieg Gedrag:
Ik ben gestart met ongeveer 5mm roerslagen, maar al snel voelde het toestelletje zo lekker in de hand, dat ik de dualrate heb omgegooid, en met ruim 10 a 11mm ben doorgegaan. Rolls zijn zoals ik ze nog nooit gehad heb, erg pittig. Zelfs mijn Micro-bee (flying wing van 60cm en elevon vlakken 2x zo groot als dit vliegtuig) kon niet op boksen tegen dit geweld. Loopings zijn binnen een draai van 1 meter te houden. Toch blijft ie bij hangende bochten heel eigenwijs met zijn staartje trekken. Dat is denk ik wat je krijgt als je vliegt met een enorme stabilo zonder rudder. :lol: Het laag voorbij vliegen na een hoge duik is best smakelijk, omdat hij dan een fijn gierend fluit geluidje geeft, wat het best tot zijn recht komt als de motor uit staat. 8) Dit zorgt ondanks het slappe sp300 motortje toch voor een lekker gevoel van snelheid.
Landing:
Kan bijna niet lekkerder. Op 10 meter hoogte de motor uit, klein neerwaards bochtje, en hij komt als op rails binnen glijden. Ondanks dat het ding een heel dun vleugel profiel heeft, blijft hij heel vriendelijk op snelheiden waarbij je hem bijna zou durven vangen.
Tot slot nog even een filmpje van het voorbij suizen: Maiden Flight 799kb.
Helaas is dit al het film materiaal dat bruikbaar was, want mijn vader, die normaal gesproken al jeuk aan zn hoofd krijgt als ie de TV aan moet zetten, heeft de digitale camera bediend.

Nog tips om hem te verbeteren?
Lipo is helaas een beetje lastig, want de NiMH accu moet VER naar voren en erg krap in de neus om hem recht te krijgen, dus de lipo moet dan minstens zo klein en zwaar zijn. Is dat mogenlijk? De huidige accu is een pack van 6 cells AAA in een brick formatie.

De motor is voor de hand liggend, Brushless.


De propellor is zoals ik eerder al noemde maar een of ander speelgoed mormel, waarvan ik totaal geen specs weet. Orgineel zat er een enorm graupner 6x3 CAM propje bij, maar die durf ik dr eigenlijk niet op te zetten, omdat die arme sp300 motor dat allemaal maar dient aan te slingeren, en dat geheel zonder koelgaten ook nog. Of ik moet vliegen zonder de spinner op de hub te schroeven? Straks breekt dat speelgoed ding een keer, en dan weet ik niet meer wat ik moet doen.

Zo, genoeg gekwekt, nu is et woord aan jullie.


Grtz,
Sven